• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1
سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران:

تشدید افت سرانه مصرف لبنیات در دولت قبلی و سیزدهم

  • کد خبر : 15604
  • 04 بهمن 1401 - 8:17
تشدید افت سرانه مصرف لبنیات در دولت قبلی و سیزدهم
سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران گفت: در دولت قبل و در ابتدای کار دولت سیزدهم، با تشدید افت سرانه مصرف لبنیات در کشور مواجه بودیم.

به گزارش نویاب به نقل از اقتصاد آنلاین سید محمدرضا بنی طبا، اظهار کرد: هم در دولت قبل و هم در ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم، با تشدید افت سرانه مصرف لبنیات در کشور، صنایع لبنی ضمن هشدار درباره تأثیر این اتفاق بر سلامت جامعه، طرحی را آماده و ارائه دادند که می‌توان در طرح کالا برگ الکترونیکی اجرا کرد.

وی ادامه داد: در طرح صنایع لبنی، تأمین نیاز ۶ میلیون خانوار کم درآمد با جمعیت حدود ۳۰ میلیون نفری در نظر گرفته شده است که سرانه مصرف محصولات لبنی را از حدود ۷۰ کیلوگرم به ۹۰ کیلوگرم افزایش می‌دهد.

بنی طبا با تأکید بر اینکه البته این عدد همچنان فاصله زیادی با ۱۶۰ کیلوگرم میانگین توصیه شده جهانی دارد، افزود: به رغم فاصله آن با عدد مطلوب سرانه مصرف، انتظار می‌رود از شدت روند کاهش مصرف محصولات لبنی در کشور بکاهد و بخشی از آن را جبران کند.

وی کالا‌های لبنی در نظر گرفته شده در طرح صنایع را شیر کم‌چرب، پنیر یو اف ۴۰۰ گرمی و ماست کم‌چرب برشمرد.

بنی طبا میزان در نظر گرفته شده در طرح صنایع لبنی برای ۶ میلیون خانوار را ۱۲ کیلوگرم شیرخام، ۴ بسته ۴۰۰ گرمی پنیر یواف و ۴ دبه ماست دو کیلویی عنوان کرد.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران معتقد است هر چند با طرح کالابرگ الکترونیکی می‌توان سرانه مصرف برخی از کالا‌های اساسی مهم تأثیر‌گذار در سلامت جامعه که در سال‌های اخیر مصرف آن‌ها افت شدیدی داشته است را بهبود بخشید، اما نگرانی‌هایی هم نسبت به این طرح وجود دارد که اجرای آن را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند.

بنی طبا از جمله این ایرادات را ملاک عمل قرار دادن قیمت این کالا‌ها بر مبنای شهریور ۱۴۰۰ عنوان کرد و افزود: درحالی طبق قانون و اظهارات مسئولان ملاک برای احصاء مابه التفاوت یارانه‌ها، قیمت محصولات در پایان شهریور ۱۴۰۰ است که قیمت‌هایی که در جداول به عنوان نرخ کالا‌های اساسی عنوان شده بر اساس قیمت پایان اردیبهشت ۱۴۰۱ است.

وی افزود: حتی اگر اساس قیمت پایان اردیبهشت ۱۴۰۱ باشد، هزینه تولید کالا‌ها تا امروز که ماه‌های پایان سال ۱۴۰۱ هستیم با تورم ۵۰ درصدی افزایش داشته و انتظار می‌رود با ورود به سال جدید تقاضا برای اصلاح قیمت‌ها از سوی تولیدکنندگان مطرح شود.

بنی طبا بر این باور است که در واقع باز هم به نوعی دست دولت برای یارانه دادن در جیب تولیدکنندگان رفته و اهداف اصلی مانند دوری از قیمت‌گذاری دستوری و پرداخت یارانه به اقشار مستحق دریافت آن، عملاً نادیده گرفته شده است.

وی تصریح کرد: به عبارت دیگر، قیمت‌گذاری دستوری با نرخ پایه اعلام کردن برای کالا‌ها، دست نخورده مانده و بجای اینکه ۶ تا ۷ میلیون خانوار دهک محروم محور اصلی پرداخت یارانه‌ها باشند، عملاً به بیش از دو سوم جمعیت کشور یارانه پرداخت می‌شود.

به گفته بنی طبا از اهداف طرح که جلوگیری از دخالت در بازار و قیمت‌گذاری دستوری بود به نحوی دیگر اجرا می‌شود.

سخنگوی انجمن لبنی تأکید کرد: البته هیچ طرحی به اندازه شیر مدارس برای سلامت خانوار و آینده فرزندان این کشور اهمیت ندارد اما اگر طرح کالابرگ متمرکز بر خانوار‌های نیازمند و نه همه مردم باشد، می‌توان‌امید داشت یارانه کالا‌ها به افراد مستحق حمایت برسد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=15604
  • منبع : اقتصاد آنلاین
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.