• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
1
توسط نماینده بافت در مجلس مطرح شد؛

هشدار برای احتمال انقراض زندگی عشایری

  • کد خبر : 9788
  • 22 شهریور 1401 - 11:33
هشدار برای احتمال انقراض زندگی عشایری
نماینده مردم بافت، رابُر و اُرزوئیه در مجلس شورای اسلامی گفت: معتقدم اگر عشایر حمایت نشوند به احتمال زیاد انقراض زندگی عشایری را در آینده شاهد خواهیم بود.

صمدالله محمدی با اشاره به کاهش تعداد عشایر شهرستان های بافت رابر و ارزوئیه طی سال های گذشته افزود: متاسفانه امروزه عشایر حمایت نمی شوند و در وضعیت خوبی قرار ندارند؛ گرچه اعتباراتی که قرار است به حوزه تامین نهاده های دامی اختصاص یابد، می تواند کمک کننده باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهارداشت: همواره دلگرم به عشایرمان بودیم و باتوجه به نوع زندگی این قشر مولد و نگهبان اراضی و جنگل ها، دولت می تواند برای حمایت از آنان امتیازاتی به این قشر بدهد که انگیزه ای برای مردم ایجاد شود تا به زندگی روستانشینی و عشایری گذشته خود برگردند.

نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه اکنون به نحوی شده که افتخار برخی افراد این شده است که فرزندشان متولد تهران یا حتی خارج از کشور باشد و این امر نشان می دهد ما بد حرکت کرده ایم که اگر زمینه ای فراهم می کردیم و امتیازاتی می دادیم، امروز تعداد عشایر ما بیشتر بود.

سرنوشت هزار خانواده عشایر پارک ملی خبر چه می شود؟

وی در ادامه با اشاره به برخی مشکلات عشایری حوزه استحفاضی خود به عنوان نمونه تصریح کرد: یکهزار خانواده عشایری در محدوده پارک ملی خبر(khabr) در شهرستان بافت زندگی می کردند که چرای دام و چشمه‌سارهایی داشتند اما دولت در سال های اخیر طرح اسکان عشایر را اجرا کرد و به این عشایر ۶۰ هکتار زمین و ۲۵ ثانیه آب داد و در عوض چرای دام منطقه سردسیر را از آنان گرفت.

به گفته محمدی، امروز تعداد این خانوارها افزایش یافته اما میزان آبدهی چاه های آنان کاهش یافته و برخی چاه ها نیز خشک شده است؛ زندگی عشایر در آنجا در واقع در حال رسیدن به فلاکت است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه عشایر هیچ منبع درآمد پایدار و پشتیبانی ندارند، به مشکل عشایر منطقه دیگری در ارزوئیه اشاره و بیان کرد: ۱۳ حلقه چاه در گذشته برای کشت علوفه و آبشخور دام به عشایر واگذار شده و خود دولت نیز برایشان چاه آب حفر کرده است؛ این درحالی است که همان روزها نیز کسی ایرادی به این کارها نگرفت اما امروز می گویند این چاه ها که خود دولت حفر کرده، مجوز ندارد.

محمدی ادامه داد: برخی چاه ها را پلمب کرده اند و علت آن را نیز نداشتن مجوز بهره برداری اعلام می کنند در حالی که دولت خود برای عشایر چاه حفر کرده؛ پس قانونی بوده است.

نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: اگر این چاه ها حفر نمی شد هم آب کافی برای آبشخور عشایر وجود داشت و عشایر نیز به دنبال کشت علوفه و راه اندازی باغ نمی رفت اما امروز می گویند باغات با درختان ۳۰ ساله مجوزی ندارند.

وی عنوان کرد: البته در نتیجه پیگیری های ما استاندار کرمان قول داده که پروانه این چاه ها در فرصت زمانی محدود بررسی و برای رفع مشکل عشایر تصمیم گیری شود که امیدواریم زودتر مشکل حل شود.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=9788
  • منبع : ایرنا
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.