• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2
معاون وزیر جهاد کشاورزی؛

ارز آوری صادرات آبزیان ۶۷ درصد رشد کرده است

  • کد خبر : 9506
  • 14 شهریور 1401 - 10:53
ارز آوری صادرات آبزیان ۶۷ درصد رشد کرده است
رییس سازمان شیلات ایران به رشد ۶۷ درصدی ارزآوری در حوزه صادرات آبزیان در سال جاری اشاره کرد و گفت: ارزآوری این بخش در سال گذشته ۵۵۶ میلیون دلار بود.

به گزارش نویاب، حسین حسینی، رییس سازمان شیلات ایران، صنعت شیلات را از سه محور صیادی، آبزی‌پروری و صنایع تبدیلی و پشتیبانی تولید مورد ارزیابی قرار داد و اظهار داشت: ما یک میلیون و ۲۵۹ هزار تن در حوزه آبزیان تولید داریم که ۷۰۲ هزار تن آن مربوط به صید و ۵۵۶ هزار تن متعلق به آبزی‌پروری است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تولید آبزیان را در شرایط تنش آبی کشور و با توجه به کم آب بر بودن این فعالیت به صرفه دانست و افزود: تولید آبزیان می‌تواند به تأمین امنیت غذایی کمک بزرگی نماید.

وی با انتقاد از مغفول ماندن توسعه آبزی‌پروری در دریاها تصریح کرد: یکی از الزامات تحقق این امر مهم، معرفی صنعت به سرمایه‌گذاران است که در این راستا ما کمیته سرمایه‌گذاری را تشکیل داده و پیوست‌های فنی و اقتصادی را در آن تشریح کردیم و موضوع دیگر در این زمینه هم ارتقای دانش و فناوری است.

حسینی با اشاره به اعلام آمادگی ۴۳۰ شرکت برای گره‌های دانشی و نیازهای تحقیقاتی در این حوزه گفت: ما در گام نخست با ۴۸ شرکت‌های دانش بنیان و پیشران وارد گفتگو شدیم و برای تجاری سازی و افزایش بهره‌وری، این شرکت‌ها را با سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران متصل کردیم.

وی دانش را به عنوان یک ضرورت برای تحقق پایداری تولید و تحول و امنیت غذایی پایدار مطرح کرد و افزود: ما در برخی نهاده‌ها کاملاً وابسته به خارج بودیم که با اقدامات دولت سیزدهم و فعال کردن مراکز تکثیر و موسسات تحقیقاتی توانستیم ۳۷۰ میلیون قطعه را در داخل تولید کنیم.

حسینی از ایجاد زیستگاه‌های مصنوعی مبتنی بر دانش روز سخن گفت و بیان کرد: ما بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ سازه را برای بازسازی ذخایر و حفظ اکوسیستم طراحی کردیم.

رییس سازمان شیلات ایران همچنین با اشاره به رشد ۶۷ درصد ارزآوری در حوزه صادرات آبزیان در سال جاری گفت: ارز آوری این بخش در سال گذشته ۵۵۶ میلیون دلار بود و تا سال ۱۴۰۴ نیز قرار است که ظرفیت در حوزه تولید را تا ۲,۴ دهم میلیارد دلار افزایش دهیم.

وی یادآور شد: در سفرهای استانی رئیس جمهور، بیش از ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار برای ۵۶ طرح نیمه تمام و غیرفعال در حوزه شیلات تخصیص داده شد که در صنعت شیلات بی سابقه است همچنین برای پایداری تولید نیز بیش از ۳ هزار و ۹۴ تولیدکننده به بانک کشاورزی معرفی شدند و از تسهیلات کم بهره استفاده کردند.

حسینی با اشاره به افتتاح و اتمام ۷۵ پروژه با اعتبار ۵۳۰ میلیارد تومان و اشتغال‌زایی برای ۳۲۵۰ نفر در دولت سیزدهم گفت: ما در حال حاضر ۱۶ تن خاویار پرورشی را تولید و به ۳۱ کشور دنیا صادر می‌کنیم و ۱۷۶ مزرعه آبزی پروری هم در حوزه خاویاری فعال هستند.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=9506
  • منبع : اقتصاد آنلاین
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.