• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
1
معاون وزیر خبرداد؛

افزایش ۷۵ درصدی قیمت بلیت اتوبوس اربعین/ مسیر تهران – ایلام ۲۳۶ هزار تومان

  • کد خبر : 9153
  • 07 شهریور 1401 - 8:13
افزایش ۷۵ درصدی قیمت بلیت اتوبوس اربعین/ مسیر تهران – ایلام ۲۳۶ هزار تومان
گرگان- معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد بلیت اتوبوس اربعین برای مسیر تهران-ایلام با ۷۵ درصد تغییر، ۲۳۶ هزار تومان ارائه می‌شود.

به گزارش نویاب به نقل از ایسنا، شهریار افندی‌زاده در نشست خبری حوزه حمل‌ونقل وزارت راه ‌و شهرسازی به مناسبت هفته دولت ۱۴۰۱، گفت: بلیت تهران-ایلام در حال حاضر ۱۳۵ هزار تومان است که با توجه به یکسر خالی بودن آن، برای اربعین امسال در بازه زمانی ۱۵ تا ۳۰ شهریورماه، ۷۵ درصد افزایش قیمت دارد و به ۲۳۶ هزار تومان رسیده است و باقی مسیرها نیز با معیار مسیر تهران-ایلام محاسبه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۸، ۳۰ درصد از حمل‌ونقل زائران اربعین در حمل‌ونقل عمومی صورت گرفت، با توجه به پیش‌بینی پنج میلیون مسافر برای اربعین امسال، ۱.۵ میلیون ظرفیت برای حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده و با توجه به اینکه اتوبوس‌ها در مسیر رفت، زائران را به مرز می‌برند و برای سرویس‌دهی بدون مسافر برمی‌گردند و این اتفاق در مسیر برگشت هم تکرار می‌شود، برای اینکه بخش خصوصی متضرر نشود و انگیزه داشته باشد، با احتساب یکسر خالی بودن آنها، ۷۵ درصد افزایش قیمت در این بازه صورت گرفته است.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۸، سه میلیون زائر اربعین داشتیم، گفت: در آن سال، ۸۹ درصد از حمل‌ونقل جاده‌ای، شامل عمومی و شخصی استفاده کردند، شش درصد از هواپیما و پنج درصد از سیستم ریلی. پیش‌بینی شده که در سال ۱۴۰۱، پنج میلیون مسافر اربعین داشته باشیم که ترددهای زمینی صرفا از مرزهای غربی بوده و محورهای مواصلاتی هم محدود هستند. لذا اگر نتوانیم مدیریت کنیم زائران به مشکل بر می‌خورند.

قیمت بلیت قطار در اربعین افزایش نمی‌یابد

افندی‌زاده افزود: در بخش ریلی با توجه به محدودیت ناوگان، قطارها صرفا از مسیرهای تهران، مشهد، اهواز و خرمشهر به مرز شلمچه تردد دارند و حد فاصل ایستگاه راه آهن خرمشهر به شلمچه ریل باس رایگان به‌صورت ۲۴ ساعته اقدام به جابجایی مسافران می‌کند. پیش بینی ما جابجایی ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفر با قطار به عتبات است. قیمت بلیت قطارهای اربعین نیز همان نرخی است که در روزهای عادی برای این مسیرها تعیین شده است و افزایشی برای بلیت قطارهای اربعین نداریم.

وی تاکید کرد: در حمل‌ونقل هوایی طی روزهای آتی ۱۲۰ پرواز به فرودگاه نجف انجام می‌شود که در بازه زمانی اربعین به ۱۶۰ پرواز در هفته افزایش خواهد یافت و پیش‌بینی‌ها از جابجایی حدود ۶۰ هزار نفر با هواپیما به عتبات است. این پروازها از ۱۷ فرودگاه به مقاصد نجف و بغداد انجام می‌شود. در نهایت بیشترین سهم جابجایی مسافر به جاده می‌رسد که مطابق پیش‌بینی‌ها، چهار میلیون و ۶۴۰ هزار نفر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در سال ۱۳۹۸ سهم حمل و نقل عمومی جاده‌ای ۳۰ درصد زائران بود که اگر همین رقم برای امسال باقی بماند، ۱.۵ میلیون نفر با حمل و نقل عمومی جاده‌ای برای مسیر رفت و برگشت جابجا خواهند شد. از ۱۴ هزار اتوبوس موجود،  ۸۰۰۰ اتوبوس در ایام اربعین به سفرهای جاده‌ای زائرانِ عتبات اختصاص می‌یابد و اتوبوس‌ها از ۱۵ شهریور تردد می‌کنند. از آنجایی که تردد اتوبوس‌ها در ایام رفت و از ۲۵ شهریور در ایام برگشت به صورت یک سر خالی است، تصمیم گرفته شد تا با ۷۵ درصد افزایش کرایه مسافر در بازه ۱۵ تا ۳۰ شهریور، به فروش بلیت اقدام کنند.

افندی‌زاده درباره افزایش قیمت بلیت اتوبوس توضیح داد: به عنوان مثال کرایه اتوبوس ویژه تهران- ایلام، ۱۳۵ هزار تومان است که در ۱.۷۵ ضرب می‌شود و حدود ۲۳۶ هزار تومان به دست می‌آید. مرزهای تمرچین، باشماق، خسروی، مهران، شلمچه و چذابه پذیرای زائران است. البته در سال ۱۳۹۸ افزایش کرایه اتوبوس‌های اربعین ۱۰۰ درصد بود ولی امسال با وجود افزایش قیمت روغن موتور و لاستیک و پرترافیک بودن مسیر، با همکاری صنف رانندگان ۲۵ درصد تخفیف دادیم. 

وی با اشاره به قیمت شش میلیون تومانی بلیت پروازهای رفت و برگشت تهران- نجف، بیان کرد: فروش چارتری بلیت هواپیما در ایام اربعین ممنوع بوده و تخلفات به تعزیرات گزارش می‌شود. همچنین دربستی گرفتن اتوبوس و کاپوتاژ کردن خودروهای حمل و نقل عمومی به عراق ممنوع است. پیش بینی ما این است که سه میلیون نفر با حمل‌ونقل شخصی جابه‌جا شده و برای زائران خارجی مرز شلمچه در نظر گرفته شده است. همچنین به پاکستانی‌ها اجازه داده‌ایم تا با اتوبوس‌های خود به ایران بیایند اما از آنجایی که فرمان اتوبوس‌های پاکستانی سمت راست است وظیفه مدیریت ایمنی آنها به پلیس راهور واگذار شده است.

قیمت نهایی عوارضی آزادراهی تا دو هفته آینده اعلام می‌شود

معاون حمل‌ونقل وزیر راه درباره افزایش نرخ عوارضی آزادراهی و تعلیق آن بیان کرد: تا دو هفته آینده قیمت نهایی عوارضی آزادراهی اعلام می‌شود، در حال حاضر ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت در حال بررسی نرخ‌هاست و بزودی نرخ‌های نهایی تعیین و تکلیف می‌شوند.

افندی‌زاده درباره پروژه راه‌آهن شلمچه-بصره اظهار کرد: این پروژه ریلی بسیار مهم است، زیرا اگر این راه آهن شلمچه- بصره تکمیل شود، ایران به شبکه ریلی عراق متصل خواهد شد. در حال حاضر بحث تملک اراضی برای ساخت این پروژه در دست اجراست و تمام محور شناسایی شده و در مرحله مطالعات قرار دارد، همچنین در این مسیر با موانع مین‌گذاری‌ مواجه هستیم که باید پاکسازی شود.

وی درباره وضعیت بندر چابهار و تاخیر اپراتور هندی در اجرای تعهداتش گفت: قرارداد اپراتور هندی در بندر شهید بهشتی تمدید و مشکل بندر شهید بهشتی این است که در این بندر صادرات انجام نمی‌شود و به محلی برای واردات تبدیل شده، از این رو با سازمان توسعه تجارت وارد مذاکره شده‌ایم تا اقداماتی انجام شود که این بندر برای صادرات و واردات توجیه اقتصادی داشته باشد. هم روس‌ها و هم چینی‌ها برای سرمایه‌گذاری در این بندر علاقه‌مند هستند و سازمان بنادر حال تهیه پکیج سرمایه‌گذاری در بندر چابهار است. موضوع دیگر درباره بندر چابهار بحث پسکرانه است که تا پسکرانه قوی ایجاد نشود، امکان افزایش بار در این بندر وجود ندارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره افت عملکرد کانتینری در بندر چابهار گفت: این موضوع بستگی به تخصص بنادر دارد؛ برای مثال بندر امام برای بار فله و بندر چابهار مختص بارهای کانتینری است اما بندر چابهار امکان پذیرش هر دو نوع بار را دارد، از این رو از اهمیت بالایی برخوردار است. ما دیپلماسی فعالی را برای ارتباط با کشورهای همسایه برعهده گرفته‌ایم و تفاهمنامه‌های زیادی را فعال کردیم و تصمیم داریم تجارت ترانزیت با چین و روسیه را گسترش دهیم.

افندی‌زاده با بیان اینکه ایران در چهارراه ترانزیتی قرار دارد، گفت: در کریدور شمال- جنوب روسیه، ایران و هند به عنوان موسس هستند اما رشد چندانی در سال‌های گذشته از عبور کلاهای ترانزیتی در این مسیر نداشتیم. وزارت راه با ایجاد تفاهم‌نامه‌های بین روسیه و کشورهایی نظیر ازبکستان و تاجکیستان به دنبال فعال کردن این کریدور است، در کریدور شمال به جنوب ما سه شریان مهم شامل ترکیبی شامل جاده‌ای، ریلی، و دریایی داریم.

وی ادامه داد: ایران در سال۱۳۹۳، ۱۲ میلیون تن ترانزیت را در کریدور شمال- جنوب ثبت کرد اما این رقم در سال ۱۳۹۹ به پنج‌ونیم میلیون تن کاهش یافت و در ۱۴۰۰ به ۱۱.۵ میلیون تن رسید. امسال هم به ۱۰ میلیون تن عبور کالای ترانزیتی از مسیر ایران خواهیم رسید. تمام دیپلماسی خارجی کشور و رییس جمهوری آماده استفاده از موقعیت جدید هستند و در پنج ماه اول امسال توانستیم به پنج میلیون تن ترانزیت برسیم و و باید تا پایان امسال به ۲۰ میلیون تن برسد.

حلقه مفقوده رشت-آستارا با سرمایه‌گذاری کشورهای روسیه و آذربایجان

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در پروژه راه‌آهن بندرعباس به سمت آستارا حلقه مفقوده رشت به آستاراست که حدود ۱۶۲ کیلومتر طول دارد و قرار شده با سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده به خصوص از سوی کشورهای روسیه و آذربایجان بتوانیم طی چند سال آینده این حلقه مفقوده را به شبکه ریلی اضافه کنیم. برای تکمیل این پروژه به یک میلیارد یورو سرمایه‌گذاری دیگر نیاز است. در صورتی که این خط تکمیل شود، ما یک خط ریلی مستقیم از بندرعباس به سمت آذربایجان و روسیه و در نهایت اروپا خواهیم داشت، بر اساس توافقات انجام‌شده بین ایران و روسیه، برای حمل و نقل ۱۰ میلیون تن کالا به تفاهم رسیدیم و در سفر اخیر هیات روسی به ایران، روس‌ها برای رسیدن این رقم به ۳۰ میلیون تن ابراز تمایل کرده‌اند.

افندی‌زاده ادامه داد: شبکه ریلی دیگری که در حال حاضر به‌صورت فعال در حال کار است، از ترکمنستان به مقصد بندرعباس است. اولین قطار از مسکو حرکت کرد و با عبور از قزاقستان و ترکمنستان به ایران رسید و فقط پنج روز طول کشید تا در ایران به بندرعباس برسد. این زمان تقریبا یک‌سوم زمان رسیدن کالاها از دیگر راه‌های حمل‌ونقل است. ما در تلاشیم تا در دولت سیزدهم خط ریلی چابهار به زاهدان سپس به مشهد و سرخس تکمیل شود، بندر چابهار ما را به آب‌های آزاد وصل کرده و می‌تواند کشورهای عضو CIS و پاکستان را تغذیه کند.

وی اضافه کرد: در کنار شبکه ریلی ما شبکه جاده‌ای‌ با پتانسیل بالا داریم و در این شبکه بیش از ۶۰ هزار کیلومتر راه‌های اصلی ایجاد شده است، در یک سال گذشته ما در مجموعه وزارت راه به دنبال آن هستیم تا موانع موجود در مرزها را کاهش دهیم. تفاهم‌نامه‌های خوبی را با کشورهای همسایه برای پایین آوردن زمان عبور کالا از گذرگاه‌های مرزی در دستور کار داریم. یکی از اهداف دیپلماسی ما این است که تعرفه‌ها در مرزها حتی به صفر برسد و زمان عبور از مرزها را به حداقل برسانیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در مورد کریدور شرق به غرب، چین سالانه حدود ۶۰ میلیون کالا به سمت اروپا صادر می‌کند، افزود: سهم ایران از این ترانزیت بسیار ناچیز است، تلاش شده تا دو گذرگاه مرزی اینچه‌برون و سرخس و شبکه ریلی شرق به غرب در اختیار کالاهای چین قرار بگیرد و به سمت اروپا و ترکیه برود. تفاهم‌هایی انجام شده و با فعال کردن کریدور شرق به غرب اولین قطار از طریق قزاقستان وارد ایران شده و به سمت ترکیه رفته است.

افندی‌زاده خاطرنشان کرد: علاوه بر شبکه جاده‌ای ما در حال توسعه شبکه ریلی هستیم. شبکه‌های حمل‌ونقل ترکیبی هم در ایران مورد توجه قرار گرفته است. ظرفیت بنادر ما در شمال و جنوب ۲۷۰ میلیون تن در سال است و می‌توانیم با استفاده از حمل‌ونقل ریلی و ترکیبی از ظرفیت آنها استفاده کنیم.

وی گفت: در سفر اخیری که به پاکستان صورت گرفت یک کریدور دیگر از پاکستان به ایران برای اتصال به ترکیه شکل گرفته که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، در یک سال اخیر تلاش شده تا بحث حمل و نقل از کریدورها فعال شود و این موارد می‌تواند نوید بسیار مهمی برای پیشرفت در آینده باشد و رئیس‌جمهور و وزیر راه توجه ویژه‌ای به این مسئله دارند. ایران قطعا می‌تواند در آینده نقش بسیار مهمی در حمل و نقل بین‌المللی داشته باشد؛ در حمل و نقل داخلی هم تلاش خواهد شد تا با جذب سرمایه‌گذاری خصوصی‌، توسعه داشته باشیم زیرا منابع دولت محدود است.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=9153
  • نویسنده : اعظم محبی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.