• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
4
رئیس کمیته دامپروری کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان کرد

لزوم آزادسازی خط صادراتی دام| یارانه نقدی هرچه سریع‌تر به کالا برگ تبدیل شود

  • کد خبر : 6950
  • 29 خرداد 1401 - 11:23
لزوم آزادسازی خط صادراتی دام| یارانه نقدی هرچه سریع‌تر به کالا برگ تبدیل شود
رئیس کمیته دامپروری کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه مصرف گوشت قرمز در کشور به صورت میانگین سالانه ۹۰۰هزار تن برآورد می‌شود که برای تامین آن باید از تولیدکننده حمایت ویژه صورت بگیرد.

به گزارش نویاب به نقل از خانه ملت، احد آزادی خواه رئیس کمیته دامپروری کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در تشریح نشست روز شنبه (۲۸خرداد ماه) این کمیته گفت: این جلسه در خصوص بررسی وضعیت گوشت قرمز و دامپروری های سنتی و صنعتی و قیمت گوشت قرمز با حضور مسئولان شرکت پشتیبانی امور دام، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان توسعه تجارت، سازمان دامپزشکی، اتاق تعاون، اتاق اصناف کشاورزی، مرکز پژوهش های مجلس بود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه آمار دقیقی از دام موجود در کشور نداریم اضافه کرد: در حال حاضر آمار تقریبی از دام های کشور داریم اما هیچ آمار دقیقی که برابر با سند و راهبرد باشد نداریم، لذا سازمان دامپزشکی کشور مامور شده از طریق پلاک کوبی یا مدل روز دنیا مانند نسب میکروچیپ به فوریت هویت گذاری دام ها را آغاز کند. از این رو با توجه به اهمیت موضوع اولین اقدامی که در کمیسیون کشاورزی هم مصوب شده به صورت دقیق تعداد دام های سبک و سنگین مشخص شود.

وی با بیان اینکه مصرف گوشت قرمز در کشور به صورت میانگین سالانه ۹۰۰هزار تن برآورد می‌شود، اظهار کرد: برای تامین این مقدار باید دو موضوع را در دستور کار قرار دهیم ابتدا اینکه از تولید کننده داخلی حمایت کرده و با نرخ آنالیز شده با احتساب وضعیت فعلی قیمت نهادهای دامی پس از مردمی سازی یارانه‌ها گوشت را قیمت گذاری کرده تا تولید کننده ضرر نکند. همچنین باید تدبیری شود تا تولید کننده انگیزه ای برای تولید داشته باشد و از طریق شرکت پشتیبانی امور دام و نهادهای مختلف مانند سازمان تعاون روستایی خریداری صورت بگیرد.

آزادیخواه عنوان کرد: از طرفی خط صادرات دام باید آزاد شود، نژادهای مختلف دام ایرانی مشتری های بسیار خوبی در کشورهای حوزه خلیج فارس مانند عمان، کویت و قطر دارد لذا دامداران می‌توانند دام خود را با قیمت مناسب صادر کرده و در صورت کمبود از کشورهای مانند مغولستان و مجارستان وارد کنیم چرا که قیمت لاشه وارداتی از لاشه صادراتی کمتر بوده که این خود برای صادر کننده سودآوری دارد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد : همانند جلسه قبل کمیته افزایش ۲.۵ برابری اعتبار تامین سرمایه در گردش مرغداران از ۲۰ میلیارد تومان به ۵۰ میلیارد تومان، تسهیل پرداخت وام توسط بانک کشاورزی به دامداران و تبدیل هر چه سریع‌تریارانه نقدی به کالابرگ از جمله موضوعات مهم و مورد تاکید بود.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=6950
  • منبع : خانه ملت
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.