• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5
یک اقتصاددان مطرح کرد؛

«جامع نگری» پیش‌شرط اجرای سیاست های مالی |حذف ارز ترجیحی تورم هیجانی خلق می کند

  • کد خبر : 5542
  • 18 اردیبهشت 1401 - 13:55
«جامع نگری» پیش‌شرط اجرای سیاست های مالی |حذف ارز ترجیحی تورم هیجانی خلق می کند
خسروی لاریجانی، استاد اقتصاد دانشگاه گفت: برای اجرای هرگونه سیاست مالی باید جامع نگری کاملی نسبت به تبعات اقتصادی و اجتماعی آن انجام شود که در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی این رویه اجرا نشده است.

سید محمدتقی خسروی لاریجانی در گفتگو با خبرنگار نویاب اظهارکرد: برای اجرای یک تصمیم اقتصادی و سیاست گذاری، در نظر گرفتن همه ابعاد آن از جمله آثار مثبت و منفی سیاست ها، توجه به دوره زمانی اتخاذ آن امری ضروری و مهم است.

استاد اقتصاد دانشگاه علی آبادکتول با اشاره به حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی از نظام مالی کشور، گفت: به جای تکرار اشتباهات گذشته و آزمون و خطایی که نتیجه ایی جز افزایش قیمت نخواهد داشت، شرایط را برای رشد پارامتر های اقتصادی آماده کنیم.

وی ادامه داد: مهم ترین و اصلی ترین شرط، تقویت تولید و عرضه در همه عرصه های اقتصاد است؛ موردی که بیشتر شعار آن داده شده ولی در عمل، اقدامی اساسی برای آن انجام نشده است.

خسروی لاریجانی افزود: تحلیل گرانی که اعتقاد به عدم تاثیر ارز ترجیحی دارند و معتقد هستند هدف آن در تثبیت قیمت یا حداقل در کاهش فشارهای تورمی محقق نشده، لازم است توجه کنند که اگر این سیاست نبود، چه بسا شاهد تورم شدیدتری بودیم.

وی تاکید کرد: تورم در اقتصاد دلایل متعدد دیگری از جمله انتظارات تورمی، تحریم و نامشخص بودن سیاست‌ها دارد و لذا نباید و نمی‌توان عدم ثبات قیمت کالاهای مشمول این نرخ را صرفا از عدم تاثیر ارز ترجیحی دانست.

این استاد اقتصاد گفت: عدم نظارت دقیق در توزیع ارز ترجیحی و همچنین عدم برخورد قاطع و قانونی با سوء استفاده کنندگانی در این زمینه، موجب کمرنگ شدن تاثیر ارز ترجیحی بر تثبیت قیمت کالاهای اساسی و ضروری شده است.

خسروی لاریجانی افزود: طبیعی است بجای حذف و پاک کردن صورت مسأله که حذف ارز ترجیحی است، معایب توزیع آن حل و برخورد قانونی با متخلفان انجام شود.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=5542
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.