• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3
نویاب گزارش می دهد؛

گام نهایی برای گره گشایی از پتروشیمی گلستان| انتظار ۱۶‌ ساله سهامداران

  • کد خبر : 7549
  • 16 تیر 1401 - 8:39
گام نهایی برای گره گشایی از پتروشیمی گلستان| انتظار ۱۶‌ ساله سهامداران
اهتمام دولت و همراهی قوه قضائیه سبب شد تا سرمایه گذاری یک هلدینگ دولتی در پروژه پتروشیمی گلستان قطعی و انتظار حدود ۹۰ هزار سهامدار در حال تحقق یافتن شود.

اعظم محبی- نویاب: با گذشت حدود ۱۶ سال از آغاز کلنگ زنی و پذیره نویسی پتروشیمی گلستان هم اکنون خبرهای امیدبخشی به گوش می رسد و پیگیری‌ها و دستور صریح رئیس قوه قضائیه و مجریه در سفر به گلستان برای چاره اندیشی و حل مشکلات آن به نتیجه رسیده است.

در سال ۸۵ بود که کلنگ پتروشیمی گلستان با حضور وزیر وقت نفت به زمین زده شد تا شاید بتواند بخشی از غبار محرومیت را از چهره این استان بزداید اما با وجود گذشت همه این سال ها، پروژه راکد بوده و کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

۹۰ هزار سهامدار چشم انتظار
با پیگیری های قضایی انجام شده، مدیران وقت شرکت پتروشیمی گلستان به سبب برخی تخلفات مالی و ترک فعل تحت پیگرد قرار گرفتند و شرکت مذکور از آن ها خلع ید شد تا از طریق مراجع قضایی مذاکرات با یکی از شرکت های بزرگ اقتصادی و هلدینگ های کشور انجام شود.

در سال ۸۵ بود که کلنگ پتروشیمی گلستان با حضور وزیر وقت نفت به زمین زده شد تا شاید بتواند بخشی از غبار محرومیت را از چهره این استان بزداید

دقت نظر و وسواس دستگاه قضایی در احقاق حقوق سهامداران سبب شد تا جلسات مشترک متعددی از سوی مسئولان قضایی استان با نمایندگان شرکت‌های علاقه‌مند باسابقه برگزار و یکی از این هلدینگ‌ها به عنوان سرمایه گذار اصلی به پروژه پتروشیمی گلستان ملحق شود.در حال حاضر حدود ۹۰ هزار سهام دار این پروژه چشم انتظار هستند تا با معرفی رسمی شرکت حامی پتروشیمی عملیاتی اجرایی این واحد دوباره آغاز شود.

گام نهایی برای گره گشایی از پتروشیمی گلستان| انتظار ۱۶‌ ساله سهامداران

موافقت ۲ هلدینگ برای سرمایه گذاری
پیگیری مطالبه شهروندانی که با فروش سرمایه و طلا و ملک خود در این پروژه سرمایه گذاری کرده اند همواره از کلیدواژه های نماینده ولی فقیه در گلستان بوده است. آیت الله سید کاظم نورمفیدی در دیدار با رئیس کل دادگستری گلستان گفت: پتروشیمی گلستان معضلی بود که سال‌ها در بن بست افتاده و هم اکنون با پیگیری‌های دادگستری گلستان در مسیر رفع مشکلات است و امیدواریم در آینده نزدیک این مسئله حل شود طی روزهای گذشته هم وزیر نفت درباره آخرین وضعیت توسعه مجتمع پتروشیمی گلستان گفت: با توجه به سهام‌دار شدن هلدینگ‌های بزرگ در این پروژه، به زودی عملیات اجرای‌ آن آغاز خواهد شد.

جواد اوجی با بیان اینکه بخش اعظم سهامداران این پتروشیمی مردم هستند و مشکلات بسیاری را در چند سال اخیر از سر گذرانده است اما خوشبختانه به دنبال پیگیری‌های نمایندگان گرگان، وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی، کارگروهی تشکیل شده تا به ‌صورت تخصصی کار را پیگیری کند در عین حال از هلدینگ‌ها و شرکت‌های توانمند پتروشیمی برای سرمایه‌گذاری هم دعوت کرده ایم، بیان کرد: از شرکت ملی صنایع پتروشیمی و هلدینگ خلیج فارس درخواست سرمایه‌گذاری در این پتروشیمی و سهامداری آن را داشته‌ایم که موافقت شده است لذا با توجه به اضافه شدن سهامداران جدید، به‌زودی تحول خوبی در مجتمع پتروشیمی گلستان، انجام خواهد گرفت.

با پیگیری های قضایی انجام شده، مدیران وقت شرکت پتروشیمی گلستان به سبب برخی تخلفات مالی و ترک فعل تحت پیگرد قرار گرفتند

وی با بیان این که وزارت نفت بنا دارد هرچه سریع‌تر این مجتمع، عملیاتی و تعیین تکلیف شود، گفت: مطالعه اقتصادی این پروژه انجام شده و سرمایه‌گذاران و هلدینگ‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاری در آن اعلام آمادگی کردند و با توجه به سهام‌دار شدن هلدینگ‌های بزرگ در این پروژه، به‌زودی عملیات اجرای آن آغاز خواهد شد تا مردم منطقه از فواید آن بهره‌مند شوند.

۲۲ هزار میلیارد سرمایه گذاری در پتروشیمی
بعد از سفر آذرماه سال ۱۴۰۰ رئیس قوه قضائیه به گلستان، کارگروه ویژه برای حل مشکلات مزمن استان تشکیل شد تا مشکلات حقوقی، اجرایی و فنی پتروشیمی بررسی و پس از آن، هر آنچه کارگروه تصویب کرد از طریق قوه قضائیه پیگیری شود. در این راستا به دادگستری گلستان تفویض اختیار داده شد تا اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهد.

رئیس کل دادگستری گلستان در خصوص پتروشیمی گلستان در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: یکی از اقدمات دادگستری ورود جدی به پرونده پتروشیمی گلستان با ۹۰ هزار سهام دار است که بعد از ۱۶ سال تنها در قسمت زیرساخت های ساختمانی ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

حیدر آسیابی با بیان اینکه پرونده قضایی این پروژه حدود ۱.۵ سال است که تشکیل شده اما بعد از سفر رئیس قوه قضائیه صرفا بحث بررسی قضایی مطرح نبود و تلاش می کنیم که این پروژه را به سرانجام برسانیم لذا به عنوان پرونده مهم در دستور کار قرار گرفت، تاکید داشت: یک هفته بعد از سفر، پرونده کامل به قوه قضائیه ارسال و هفت اختیار به دادگستری گلستان تفویض شد که در بند آخر آن دستور داده شده بود که تمامی اقدامات برای از سرگیری پروژه انجام شود.

وی با بیان اینکه نخست بررسی شد که آیا هیات مدیره صلاحیت مالی، اعتباری، فنی و غیره دارد که اقدامی بود که ۱۶ سال پیش باید انجام می شد و وزارت نفت را مورد خطاب قرار دادیم، افزود: شرکت صنایع پتروشیمی باید بررسی و مشخص می کرد که آیا این هیات مدیره توانایی به ثمر رساندن این پروژه را دارد یا خیر؟ که بعد از بررسی مشخص شد هیات مدیره فاقد اعتبار فنی و مالی است.

گام نهایی برای گره گشایی از پتروشیمی گلستان| انتظار ۱۶‌ ساله سهامداران

تعیین تکلیف سرمایه گذاری
رئیس کل دادگستری گلستان گفت: بعد از آن با شرکت پتروشیمی کشور وارد مذاکره شدیم و آن ها را متقاعد کردیم که سرمایه گذارانی که توانایی لازم را دارند به استان معرفی کنند و شش هلدینگ برای این پروژه وارد استان شدند و به صورت جداگانه آن را بررسی کردند و تا یک ماه آینده سرمایه گذار معرفی می شود.

شش هلدینگ برای سرمایه گذاری در پتروشیمی وارد کار شدند

وی از حمایت جدی رئیس جمهور از این پروژه خبرداد و گفت: نماینده هلدینگ انتخاب شده از بزرگترین شرکت پتروشیمی کشور بوده که مسئولیت این کار را پذیرفته است این فرد مقرر شده ۲۲ هزار میلیارد تومان در پتروشیمی گلستان سرمایه گذاری کند که معادل ۵۰ درصد کل مصوبات سفر رئیس جمهور است.

انجام تشریفات قانونی برای حضور سرمایه گذار
علی محمد زنگانه استاندار گلستان هم در جلسه تعیین تکلیف نهایی پتروشیمی گلستان گفت: مشکلات و چالش‌های حقوقی واحد پتروشیمی این استان با کمک اداره کل دادگستری رفع و اکنون وارد مرحله اجرایی شده است برای فرآیند اجرا یک برنامه مدون در ۱۲ گام طراحی شد و در حال پیش بردن این گام‌ها هستیم البته تشریفات قانونی و اجرایی برای ورود سرمایه گذار جدید شروع شده و پیش بینی می‌کنیم حداکثر تا یک‌ماه آینده مقدمات برای احیای دوباره این پتروشیمی و کار اجرایی آن شروع شود.

هرچند با پیگیری عمومی مسئولان کشوری گره اصلی پتروشیمی گلستان گشوده شده اما در این برهه حساس مدیران استانی وظیفه دارند تا زمان بهره‌برداری کامل دست از پیگیری و تکاپو برندارند دغدغه های خرید و ترخیص تجهیزات و اقلام مورد نیاز پتروشیمی از خارج از کشور، حل مباحث مرتبط با تحریم و تامین به موقع منابع دولتی، جلوگیری از چالش های محیط زیستی از جمله مباحثی است که شاید در ادامه مسیر به عنوان دست اندازی جلوی سرعت این پروژه را بگیرد در همین راستا ضروری است تا کارگروه‌های ویژه و تخصصی با محوریت هر یک از عناوین بالا تشکیل و با آسیب شناسی تخصصی، موجب شتاب در اجرای این پروژه شوند.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=7549
  • نویسنده : اعظم محبی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.