• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
2
معاون وزیر راه و شهرسازی:

تصرف زمین های دولتی صفر شد| وزارت نفت برای نهضت ملی مسکن زمین به دولت تحویل نداد

  • کد خبر : 9450
  • 13 شهریور 1401 - 8:38
تصرف زمین های دولتی صفر شد| وزارت نفت برای نهضت ملی مسکن زمین به دولت تحویل نداد
مدیر عامل سازمان زمین و مسکن با بیان اینکه وزارت نفت ۱۱۰ هکتار اراضی دارد که هنوز برای تحویل به نهضت ملی مسکن اقدامی نکرده است گفت: تصرف زمین های دولتی صفر شده است.

به گزارش نویاب به نقل از بازار، علیرضا فخاری امروز در نشست خبری خود با رسانه ها در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه آیا آماری از میزان زمین خواری در شش ماه گذشته و تعیین تکلیف آنها به نفع دولت وجود دارد؟ گفت: بزودی این آمار منتشر خواهد شد اما از زمان مستقر شدن یگان حفاظت از زمین های دولتی در سازمان ملی زمین و مسکن می توان گفت میزان تصرف زمین های دولتی صفر شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که اما به تازگی خبری منتشر شد که نشان می داد در شهر جدید پردیس یک مورد زمین خواری رخ داده است اظهار داشت: این موضوع در حیطه وظایف شرکت عمران شهرهای جدید است بنابراین این موضوع را می توانید از شرکت مزبور پیگیری و جویا شوید.

وی با اشاره به اینکه بر اساس ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن زمین هایی که در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن و سایر سازمان ها قرار دارد باید در اختیار دولت و وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد گفت: برخی از دستگاه ها در طول سالیان گذشته میزان اراضی که در اختیار داشتند نتوانستند تعادلی در میزان بهره برداری ایجاد کنند. پس بنابراین باید این اراضی به دولت و وزارت راه و شهرسازی بازگردد.

وی درباره میزان اراضی الحاقی شناسایی شده برای طرح نهضت ملی مسکن گفت: عمده اراضی که در اختیار سازمان ملی زمین ومسکن قرار دارد اراضی الحاقی است چرا که هر میزان زمین که در محدوده قانونی شهرها وجود داشته،‌ در طرح‌های گذشته استفاده شده است.

فخاری افزود: اراضی که در حریم شهرها و متعلق به وزارت راه و شهرسازی بوده نیز با تغییراتی در نوع کاربری به محدوده قانونی شهرها الحاق شده و زیر طرح نهضت ملی مسکن رفته است.

وی ادامه داد: تا کنون ۲۲ هزار هکتار از اراضی موجود خود را در طرح نهضت ملی مسکن استفاده کردیم و ۳۵ هزار هکتار دیگر در دستور کار شورای برنامه ریزی استان قرار دارد که مجموعا کلیات طرح نهضت ملی مسکن معادل ۴ میلیون واحد را پوشش خواهد داد.

حدود ۷ هزار هکتار از اراضی دولتی را شناسایی کردیم که ۵۰۰ هکتار از آن عودت داده شد و بعد از تذکر رئیس جمهور به دستگاه‌ها این میزان افزایش یافت و به ۸۰۰ هکتار رسید

فخاری با بیان اینکه حدود ۷ هزار هکتار از اراضی دولتی را شناسایی کردیم که ۵۰۰ هکتار از آن عودت داده شد و بعد از تذکر رئیس جمهور به دستگاه‌ها این میزان افزایش یافت و به ۸۰۰ هکتار رسید اظهار داشت: وزارت‌خانه‌های علوم، جهاد کشاورزی و نفت به سبب نوع کار خود بیشترین اراضی را در اختیار دارند که وزارت جهاد کشاورزی بیشترین بازگشت زمین را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دادند.

هنوز از وزارت نفت زمینی به نهضت ملی اختصاص نیافته است اما به هر حال وزارت نفت برای تحویل زمین‌ها فاقد برنامه نیست

وی در پاسخ به این پرسش که سهم وزارت نفت از این میزان زمین عودت داده شده چقدر است؟ گفت: هنوز از وزارت نفت زمینی به نهضت ملی اختصاص نیافته است اما به هر حال وزارت نفت برای تحویل زمین‌ها فاقد برنامه نیست؛ اما نوع زمین‌های در اختیار این وزارتخانه ایجاب می‌کند که تجدید شناسایی شده و سپس عرضه کنند. هفته گذشته نامه ای از سوی وزارت نفت به سازمان ملی زمین و مسکن در این خصوص ارائه شده است که مطمنا کار را بهتر پیش خواهد برد.

فخاری ادامه داد: حدود ۱۱۰ هکتار از اراضی مازاد وزارت نفت برای نهضت ملی زمین شناسایی شده که هنوز این وزارتخانه زمینی را به وزارت راه عودت نداده است.

وی با بیان اینکه سالی ۷۰۰ هزار واحد نیاز انباشته شده مسکن در کشور وجود دارد و شرایط اقتصادی و تامین مواد و مصالح نیز از چالش‌های پیش رو است؛ گفت: دولت با جدیت و جسارت ساخت مسکن را در برنامه جاری قرار داده است چرا که تامین زمین لازم برای اجرای طرح دولت به عدد قابل سنجشی رسیده و علی‌رغم شرایط سخت، امروز در حوزه تامین زمین مشکلی وجود ندارد و در قالب سیاست‌ها و برنامه‌ها و همچنین پیش‌بینی منابع مالی و … تا امروز یک‌ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد زمین- نفر تامین شده که با میانگین ساخت ۷۰ نفر در هکتار تراکم در نظر گرفته شده است.

مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن ادامه داد: ۳۵ هزار هکتار اراضی هم در دستور کار شورای برنامه‌ریزی استان‌ها برای شناسایی قرار دارد که در صورت تامین این اراضی تقریبا به تعهد خود در تحویل ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد- نفر زمین مسکن به کل کشور می‌رسیم و دغدغه‌ای برای تامین زمین نداریم.

فخاری خاطر نشان کرد: ۸۰۰ هزار واحد زمین- نفر نیز برای روستاها پیش‌بینی شده که بنیاد انقلاب اسلامی با جدیت در حال تامین زمین و ساخت واحدها است.

معاون وزیر راه شهرسازی میزان تامین زمین در تهران از طریق بازپس‌گیری اراضی مازاد دستگاه‌ها را ۲۷ هکتار اعلام کرد و گفت:‌ با توجه به محدودیت‌های زیاد استان تهران، برخی پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن را در منطقه پردیس،‌ پرند،‌ ‌محدوده مرز استان سمنان مثل شهرستان گرمسار و ایوانکی و حتی در حاشیه شرقی استان تهران مثل دماوند طرح‌ریزی کردیم تا از ظرفیت آن‌ها برای استان تهران استفاده کنیم اما مجبوریم تراکم را در این استان بالاتر ببریم.

فخاری در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد مسکن ملی نیز به سرنوشت مسکن مهر دچار شود؟ گفت: با توجه به تجربیاتی که از مسکن مهر کسب شده، ‌اراضی که برای طرح نهضت ملی مسکن در اختیار گرفتیم از لحاظ مشخصات جغرافیایی، مسائل زمین شناختی، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بارگذاری، توجه به مسائل ‌زیست بومی و چگونگی دسترسی‌ها و تامین منابع مورد نیاز، ارزیابی‌ شده‌اند.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در پاسخ به این پرسش که وزیر نیرو اخیرا تاکید کرده است که موضوع تامین آب برای پروژه های مسکن ملی بسار حائز اهمیت خواهد بود. بنابراین نباید تنها به فکر ساخت مسکن باشید در حالیکه هنوز تامین آب یک مشکل اساسی است؟ گفت: قطعا وقتی تمام موراد سنجیده و شناسایی می شود قطعا موضوع آب نیز بررسی اساسی خواهد شد. پس اگر تامین آب این واحدها مشکل باشد قطعا مسکن نیز احداث نخواهد شد.

در طرح نهضت ملی مسکن خلق جمعیت نمی‌شود بلکه جمعیت از مناطقی به مناطق دیگر جابجا می‌شوند، بنابراین مکان‌هایی که  محدودیت منابع آب دارند حتما محدودیت ساخت و ساز دارند و این اراضی برای ساخت و ساز استفاده نمی‌شوند

وی تاکید کرد: در طرح نهضت ملی مسکن خلق جمعیت نمی‌شود بلکه جمعیت از مناطقی به مناطق دیگر جابجا می‌شوند، بنابراین مکان‌هایی که محدودیت منابع آب دارند حتما محدودیت ساخت و ساز دارند و این اراضی برای ساخت و ساز استفاده نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه مسائل زیرساختی از جمله مواد و مصالح و دستمزد مهم‌ترین مولفه‌های تاثیر گذار در این حوزه است و آنچه در دستور وزارت راه و شهرسازی قرار دارد تامین منابعی است که از لحاظ زیرساختی در تولید مسکن انجام شود تا نرخ تمام شده در تولید انبوه کاهش یابد و با ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا قیمت مسکن را کاهش دهد خاطر نشان کرد: سوق منابع مالی به سمت سایر مولفه‌های اقتصاد حوزه کلان، سهم سازندگان عمده در ساخت و ساز را کاهش داده است. بنابراین ما تلاش داریم تا از سازندگان بزرگ و مشخص حمایت کنیم.

وی ادامه داد: زمین در نهضت ملی مسکن رایگان است به طوریکه در جلسات برگزار شده، وظایف و مسئولیت‌ها برای تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب در بخش مسکن اعلام شده و در صورت تامین منابع، می‌توانیم مسکن را ارزان‌ کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره دلیل مخالفت وزارت علوم برای واگذاری زمین به منظور ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن،‌ توضیح داد: وزارت علوم یک وزارتخانه زیرساختی برای توسعه دانش و فرهنگ بوده و به‌عنوان وزارتخانه‌ای با قابلیت‌ سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت کشور، شناخته شده است، بنابراین به توسعه این زیرساخت که اساس اداره کشور است باید توجه داشته باشیم.

وی با بیان این‌که ۸۵۰ هکتار اراضی مازاد وزارت علوم شناسایی شده که ما مدعی بازگرداندن آن به سبد تولید نهضت ملی مسکن هستیم، افزود: امروز به دلیل وجود ابزارها با فناوری بالا ممکن است نیاز به استقرار جمعیت برای دانشجویان هر روز کمتر شود و تقاضای ما از وزارت علوم این بوده که همراهی کنند تا از محل زمین‌های مازاد، واحدهای نهضت ملی مسکن را بسازیم.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با تاکید بر این‌که اراضی شناسایی شده در یک تعامل دو طرفه و مقابل به وزارت راه عودت داده می‌شود، گفت: اراضی وزارت علوم عمدتا در محدوده قانونی شهرهاست و زیرساخت‌ها و منابع موردنیاز را برای بارگذاری جمعیت از پیش فراهم کرده است.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=9450
  • نویسنده : اعظم محبی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.