دستگاه ها در منطقه آزاد اینچه برون به تعهدات خود عمل نکردند| نمی توانیم سال ها منتظر اجرای مصوبات بمانیم

احسن، معاون عمرانی منطقه آزاد اینچه برون گفت: هنگام تهیه طرح توجیهی منطقه آزاد، تمامی دستگاه‌های خدمات‌رسان تعهدات مربوط به منطقه را پذیرفته بودند، اما به هر دلیل این تکالیف به طور کامل اجرا نشد.

3 دقیقه - زمان مطالعه

به گزارش خبرنگار نویاب، محمدرضا احسن در تور رسانه ای که با هدف تشریح آخرین اقدامات سازمان منطقه آزاد اینچه برون برگزار شد با اشاره به الزامات قانونی ایجاد مناطق آزاد اظهار کرد: بر اساس مصوبه مجلس و آیین‌نامه چگونگی تأسیس مناطق آزاد، دولت و دستگاه‌های خدمات‌رسان موظف هستند زیرساخت‌هایی مانند آب، برق، گاز و مخابرات را تا محدوده قانونی منطقه آزاد تأمین و به سازمان منطقه آزاد تحویل دهند.
معاون عمرانی منطقه آزاد اینچه‌برون افزود: هنگام تهیه طرح توجیهی منطقه آزاد، تمامی دستگاه‌های خدمات‌رسان این تعهد را پذیرفته بودند، اما به هر دلیل این تکالیف به طور کامل اجرا نشد. با این حال، سازمان منطقه آزاد نمی‌تواند منتظر اجرای این تعهدات بماند و توسعه منطقه را متوقف کند.
احسن با اشاره به سابقه پروژه‌های زیرساختی منطقه ویژه اقتصادی اینچه‌برون گفت: احداث پست برق ۶۳/۲۰ کیلوولت و خط انتقال آن در سفر دوم رئیس‌جمهور وقت به استان مصوب شده بود، اما سال‌ها از آن مصوبه گذشته و هنوز اجرایی نشده است. اگر امروز نیز منتظر اجرای همان مصوبات بمانیم، سرنوشت منطقه آزاد تفاوتی با منطقه ویژه اقتصادی نخواهد داشت.
وی ادامه داد: همین وضعیت در مرکز لجستیک نیز وجود داشته و بسیاری از ظرفیت‌های قانونی استان طی سال‌های گذشته بالفعل نشده است، اما منطقه آزاد تلاش دارد با استفاده از مشوق‌های قانونی، این ظرفیت‌ها را به فرصت‌های واقعی سرمایه‌گذاری و تولید تبدیل کند.
معاون عمرانی منطقه آزاد اینچه‌برون با تشریح برنامه تأمین آب منطقه گفت: در طرح جامع، نیازهای زیرساختی در سه افق کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت پیش‌بینی شده است. در دوره سه‌ساله نخست، نیاز آبی منطقه حدود دو میلیون مترمکعب برآورد شده که از طریق چاه‌های در حال احداث تأمین خواهد شد.
وی افزود: در افق ۲۰ ساله، نیاز آبی منطقه به حدود ۴۶ میلیون مترمکعب در سال خواهد رسید که تنها یک میلیون مترمکعب آن از منابع زیرزمینی و برای مصارف بهداشتی تأمین می‌شود. بخش عمده آب مورد نیاز صنایع از طریق انتقال ۲۰ میلیون مترمکعب پساب شهر گرگان و در صورت اجرای صنایع بزرگ مانند فولادسازی، از طریق شیرین‌سازی آب دریا تأمین خواهد شد.
احسن با اشاره به برنامه استقرار صنایع در زون صنعتی منطقه آزاد گفت: در مرحله ساخت کارخانه‌ها، نیاز آبی از محل چاه‌های موجود تأمین می‌شود و همزمان پروژه انتقال پساب گرگان نیز اجرا خواهد شد تا با آغاز بهره‌برداری واحدهای صنعتی، آب مورد نیاز صنایع در دسترس باشد.
وی خاطرنشان کرد: مناقصه خرید لوله‌های پروژه انتقال پساب گرگان به پایان رسیده و پیش‌بینی می‌شود اجرای حدود ۴۰ کیلومتر خط انتقال طی دو تا سه سال آینده تکمیل شود تا همزمان با بهره‌برداری صنایع، زیرساخت تأمین آب نیز آماده باشد.

به اشتراک بگذارید
نجمه جهانتیغ فعال رسانه ای و سردبیر گروه خبری نویاب.
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *