• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
2
معاون جهاد کشاورزی گلستان:

۷۵ درصد اراضی گلستان خُرده مالکی است

  • کد خبر : 8099
  • 04 مرداد 1401 - 10:25
۷۵ درصد اراضی گلستان خُرده مالکی است
گرگان- عباسی، معاون جهاد کشاورزی گلستان گفت: ۷۵ درصد از اراضی گلستان خُرده مالکی و کمتر از سه تا پنج هکتار است و همین مسئله سبب می شود هزینه های کشاورزی افزایش یابد.

محمدرضا عباسی در گفتگو با خبرنگار نویاب اظهار کرد: ۶۳۰ هزار اراضی کشاورزی در استان وجود دارد که از این میزان ۷۵ درصد آن کمتر از سه الی پنج هکتار است و همین مسئله سبب می شود هزینه های کشاورزی افزایش یابد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان افزود: برای اینکه بتوانیم یک کشاورزی اقتصادی داشته باشیم باید قطعات زمین ها بالای ۱۰ هکتار باشد چرا که کشت مزارع به صورت یکپارچه هزینه های کاشت، داشت و برداشت محصولات را کاهش می دهد.

وی با اشاره به اینکه در خُرده مالکی، کشاورزی به صورت سنتی و نیمه سنتی انجام می شود، افزود: اگر بخواهیم سیستم آبیاری های نوین و مکانیزه کردن کشاورزی استان را داشته باشیم باید از خُرده مالکی جلوگیری شود برای این منظور تعاونی های تولید و سهامی زراعی را ایجاد کردیم که متاسفانه به دلیل مباحث فرهنگی، کشاورزان از آن استقبال نداشتند.

عباسی از تاسیس تنها ۶۰ شرکت تعاونی تولید برای کشت یکپارچه در گلستان خبر داد و گفت: با توجه به اینکه قطعات زمین در شمال استان وسیع تر بوده و تک کشت هستند، این تعاونی ها بیشتر در شمال استان تاسیس شدند.

به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان برای جلوگیری از خرده مالکی باید قانون ارث اصلاح شود چرا که زمانی که یک فرد فوت می کند زمین های کشاورزی بین چندین نفر تقسیم شده و خرد مالکی را به وجود می آورد و هر سال متاسفانه شاهد افزایش این مسئله هستیم.

وی گفت: با تقسیم زمین های کشاورزی بین ورثه و خرد شدن آنها بخشی از زمین تبدیل به جاده شده، از طرف دیگر تبدیل زمین به قطعات کوچکتر کارایی خود را از دست می دهد و به باغ های کوچک تبدیل می شود که در آخر از آنجایی که توجیه اقتصادی ندارد کاربری خود را از دست خواهد داد.

عباسی در خاتمه یادآور شد: با اصلاح قانون ارث و واگذاری زمین به یک نفر از فرزندان باید مانع قطعه شدن زمین های کشاورزی شد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=8099
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.