• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1
نائب رئیس بنیاد ملی گندمکاران:

کلاه گشاد بر سر کلزاکاران و مصرف کنندگان در غیبت نظارت دولتی 

  • کد خبر : 8978
  • 02 شهریور 1401 - 10:24
کلاه گشاد بر سر کلزاکاران و مصرف کنندگان در غیبت نظارت دولتی 
نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور گفت: تاخیر در اصلاح نرخ خرید تضمینی دانه روغنی کلزا پس از اصلاح نظام یارانه ای و افزایش قیمت برخی کالاهای اساسی از جمله روغن موجب سوءاستفاده فرصت طلبان از این شرایط و زیان آن متوجه کشاورزان و مصرف کنندگان شده است.

نایب رییس بنیاد ملی گندمکاران کشور با تاکید بر اینکه کشاورزان از دانه روغنی کلزا به عنوان کشت متناوب در مزارع گندم خود استفاده می کنند، اظهار کرد: استفاده از دانه روغنی کلزا برای تناوب کشت از آنجایی اهمیت دارد که موجب افزایش عملکرد تولید گندم، کاهش آفات و علف های هرز و بیماری ها می شود، ضمن اینکه از درآمد حاصل از آن در تامین نهاده مورد نیاز کشت بعد استفاده می کنند.

وی ادامه داد: هر ساله همراه تعیین قیمت خرید تضمینی گندم، قیمت خرید کلزا نیز تعیین و اعلام می شد، اما امسال اجرای اصلاح نظام یارانه و افزایش چند برابری قیمت برخی از کالاهای اساسی از جمله روغن، تغییراتی در قیمت خرید تضمینی کلزا ایجاد کرد. 

ایمانی یادآور شد: امسال در ابتدا نرخ خرید تضمینی کلزا ۱۵ هزار تومان تعیین شده بود که با چند برابر شدن قیمت مصوب روغن این نرخ به ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت. 

به گفته وی؛ از زمان افزایش قیمت مصوب روغن تا زمان اصلاح و افزایش نرخ خرید تضمینی کلزا از کشاورزان وقفه افتاد و این وقفه موجب سوءاستفاده فرصت طلبانی شد که به دنبال خرید ارزان محصول از کشاورزان بودند.

ایمانی تصریح کرد: این افراد هر کیلوگرم کلزا را با در نظر گرفتن افت زیاد، حداکثر ۲۰ هزار تومان از کشاورزان خریداری کردند.

وی معتقد است؛ این سوءاستفاده به دلیل نبود نظارت دستگاه های متولی در راس آن ها جهادکشاورزی اتفاق افتاده است. 

ایمانی تصریح کرد: در صورت عدم جبران مابه التفاوت قیمت خرید کلزا از کشاورزان با نرخ خرید تضمینی، زیان آن متوجه کشاورزان و مصرف کننده خواهد شد. 

وی توضیح داد: از یک سو کشاورزان محصول را ارزان فروخته و باید نهاده را گران بخرند و از سوی دیگر مصرف کنندگان پول بیشتری برای روغنی پرداخت می کنند که ماده اولیه آن ارزان تر از نرخ مصوب خریداری شده است.

ایمانی از ارسال نامه ای در همین ارتباط به وزیر جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: در این نامه از وزیر جهاد کشاورزی به عنوان رییس شورای قیمت گذاری محصولات اساسی خواسته ایم تا در مقابل این کلاهی که فرصت طلبان بر سر کشاورزان و مصرف کننده گذاشته اند بایستد. 

وی با نام بردن از استان های گلستان و مازندران از آنها به عنوان استان‌هایی یاد کرد که کشاورزان کلزاکار آن بیش از همه از این موضوع زیان دیده اند.

نایب رییس بنیاد ملی گندمکاران کشور همچنین درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم و پرداخت مطالبات گندمکاران گفت: تا امروز بیش از ۷ میلیون و ۱۷۰ هزار تن گندم از کشاورزان خرید تضمینی شده است. 

ایمانی یادآور شد: میزان خرید تضمینی گندم در سال زراعی گذشت در همین مقطع زمانی ۴ میلیون و ۶۵۲ هزار تن بود که نشان از افزایش ۵۴ درصدی تحویل گندم به دولت توسط کشاورزان است. 

وی همچنین از عقب افتادن مطالبات گندمکارانی خبر داد که تا پایان تیر ماه گندم خود را به دولت تحویل داده اند.

ایمانی اظهار کرد: تاخیر در پرداخت مطالبات این گروه از گندمکاران به بیش از یکماه رسیده است.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=8978
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.