• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
1
دامدار سنتی گلستان:

دشواری دامداران گلستانی در تامین نهاده| دولت فقط خوراک یک روز دام را می دهد

  • کد خبر : 8569
  • 19 مرداد 1401 - 10:50
دشواری دامداران گلستانی در تامین نهاده| دولت فقط خوراک یک روز دام را می دهد
گرگان- شعبانی، دامدار سنتی گلستان گفت: برای تامین هزینه خوراک دام، خودرویم را فروختم اما هنوز در تامین نهاده دامی با مشکل مواجه هستیم و دولت تنها خوراک یک روز دام شیرده را می دهد.

حسین شعبانی در گفتگو با خبرنگار نویاب اظهار کرد: شغل دامداری را بعد از پدرم ادامه دادم و سال هاست که در این حوزه فعالیت می کنم و هیچ زمان شرایط دامداران به این سختی نبوده است.

این دامدار سنتی گلستان ادامه داد: در گذشته این امکان وجود داشت که بتوانیم بخشی از نیاز خوراک دام را از جنگل و مراتع تامین کنیم اما با ممنوعیت چرای دام از مراتع، متاسفانه از این بخش هم محروم شدیم.

وی با اشاره به تخصیص نهاده دولتی در گذشته، ادامه داد: پیش از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، دولت نهاده را با تخصیص یارانه در اختیار دامدار قرار می داد که پس از هدفمندسازی یارانه ها نهاده کیلوی دو هزار تومان به بیش از ۱۱ هزار تومان رسید.

شعبانی گفت: همه این ها سبب شده که به عنوان یک دامدار دیگر توانایی تهیه نهاده برای دام های خود را نداشته باشم و ماه گذشته برای تامین هزینه خوراک دام مجبور به فروش پیکان وانتم شدم.

وی اظهار کرد: اما متاسفانه الان بعد از گذشته یک ماه هر چه نهاده خریداری کردم به پایان رسید و حالا مجبور به فروش گاوهای خود هستیم تا بتوانیم شکم دام های دیگر را سیر کنیم.

این دامدار گلستانی تصریح کرد: با این وضعت عدم تامین نهاده، شیردهی گاوها به کمتر از نصف رسیده و علاوه بر آن، شرکت های لبنی از دامدار شیر خام را کیلویی ۱۰ الی ۱۱ هزار تومان خریداری می کنند که اصلا به صرفه نیست و با هزینه تولید همخوانی ندارد.

وی ضمن تاکید بر این نکته که دامداران در شرایط بسیار سختی به سر می برند، گفت: از طرف دیگر شنیده می شود که واردات گوشت برزیلی آغاز شده؛ گویی همه برنامه ها و سیاست گذاری ها اشتباه سبب شده که امروز با به جایگاهی برسیم که حتی قدرت سیر کردن شکم دام های خود را نداشته باشیم.

شعبانی در خاتمه گفت: تمام ثروت و سرمایه من دام هایی است که در طی سال ها به سختی خریداری و از آنها مراقبت کردم و زندگی من از این راه تامین می شود اما در حال حاضر همه تلاش خود را انجام دادیم تا بتوانم دام ها را حفظ کنیم.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=8569
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.