• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

دخل و خرج تخم‌مرغ هم‌خوانی ندارد| وقت شمارش جوجه‌ها

  • کد خبر : 7054
  • 02 تیر 1401 - 14:10
دخل و خرج تخم‌مرغ هم‌خوانی ندارد| وقت شمارش جوجه‌ها
افزایش قیمت تخم مرغ شاید این‌گونه به ذهن متبادر کند که با این نرخ تولید صرفه اقتصادی دارد اما بنا بر اظهارات تولید کنندگان افزایش قیمت‌ها بازهم نتوانسته مشکل آن ها را حل کند.

به گزارش نویاب به نقل از بازار، خراسان رضوی یکی از استان‌های تولیدکننده و البته صادرکننده تخم‌مرغبه کشور های همسایه است که البته این روزها بنا بر ادعای متولیان امر نه در تولید و نه در صادرات حال‌وروز خوبی ندارد.

بسیاری از تولیدکنندگان در این راستا ادعا می‌کنند که به دلیل افزایش لجام گسیخته قیمت نهاده ها لذا نرخ های مصوب فعلی صرفه اقتصادی نداشته و مشکلات و موانع بر سر راه صادرات نیز از انگیزه آن‌ها تا حد زیادی کاسته است.

در همین راستا با سید حسین موسوی نژاد رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی پیرامون موانع تولید و هم‌چنین صادرات این محصول به بحث و گفت‌وگو نشستیم.

* وضعیت نهاده‌ها چگونه است و آیا نهاده موردنیاز از ابتدای سال تأمین شده است؟
آزادسازی نهاده ها از ۲۰ اردیبهشت ماه انجام شده و لذا نهاده ها با قیمت ارز نیمایی عرضه می شود.اگر چه وضعیت نهاده ها و عرضه آنها در سامانه بازارگاه بد نیست اما نکته ای که وجود دارد این است که به دلیل ۶برابر شدن قیمت نهاده ها قدرت خرید مرغدار کاهش پیدا کرده و نیاز به سرمایه در گردش و نقدینگی بالایی دارد.

* آیا بانک ها و جهاد کشاورزی کمکی برای تامین سرمایه گردش دارند؟
متاسفانه تسهیل در وام ایجاد نشده و با پیگیری های سازمان جهاد کشاورزی و استانداری تسهیلات جزئی انجام شده اما باز هم مرغداران در دریافت تسهیلات دچار مشکل است.

دخل و خرج تخم‌مرغ هم‌خوانی ندارد| وقت شمارش جوجه‌ها

* آیا تولید کنندگان با این شوک قیمتی وارد شده کنار آمدند؟
به نظر بنده دولت باید قبل از انجام کار تسهیلات را فراهم می کرد.مشکل اصلی ما بحث عدم تامین نهاده هایی است که حتی از اسفندماه خریداری شده ولی تحویل نگرفتند.

* چند تن تخم مرغ در ماه مازاد بر تولید در استان داریم و این مازاد بر تولید را چکار می کنید؟
ما روزانه حدود ۴۵۰ تن تولید تخم مرغ در استان داریم که مصرف استان حدود ۲۰۰ تن است و لذا ۲۵۰ تن تولید مازاد بر مصرف داریم.

* وضعیت صادرات تخم مرغ در حال حاضر چگونه است و چه مشکلاتی دارید؟
مازاد تولید تخم مرغ به سایر استان ها و البته کشور افغانستان صادر می شود. در خصوص مشکلات هم باید بگویم متاسفانه صادرات با این قیمت ها مقرون به صرفه نیست و نیاز است که دولت مشوق صادراتی بدهد و حمایت بیشتری بکند.

درست است که حذف ارز صادراتی موجب ایجاد سود مستقیم برای مرغدار می‌شود اما بهتر است دولت به جای این کار برای توسعه صادرات این محصول مشوق صادراتی در نظر گیرد.

بعد از آزادسازی نرخ ارز هزینه‌های تولید تخم‌ مرغ به شدت افزایش پیدا کرده است. با انجام این قیمت‌گذاری تولید تخم مرغ هیچ‌گونه توجیه اقتصادی نداشته و قیمت تمام شده تولید هرکیلو تخم مرغ برای مرغدار بیش از ۴۵ هزارتومان تمام خواهد شد. یعنی مرغدار هرکیلو از تخم مرغ خود را حداقل باید بیش از ۴۵ هزارتومان به فروش برساند تا توجیه اقتصادی داشته باشد

بعد از آزادسازی نرخ ارز هزینه‌های تولید تخم‌ مرغ به شدت افزایش پیدا کرده است. با انجام این قیمت‌گذاری تولید تخم مرغ هیچ‌گونه توجیه اقتصادی نداشته و قیمت تمام شده تولید هرکیلو تخم مرغ برای مرغدار بیش از ۴۵ هزارتومان تمام خواهد شد. یعنی مرغدار هرکیلو از تخم مرغ خود را حداقل باید بیش از ۴۵ هزارتومان به فروش برساند تا توجیه اقتصادی داشته باشد.

* تولید کنندگان تخم مرغ در حال حاضر چه مشکلاتی دارند و شما چه انتظاری از دولت دارید؟
مهم ترین مسئله قیمت گذاری است. قیمتی که امروز مشخص شده برای خرید تخم مرغ از مرغدار ۳۵۵۰۰تومان است این قیمت که دولت مشخص کرده است همخوانی با هزینه های تولید ندارد ونیاز است که بازنگری شود.

در حال حاضر واقعیت اینست که تولید برای مرغداران با قیمتی که دولت مشخص کرده صرفه اقتصادی ندارند و زیان ده هستند و لذا این موضوع آن ها را مجبور به حذف گله های مرغ تخم گذار می کند.حذف گله های مرغ تخم گذار تهدید جدی محسوب می شود و به طور حتم تامین تخم مرغ در ۶ماه دوم سال که شاهد افزایش تقاضا نیز هستیم و در فصل پائیز خودش را نشان می دهد.

* آیا اعتقاد دارید که باید در قیمت مصوب تخم مرغ تجدید نظر شود؟
با توجه به اینکه قیمت نامناسبی برای تخم مرغ تعیین شد، هم اکنون در حال پیگیری این مورد از نمایندگان مجلس و کارشناسان هستیم.

دخل و خرج تخم‌مرغ هم‌خوانی ندارد| وقت شمارش جوجه‌ها

* یعنی با این افزایش قیمت هم ضرر می دهید؟
قیمت ذرت دو هزار تومانی به ۱۲ هزار تومان و قیمت سویای سه هزار تومان به ۱۷ هزار تومان رسیده است. بنابراین با توجه به چنین افزایش قیمتی در خوراک، برچه اساسی این قیمت برای تخم‌مرغ تعیین شده است؟

* دولت آیا خرید حمایتی و یا تضمینی دارد؟
هم اکنون شرکت پشتیبانی امور دام استان وظیفه خرید حمایتی از مرغدار را دارد و باید خرید تضمینی را انجام دهد. شرکت پشتیبانی اموردام و سازمان جهاد کشاورزی قیمت خرید تضمینی تخم‌مرغ را هر کیلو ۳۱ هزار تومان اعلام کرده است. واقعیت اینست که هیچ توجیهی ندارد که تخم مرغ با قیمت ۳۱ هزار تومان به انبار تهران تحویل داده شود.

اگر تعرفه صادراتی تخم‌مرغی که باید کیلویی ۴۵ هزار تومان به فروش برسد تا بتوانیم حداقل سود را داشته باشیم، حذف شود دیگر قدرت رقابت نداریم.

* برای رونق صادرات چه باید کرد؟
دولت نه تنها باید برگشت ارز را بردارد بلکه باید مشوق صادراتی تعیین کند. این موضوع در دی ماه سال گذشته با وزارت جهادکشاورزی مطرح شد. درست است که حذف ارز صادراتی موجب ایجاد سود مستقیم برای مرغدار می‌شود، اما در حقیقت دولت به جای اینکار باید مشوق صادراتی در نظر بگیرد.

به طور مثال قیمت تخم مرغی که ترکیه درکشور خود به فروش می‌رساند بسیار بالاتر از قیمتی است که آن را صادر می‌کند. اگر بخواهیم بازار صادراتی تخم مرغی که در سال‌های گذشته به دست آورده‌ایم را از دست ندهیم، نه تنها عوارض صادراتی به آن شکل نمی‌تواند کمک کند، بلکه باید مشوق صادراتی نیز در نظر گرفته شود.

با این شرایط، صادرات تخم مرغ به کشورهای دیگر هیچ توجیهی ندارد که کسی بخواهد صادرات انجام دهد. برای صادرات به صورت محدود و تنها برای مقدار مازاد تخم مرغ مجوز صادر شده است.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=7054
  • منبع : بازار
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.