• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2
کارشناسان هشدار دادند؛

پائیز امسال ۱۵ تا ۲۰ روز زودتر به سراغ درختان می‌آید/ پائیز زودرس و مسئولانی که دوباره غافگیر می‌شوند

  • کد خبر : 9078
  • 05 شهریور 1401 - 9:45
پائیز امسال ۱۵ تا ۲۰ روز زودتر به سراغ درختان می‌آید/ پائیز زودرس و مسئولانی که دوباره غافگیر می‌شوند
کارشناسان از پائیز زودرس در کشور و خسارت احتمالی آن خبر داده و بر لزوم برنامه‌ریزی مسئولان در دستگاه های ذی ربط برای مواجهه با شرایط خاص حاصل از آن تاکید کرده اند.

به گزارش نویاب، عضو هیأت مدیره اتحادیه سراسری باغداران ایران و عضو مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور، اظهار کرد: اولین بار نیست که ایران با زودرسی فصول مواجه شده است، بهار زودهنگام و گلدهی درختان در اواخر زمستان از اتفاقاتی است که در سال‌های اخیر کم با آن روبه رو نبوده‌ایم.

مجتبی شادلو ادامه داد: بهار زود هنگام درختان در زمستان موجب از دست رفتن شکوفه‌ها و در نهایت میوه‌ها شده است و سال کم بار را برای باغ‌های میوه کشور رقم‌زده است.

به گفته شادلو؛ آماده نبودن برای بهار زودرس همواره موجب افزایش خسارات شده است.

وی معتقد است؛ پائیز زودرس نیز به همان میزان می‌تواند خسارت‌زا باشد و این خسارات در صورت آماده نبودن برای آن، بیشتر خواهد شد.

شادلو درباره چگونگی آماده بودن برای پائیز زودرس، اظهار کرد: مدیریت باغ‌ها باید با به کارگیری روش‌های درست نگهداری و تغذیه مناسب درختان توسط باغداران مدنظر قرار گیرد، همچنین آن‌ها باید آمادگی لازم برای تدارک دیدن نیروی انسانی و تجهیزات برداشت محصول را داشته باشند چرا که، میوه‌های پاییزی نیز زودتر آماده برداشت خواهند شد.

وی افزود: علاوه بر باغداران مسئولان در دستگاه‌های مربوطه نیز باید با برنامه‌ریزی‌های لازم آماده ورود به پائیز زود هنگام باشند.

شادلو برنامه‌ریزی و سیاستگذاری برای بازار مصرف داخلی و خارجی را همراه با در اختیار قرار دادن نهاده‌های مورد نیاز باغداران برای مواجهه به این شرایط، از وظایفی دانست که در این شرایط متوجه مسئولان در دستگاه ذی ربط می‌شود.

وی از جمله این دستگاه‌ها از وزارت جهادکشاورزی به عنوان متولی تولید و بازار محصولات کشاورزی و وزارت امور خارجه برای رایزینی در حوزه دیپلماسی اقتصادی و وزارت صنعت، معدن و تجارت نام برد.

این عضو مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور یادآور شد: پائیز زودرس در نقاط مختلف کشور پهناور ایران زمان‌های متفاوتی خواهد داشت، از این رو لازم است باغداران و مسئولان به صورت برش منطقه‌ای برنامه‌ریزی و سیاستگذاری خود را انجام دهند.

شادلو پیش‌بینی کرد: بر اساس منطقه شاهد ورود درختان به فصل پائیز، ۱۵ تا ۲۰ روز زودتر از موعد معمول هر ساله خواهیم بود.

وی تصریح کرد: با توجه به هشدار‌های کارشناسان و تبدیل شدن پائیز زودرس به یک بحث جهانی، غافلگیری مسئولان برای برنامه‌ریزی مناسب این شرایط، قابل پذیرش نیست.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=9078
  • منبع : اقتصاد آنلاین
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.