• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3
نویاب گزارش می دهد؛

بهانه های ناتمام برای طرح گردشگری آشوراده/وعده دولت محقق نشده است

  • کد خبر : 9677
  • 20 شهریور 1401 - 7:39
بهانه های ناتمام برای طرح گردشگری آشوراده/وعده دولت محقق نشده است
طرح طبیعت گردی جزیره آشوراده از کهن ترین مطالبات اهالی گلستان است که با وجود تحصیل مجوزهای لازم و دستور صریح رئیس جمهور، اجرای آن توسط شورای عالی مسکن و شهرسازی متوقف شده است.

نویاب؛ اعظم محبی: طرح گردشگری و طبیعت گردی جزیره آشوراده، تنها جزیره ایرانی دریای خزر یکی از طرح‌های اولویت دار استان گلستان بوده که حدود ۲۰ سال از مطرح شدن آن می‌گذرد.

ترسیم نقشه راه برای توسعه گلستان از مسیر گردشگری یکی از رویکردهایی است که در دولت‌های گذشته بارها و بارها به آن اشاره شده و پیاده سازی طرح گردشگری آشوراده هم وعده مشترک مسئولان ارشد نظام برای اهالی گلستان بوده است.

درآمدزایی، توسعه اقتصادی و حل بخشی از معضل بیکاری ساحل نشینان از جمله ثمرات پیش بینی شده برای اجرای طرح طبیعت گردی در جزیره آشوراده به شمار می‌رود.

در سفر سال گذشته آیت الله رئیسی به گلستان، وی وعده داد که هر چه سریع‌تر طرح گردشگردی و طبیعت گردی جزیره آشوراده اجرایی شود؛ با وجود قول صریح رئیس جمهور مبنی بر گره‌گشایی از چالش‌های پیش روی این طرح اما تاکنون هیچ اتفاق مثبتی رخ نداده است.

شورای عالی معماری و شهرسازی به عنوان بالاترین نهاد صادرکننده مجوز برای آغاز این پروژه همچنان بهانه‌های متعددی را مطرح می‌کند؛ هرچند نهادهای مرتبط با طرح گردشگری آشوراده همانند اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، منابع طبیعی و محیط زیست مجوزهای لازم را صادر کرده‌اند اما شورای عالی معماری و شهرسازی همچنان در صدور مجوز نهایی سنگ اندازی می‌کند.

استاندار گلستان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و نماینده ولی فقیه در گلستان، بارها و بارها خواستار اجرای صریح دستور رئیس جمهور در خصوص طرح گردشگری آشوراده بوده اما گویا یا مدیران استانی توان اجرای کردن آن را ندارند یا در پایتخت گوش شنوایی برای آن نیست.

بهانه های ناتمام برای طرح گردشگری آشوراده/وعده دولت محقق نشده است

به نظر می‌رسد استناد به اعتراض برخی سمن‌های حامی محیط زیست و همچنین برخی موج‌ها در فضای مجازی از جمله دلایل عدم صدور مجوز نهایی برای طرح گردشگری آشوراده باشد.

دست‌های پنهان مانع اجرای طرح گردشگری آشوراده

نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی در این خصوص به خبرنگار نویاب گفت: متأسفانه عده‌ای افراد با طرح مسائل زیست محیطی همواره مانع پروژه‌های گردشگری استان بخصوص طرح گردشگری و طبیعت گردی آشوراده شده‌اند.

طرح گردشگری آشوراده نباید در قالب یک مصوبه باقی بماندرحمت الله نوروزی با بیان اینکه درباره طرح گردشگری آشوراده تاکنون هیچ اقدام اساسی انجام نشده است، افزود: نیاز داریم تا دولت در این حوزه نگاه ویژه ای داشته باشد و ضمن اینکه مجمع نمایندگان، استاندار و دیگر مسئولان استانی تلاش کنند تا راه برای آغاز عملیات اجرایی این پروژه باز شود.

نوروزی ادامه داد: متأسفانه با توجه به اینکه بارها توسط نمایندگان طرح گردشگری و طبیعت گردی آشوراده مطرح شده اما تاکنون هیچ اقدام جدی را شاهد نیستیم و دست‌های پنهان مانع از اجرایی شدن آن شده است.

وی اضافه کرد: طرح گردشگری و طبیعت گردی آشوراده نباید در قالب یک مصوبه باقی بماند بلکه باید شکل اجرایی گرفته و موانع بر سر راه آن توسط دولت از سر راه برداشته شود.

نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش این طرح در توسعه گردشگری استان، گفت: به این پروژه تاکنون هیچ اعتباری از سوی دولت اختصاص نیافته است.

بهانه های ناتمام برای طرح گردشگری آشوراده/وعده دولت محقق نشده است

مدیریت ضعیف؛ عامل اجرایی نشدن پروژه گردشگری آشوراده

نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی هم در این خصوص به خبرنگار نویاب، گفت: با توجه به دریافت همه مجوزات لازم از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی و همچنین محیط زیست، هیچ اقدامی در راستای اجرای پروژه گردشگری و طبیعت گردی آشوراده انجام نشده است.

عبدالجلال ایری افزود: مجوز طرح گردشگری در دو نقطه، در جزیره آشوراده به مساحت ۲۲ هکتار و همچنین در ۱۳۸ هکتار از ساحل بندرترکمن داده شده است.

وی با بیان اینکه هیچ گونه اقداماتی در سایت پشتیبان آشوراده انجام نشده است، گفت: مسئولان گلستانی به دنبال مقصر در این حوزه هستند و مشکلات زیادی از جمله بحث‌های محیط زیستی را عامل عدم اجرای پروژه عنوان می‌کنند.

ایری ادامه داد: غالباً در پروژه‌های گردشگری در ابتدا باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کرد تا بعد از آن سرمایه گذار وارد میدان شود.

نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر قرار شده که سازمان همیاری شهرداری‌ها عملیات اجرایی حدود ۱۰ هکتار از پروژه را اجرا کند.

وی افزود: براساس مجوزها مقرر شد در ساحل بندرترکمن به سمت جزیره پروژه‌هایی هم چون پروژه‌های اقامتی اعم از هتل، مسافرخانه، پروژه‌های تفریحی و گردشگری سلامت ایجاد شود.

ایجاد جاده دسترسی

استاندار گلستان هم در خصوص طرح گردشگری آشوراده در گفتگو با خبرنگاران گفته بود: جاده دسترسی این طرح با رعایت ضوابط محیط زیستی با کسب مجوزات لازم احداث شده است.

بهانه های ناتمام برای طرح گردشگری آشوراده/وعده دولت محقق نشده است

علی محمد زنگانه بیان کرد: ۱۳۸ هکتار سایت پشتیبان برای این طرح در نظر گرفته شده که کار را در پنج هکتار آن شروع کردیم.

زنگانه عنوان کرد: این پروژه در اختیار سازمان همیاری‌های استان بوده که باید برای جذب سرمایه گذار اقدام کند.

وی تصریح کرد: در شورای عالی معماری، مجوز لازم برای تغییر کاربری فضاهای موجود در جزیره اخذ شده و تلاش می‌کنیم تا روند اجرایی طرح طبیعت گردی و گردشگری آشوراده تسریع شود.

منتظر مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری هستیم

در خصوص آخرین وضعیت این طرح با مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفتگو کردیم، محمدرضا کنعانی به خبرنگار نویاب گفت: طرح گردشگری و طبیعت گردی آشوراده دو بخش بوده که در محدوده ۲۲ هکتاری در داخل جزیره واقع شده و منتظر مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری در خصوص این طرح هستیم.

وی افزود: بخش دیگر در اراضی ۱۳۸ هکتاری و پشتیبان بوده که خارج از پناهگاه است و منعی هم برای اجرای آن وجود ندارد.

کنعانی بیان کرد: اخیراً درخواستی برای ۴.۵ هکتار اجرای طرح در سایت پشتیبان داشتیم که مجوز آن صادر شده و به دلیل بیرون بودن از پناهگاه و تالاب حساسیتی برای اجرا ندارد.

وی گفت: مجوز راه دسترسی در آشوراده صادر و با رعایت تمام ضوابط این مسیر احداث شد و برای اجرای طرح طبیعت گردی و گردشگری آشوراده منتظر تعیین تکلیف شورای عالی شهرسازی و معماری هستیم که در صورت تصویب وارد فاز اجرایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار نویاب، اهالی گلستان بر این باور هستند که اجرای طرح طبیعت گردی در آشوراده با رعایت تمام مسائل زیست محیطی می‌تواند پیشرانی برای توسعه و رونق اقتصادی در این منطقه باشد لذا لازم است تا روند صدور مجوزات آن با پیگیری مسئولان تسریع شود.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=9677
  • نویسنده : اعظم محبی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.