• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
1
رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور:

بی تحرکی اقتصاد نتیجه حذف نظرات بخش خصوصی/ تصمیمات در اتاق دربسته گرفته می شود

  • کد خبر : 12446
  • 22 آبان 1401 - 7:55
بی تحرکی اقتصاد نتیجه حذف نظرات بخش خصوصی/ تصمیمات در اتاق دربسته گرفته می شود
رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور گفت: تصمیمات بخش های مختلف از جمله صنعت ساختمان، کما فی سابق در اتاق های دربسته اخذ شده و از نظرات متخصصان و راهکارهای بخش خصوصی استفاده نمی شود.

سیدمحمد مرتضوی در گفتگو با خبرنگار نویاب اظهارکرد: شاهد آن هستیم که تصمیمات بخش های مختلف از جمله صنعت ساختمان، کما فی سابق در اتاق های دربسته اخذ شده و از نظرات متخصصان و راهکارهای بخش خصوصی استفاده نمی شود.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور افزود: آیین نامه ها، بخش نامه ها و حتی قانون رفع موانع تولید تأکید دارد که برای تصمیم گیری در هر حوزه ای باید نظرات آن تشکل و صنف ذی نفع هم مد نظر قرار گیرد.

وی بیان کرد: باید نظرات بخش خصوصی لحاظ شده و به بحث گذاشته شود و در اثر این بحث ها و بررسی موضوعات، مصوبات اصلاح و ترمیم می شود و تأثیر این تصمیمات منجر به افزایش تولید، ایجاد اشتغال و ارزش افزوده خواهد شد.

مرتضوی ادامه داد: متأسفانه در کشور علی رغم این که تأکید فراوانی بر گفتگو و بیان نظرات می شود اما ما شاهد آن هستیم که در صحنه عمل در حوزه اقتصادی چنین اتفاقاتی کمتر می افتد و تصمیمات صرفاً با حضور مسئولان و در اتاق های دربسته گرفته می شود.

رئیس انجمن انبوه سازان گلستان گفت: نگرانی از بابت مغایرت نظرات بخش خصوصی و فعالان اقتصادی با تصمیمات وجود داشته و به همین دلیل آن ها از صحنه مذاکره و تصمیم حذف می شوند و این حذف کردن سبب می شود که فرصت سوزی شده و خود را با تهدیدات جدی در بخش کاهش تولید ناخالص ملی و اشتغال مواجه کنیم.

وی اضافه کرد: بخشی از این بی توجهی را می توان در لایحه افزایش عوارض شهری شهرداری ها در گلستان مشاهده کرد که چه تأثیر منفی را بر عرصه ساخت و ساز شهرهای استان به خصوص گرگان گذاشته و این امر موجبات کاهش تولید مسکن و خروج سرمایه را فراهم کرد.

مرتضوی عنوان کرد: در طرح ملی مسکن هم شاهد هستیم که چنین اتفاقاتی می افتد و نسبت به اخذ نظرات بخش خصوصی بی توجهی می شود؛ نظرات این گروه ها غالباً به صورت دلسوزانه مطرح شده و تلاش می شود که منافع طرفین در نظر گرفته شود اما آن ها را دخالت نمی دهند.

این فعال صنعت ساختمان گفت: برای تغییرات کالبدی در شهرها و بافت های فرسوده هم باید با نظر و کمک بخش خصوصی شرایط احیای آن ها فراهم شود ولی در این حوزه هم هیچ تحرکی را به دلیل همین بی توجهی ها و حذف کردن ها شاهد نیستیم.

وی افزود: حضور مسئولان درجه اول کشوری و وزا و معاونان آن ها در استان بدون حضور بخش خصوصی است و در پایان هم تصمیمات دستوری و تحکمی بدون کسب نظرات فعالان اقتصادی اخذ و ابلاغ می شود که نتیجه آن اختصاص بودجه هایی بدون توانایی جذب هستند، به دلیل آن که آن تصمیمات فاقد انسجام و به دور از هماهنگی های مربوطه است.

مرتضوی تأکید کرد: در شرایط فعلی کشور گرفتن نظرات بخش خصوصی و آحاد مردم بیش از هر زمان دیگر احساس می شود اما متأسفانه توجه به این رویکرد را در شاهد نیستیم و باید فضایی را برای ایجاد گفتگو و گفتمان مشترک و استفاده از سرمایه و توان بخش خصوصی فراهم کنیم.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=12446
  • نویسنده : اعظم محبی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.