• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2
نویاب گزارش می دهد؛

«خرید تضمینی» نسخه دولت برای علاج اقتصاد بیمار مرغداران | صادرات آزاد شود

  • کد خبر : 8903
  • 30 مرداد 1401 - 10:50
«خرید تضمینی» نسخه دولت برای علاج اقتصاد بیمار مرغداران | صادرات آزاد شود
گرگان- دولت تلاش می‌کند با خرید مرغ از واحدهای تولیدی به کاهش خسارت آنها کمک کند، با این حال کارشناسان معتقدند این اقدام تنها مُسکنی برای التهاب بازار به شمار می‌رود و راه خروج آن آزادسازی صادرات است.

الهام رئوفی فر؛ نویاب: در چند سال اخیر قیمت مرغ با فراز و فرودهای زیادی مواجه شد که حذف ارزدولتی از این کالا ضربه نهایی را به بازار وارد کرد و نه تنها دردی از تولیدکننده و مصرف کنندگان چاره نکرد بلکه مشکلی هم بر حجم دغدغه های آنها افزود.

مطابق آمارهای موجود پس از هدفمندسازی یارانه ها و افزایش دوبرابری قیمت مرغ، سرانه مصرف خانوارها به رغم تخصیص یارانه نقدی به صورت قابل توجهی پائین آمد، این کاهش تقاضا تلاطم موجود در بازار  را افزایش داد. چراکه افزایش چند برابری نهاده های دامی نیاز به یک نقدینگی قابل توجهی داشت که بسیاری از تولیدکنندگان از آن برخوردار نبودند از طرفی کاهش تقاضای بازار در کنار بی پولی بخش خصوصی مشکل را دوچندان کرد.

حالا در این بین دولت خرید تضمینی را تولیدکنندگان را راهکار خروج از این بحران می داند اما تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی معتقدند خرید تضمینی آن هم برای ۲۰ درصد از تولید راه حل مناسبی نیست و دولت باید صادرات را برای بخش تولید آزاد کرده و موانع این حوزه را مرتفع کند.

صادارت آزاد شود

رئیس هیات مدیره زنجیره تولید گوشت مرغ پیگیردر این رابطه به خبرنگار نویاب، می گوید: صادرات تنها راه باقیمانده برای خروج تولیدکنندگان از این بحران است.

شروین اردلان با بیان اینکه مشکلات صادرات جوجه، تخم مرغ و مرغ رفع نشده، می افزاید: موضوع حل مشکلات صادرات به گوش ما هم در حد تبصره و مصوبه رسیده اما عملا هنوز صادراتی انجام نشده است.

این فعال اقتصادی هماهنگی بین گمرک، دامپزشکی و سایر دستگاه های اجرایی را یک ضرورت می داند و ادامه می دهد: در گذشته تنها شرکت های تولیدی مرغ آرین اجازه صادرات داشت اما حالا این محدودیت برداشته شده اما صادرات مرغ به کشورهای همسایه بدون جوایز صادراتی ارزنده ممکن نیست و توجیه اقتصادی ندارد.

اردلان با بیان اینکه تقاضای مردم است که قیمت مرغ را تعیین می کند، می افزاید: قیمت خرید تضمینی پشتیبانی امور دام جهادکشاورزی گلستان حدود ۳۸ هزار تومان اعلام شده که این خرید تنها شامل ۲۰ درصد محصول تولیدکننده هاست.

وی معتقداست: این حمایت اداره پشتیبانی و امور دام گلستان از تولیدکننده ها امیدی در دل بخش خصوصی ایجاد کرده تا توان مالی آنها برای تولید در ماه های آینده وجود داشته باشد.

قیمت خرید تضمینی پشتیبانی امور دام جهادکشاورزی گلستان حدود ۳۸ هزار تومان اعلام شده که این خرید تنها شامل ۲۰ درصد محصول تولیدکننده هاست

رئیس هیات مدیره زنجیره تولید گوشت مرغ پیگیر اضافه می کند: اگر این حمایت و خرید تضمینی با همین قیمت انجام شود تولید کننده حداقل مقداری از مرغ های خود را به قیمت مناسب تری فروخته است و می تواند امیدوار باشد که ضرر کمتری ببیند.

به اعتقاد اردلان، اگر خرید تضمینی انجام نشود ممکن است مرغداری ها ضرر زیادی کنند و برای دوره بعدی جوجه ریزی نداشته باشند که در این صورت با کمبود مرغ در کشور روبه رو خواهیم بود.

پس از حذف ارز دولتی از کالاهای اساسی بسیاری از واحدهای تولیدی خُرد دچار زیاندهی شدند و براین اساس دولت برای حمایت از بخشی از آنها تسهیلات و برای عده ای دیگر مانند تولیدکنندگان مرغ خرید تضمینی در نظر گرفت تا این کاهش تقاضای در بازار کمتر به تولیدکننده آسیب وارد کند.

۳۵۰ میلیارد تومان خرید تضمینی

در همین راستا مدیر پشتیبانی امور دام گلستان در گفتگو با خبرنگار نویاب از خرید تضمینی حدود ۳۵۰ میلیارد تومان مرغ از ابتدای سال جاری تاکنون خبر می دهد و می گوید: تلاش کردیم تا با این سیاست مانع ضرر بیشتر تولید کننده شویم.

«خرید تضمینی» نسخه دولت برای علاج اقتصاد بیمار مرغداران | صادرات آزاد شود

محمدرضا جامی می افزاید: به طور متوسط ماهانه ۱۲ میلیون جوجه‌ریزی در واحدهای پرورش مرغ گوشتی گلستان انجام می‌شود در حالی که ظرفیت استان ۳۰ میلیون قطعه در ماه است.

او خرید تضمینی را راهکاری برای مقابله با کاهش عرضه و گرانی این محصول در آینده می داند و می گوید: با تداوم این شرایط بخش زیادی از مرغداری های استان تعطیل خواهند شد.

ضرورت حمایت از تولید

فرماندار گرگان هم به حمایت از تولیدکنندگان مرغ تاکید دارد و در گفتگو با خبرنگار نویاب، می گوید: متاسفانه در حال حاضر مصرف مرغ خانوار به صورت چشمگیری کاهش یافته است.

عیسی پائین محلی می افزاید: مطابق آمارهای موجود همین کاهش سرانه مصرف منجر به کم شدن ۲۲درصدی جوجه ریزی تولیدکنندگان شده است.

وی ضمن یادآوری اینکه در تولید گلستان ۳۰ درصد کاهش جوجه ریزی داشتیم، ادامه می دهد: براساس اظهارات تولیدکنندگان قیمت تمام شده هزینه تولید مرغ کیلویی ۴۴هزار تومان است درحالیکه خرید از درب مرغداری در حال حاضر چیزی حدود ۳۲ هزار تومان است.

به گفته فرماندار گرگان، اگر در شرایط فعلی دولت از تولیدکنندگان طیور حمایت نکند در آینده ای نه چندان دور ناگزیر به تهیه مرغ کیلویی ۱۲۰ هزار تومان خواهیم بود.

به رغم اینکه دولت خرید تضمینی را تنها راه کاهش زیاندهی تولیدکنندگان می داند، برخی کارشناسان و فعالان اقتصادی معتقدند این روش فقط مُسکنی برای مدیریت بحران است و تنها راه نجات شرایط فعلی اقتصاد آزاد است.

اگر در شرایط فعلی دولت از تولیدکنندگان طیور حمایت نکند در آینده ای نه چندان دور ناگزیر به تهیه مرغ کیلویی ۱۲۰ هزار تومان خواهیم بود

قیمتگذاری دستوری اشتباه است

در این رابطه یک کارشناس اقتصادی از قیمتگذاری دستوری دولت انتقاد می کند و مشکلات موجود بازار را محصول این سیاست اشتباه اعلام می کند و در گفتگو با خبرنگار نویاب می گوید: دولت باید صادرات را برای تولیدکنندگانی که اغلب آنها به زیاندهی رسیده اند، آزاد کند.

احمد محمدی می افزاید: اگر دولت سیاست صادراتی را در دستور کار خود قرار داده است باید نخست زمینه‌های آن را فراهم کند در غیر این صورت روند صادرات مرغ در ایران مقطعی خواهد بود.

وی با بیان اینکه تعدیل تولید همواره نتیجه عکس می‌دهد، اضافه می کند: تولید اگر اقتصادی باشد تولیدکنندگان بنا به ظرفیت اقدام به تولید می‌کنند؛ چرا که برای ایجاد بنگاه تولیدی سرمایه‌گذاری قابل توجهی کردند.

او ضمن خرید تضمینی را تنها مُسکنی برای تولیدکننده می داند و می گوید: زمانی‌که بنگاه تولیدی به موسسه خیریه تبدیل می‌شود بدون تردید شاهد تعطیلی تولید خواهیم بود.

موضوعی که مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی هم چندی پیش در رسانه ها به آن اشاره کرده و گفته بود: حتی همین میزان خرید تضمینی دولت از تولیدکننده معنادار نیست چراکه خریدهای مازاد در سه استان شمالی کشور که تاثیر بسیار زیادی در تولید مرغ دارند قابل توجه نیست.

با توجه به اینکه استان گلستان ضمن تامین مرغ مورد نیاز این منطقه، حدود یک سوم گوشت سفید مورد نیاز بازار تهران را با ارسال روزانه ۵۰۰ تن گوشت سفید تامین می‌کند به نظر می رسد این صنعت برای استان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و از آنجاییکه مردم گلستان اغلب در بخش کشاورزی فعالند و حوزه صنعت بسیار کمرنگ مانده نیاز است تا مدیران استانی برای حل مشکل واحدهای مرغداری خُرد و کلان چاره ای بیاندیشند و تنها به خرید تضمینی برای سرپا نگه داشتن این واحدهای تولیدی بسنده نکنند.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=8903
  • نویسنده : الهام رئوفی فر
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.