• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
4
اقتصاددان:

ایجاد بستر کسب و کار به کنترل تورم کمک خواهد کرد

  • کد خبر : 7377
  • 12 تیر 1401 - 12:27
ایجاد بستر کسب و کار به کنترل تورم کمک خواهد کرد
شهرازی، عضو هئیت علمی دانشگاه گلستان گفت: ایجاد بستر کسب و کار به کنترل تورم کمک خواهد کرد بنابراین دولت باید بتواند مخارج خود را از درآمد مالیاتی به دست بیاورد.

مهدی شهرازی در گفتگو با خبرنگار نویاب اظهار کرد: اجرای طرح حذف ارز ترجیحی و پرداخت یارانه مستقیم به مردم شاید به طور موقت به قدرت خرید خانواده ها کمک کند اما اگر قرار باشد در بلندمدت هم سه دهک پایین قدرت خریدشان حفظ شود لازم است که تورم کنترل شود.

عضو هئیت علمی دانشگاه گلستان افزود: برای مهار تورم مجموعه ای از اقدامات لازم است از قبیل تلاش واقعی برای رهایی از اقتصاد تک محصولی، تنوع سبد صادراتی، تعامل سازنده با دنیا البته با حفظ استقلال، انجام سرمایه گذاری های مولد، برقراری انضباط پولی و مالی دولت؛ همه اینها باید دست به دست هم بدهد تا بتوانیم رشد اقتصادی داشته باشیم و تولید و اشتغال افزایش یابد.

وی با بیان اینکه دولت باید مخارج خود را از محل درآمدهای مالیاتی حفظ کند نه استقراض از بانک مرکزی، افزود: در حال حاضر قدرت خرید افراد پایین است و دولت باید یارانه دهد که قدرت خرید حفظ شود، از یک طرف تورم داریم و از طرف دیگر سطح درآمد افراد پایین است اگر قرار باشد نرخ تورم ۳۰-۴۰ درصدی که داریم کماکان باقی بماند آنگاه این دغدغه وجود دارد که طرح حاضر به سرنوشتی مشابه یارانه ۴۵ هزار تومانی دچار شود.

شهرازی ادامه داد: باید نظام آموزشی با توجه به استعداد و توانمندی افراد جامعه را هدایت کند تا در نهایت آنها مشاغلی را برگزینند که در آن خلق ثروت داشته و کسب درآمد کنند همچنیندولت نیز با فراهم کردن بستر کسب و کار و کنترل تورم در راستای حفظ قدرت خرید آحاد جامعه گام بردارد.

این اقتصاددان در خاتمه متذکر شد: اجرای طرح هایی نظیر حذف ارزدولتی از کالاهای اساسی و تخصیص یارانه آن به مردم شاید بتواند یک رفاه موقت ایجاد کند، اما در عین حال رفاه دائمی جامعه در گرو حل مسائل دیگر اقتصادی از جمله انضباط پولی و مالی و عدم کسری بودجه دولت است.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=7377
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.