• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4

دولت باید تامین کننده منابع طرح آبیاری نوین باشد

  • کد خبر : 7354
  • 12 تیر 1401 - 8:58
دولت باید تامین کننده منابع طرح آبیاری نوین باشد

ایمانی، دبیر خانه کشاورز گلستان گفت: از آنجایی که هزینه اجرای سیستم آبیاری نوین بسیار زیاد است و درآمد حاصل از کشاورزی اندک، دولت باید منابع اجرای این طرح را در اختیار کشاورزان قرار دهد.

علی قلی ایمانی در گفتگو با خبرنگار نویاب اظهار کرد: آب و غذا لازم و ملزوم هم هستند و باید در این دو حوزه مدیریت وجود داشته باشد تا در تامین امنیت غذایی با مشکل مواجه نشویم.

دبیر خانه کشاورز افزود: جنس کار کشاورزی به گونه ای است که نیازمند آب است و از طرف دیگر هدر رفت آب در این بخش بسیار بالاست لذا باید این مسئله را مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: برای انتقال آب از چاه تا زمین کشاورزی بیشتر از کانال های خاکی استفاده می شود که این روش انتقال سبب می شود بخشی از آب تبخیر، مقداری هم در زمین نفوذ کند و بخشی هم نصیب علف های هرز شود.

ایمانی با بیان اینکه بخش دیگر از هدر رفت آب در نوع آبیاری است، افزود: متاسفانه با وجود اینکه ۴۰ سال از اجرای طرح سیستم آبیاری نوین کشاورزی می گذرد اما توفیق چندانی در این حوزه نداشتیم.

دبیر خانه کشاورز گلستان گفت: طبق آخرین آمار حدود ۶۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مجهز به سیستم آبیاری نوین شدند که حتی اگر این آمار درست باشد با توجه به اینکه مدت زیادی از اجرای این طرح گذشته بعضی از آنها خراب شده و برخی نیز از رده خارج هستند.

وی افزود: در همه جای دنیا دولت از کشاورز حمایت می کند چرا که کشاورزی مانند ارتش برای یک کشور است و اگر به نابودی کشیده شود امنیت غذایی کشور از بین خواهد رفت.

ایمانی با اشاره به اینکه کشاورزی ما اقتصادی نیست و معیشتی است، متذکر شد: اجرای طرح های نوین آبیاری هزینه بسیاری می طلبد که خارج از توان کشاورزان است.

دبیر خانه کشاورز گلستان گفت: اینکه دولت می گوید ۸۵ درصد تسهیلات در این خصوص پرداخت می کند و۱۵ درصد آن آورده کشاورز باشد چنین چیزی وجود ندارد.

ایمانی افزود: تامین منابع برای اجرای طرح های سیستم آبیاری خارج از عهده کشاورز است و دولت باید خودش منابع اجرای این طرح را تامین کند.

دبیر خانه کشاورز گلستان در خاتمه متذکر شد: برای اجرای این طرح کشاورزان گلستان آمادگی کامل دارند چرا که بحران کم آبی را به خوبی درک کردند، امیدواریم با مساعدت و همراهی دولت از بخش کشاورزی بتوانیم مدیریت درستی در مصرف آب داشته باشیم.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=7354
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.