• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
7
یادداشت؛

اقتصاد هنر، برندسازی و ضرورت مخاطب شناسی

  • کد خبر : 5538
  • 18 اردیبهشت 1401 - 13:38
اقتصاد هنر، برندسازی و ضرورت مخاطب شناسی
«دستیابی به شناختی علمی از عوامل موثر بر مواجهه اقتصادی مخاطب با عرضه­ کالای هنری از ضروریات مخاطب شناسی هنر است»، این عبارت بخشی از یادداشت سمانه شهری نژاد، پژوهشگر هنر گلستان است.

سمانه شهری نژاد- نویاب: دست یابی به شناختی علمی از عوامل موثر بر مواجهه اقتصادی مخاطب (بـه عنـوان مصرف کننده) با عرضه کالاهای هنری و مکان های عرضه این کالاها (از قیبل گالری، موزه، فروشگاه هنری)، از ضروریات مخاطـب شناسـی اقتصـاد هنر است. شناخت هم به اقتصاد هنر و هم به خـودِ مصـرف کننده یاری رسان است.

مصرف هنری، در خدمت سلامت روان مصرف کننده است؛ هویتِ فرهنگیِ او را احیا می کند، به او بیـنش مـی بخشـد و نگرشـش را بـه زنـدگی در جهت مثبت، تغییر می دهد.. ارزش های فرهنگی را به عنوان عوامل تعیین کننده نگرش و رفتار مصرفی مورد توجه قرار می دهد و از جهت دهی های فرهنگی سخن می گوید جهت دهی های فرهنگی که بر نگرش و رفتار مصرفی مصرف کنندگان تاثیر می گذارد، شـامل ایـن مـوارد اسـت:

ماهیت جمعی: انتخـاب کالا، فرایندی از تصمیم گیری خرید است که با نیازهای منزلت اجتماعی کالا بیشتر از نیازهای شخصی و خصوصی ارتباط برقرار می کند، به این معنا که فرد بـا انتخاب کالاهایی خاص، علاوه بر منزلت اجتماعی، تعلق خود را به یک گروه و جدایی اش را از گروه های دیگر به جامعه عرضه می کند.

مصرف هنری، در خدمت سلامت روان مصرف کننده است

کـنش اجتمـاعی: توصیه و تفسیر دیگران، نقش بسیار مهمی در انتخاب کالا، بازی می کند. افراد در روابط اجتماعی خود، برای ایجـاد روابـط بـین شخصـی مـوثر و احتـرام گذاشتن به دیگران از برخی کالاها به عنوان هدیه استفاده می کنند زیرا این کالاها دارای پایگاه اجتماعی بالایی بوده و بـر ارزیـابی موقعیـت اجتمـاعی فرد، تاثیر مثبت دارند.

بیانِ خود: مفهوم بیان خود، به التزام روابط متقابل اشاره می کند. مهم این است که فرد تصویر مثبتی از خود ایجـاد کند و نقش و منزلتش را در زمینه خصوصیات مربوط به عضویت گروه مثبت نشان بدهد تا صورت اجتماعیاش را ثابت کنـد.

مفهـوم سلسـله مراتب: جامعه دارای سلسله مراتب است. اشخاص در سازمان ها، گروه و کل جامعه، منزلت های متفاوتی دارند و برای این که منزلتشان را نشان بدهند و آن را حفظ کنند، به کالاها و انتخاب و مصرف آنها توجه ویژه ای نشان می دهند.

برای تعیین یک سیاست و یا اقدام هنری معتبر که نتیجه آن تولید محصول هنری با کیفیت در رشد و تولید اقتصاد هنر در بازار هنر است، باید هدف های گروه های آماج را به دقت توصیف کرد. گروه های آماج انواع گوناگونی دارند که عبارتند از استفاده کنندگان یا مصرف کنندگان هنری، تولیدکنندگان هنری، دولت و سازمان های نیمه عمومی، انجمن ها و گروه ها.

جامعه دارای سلسله مراتب است. اشخاص در سازمان ها، گروه و کل جامعه، منزلت های متفاوتی دارند و برای این که منزلتشان را نشان بدهند و آن را حفظ کنند، به کالاها و انتخاب و مصرف آنها توجه ویژه ای نشان می دهند

عناصر تشکیل دهنده برند عبارت اند از طراحی صنعتی، تنظیم ظاهری، تدابیر تبلیغاتی سنجیده شده، تشویق فروش و تماس مستقیم با مصرف کننده. تولیدکننده با عمل خود باید به مصرف کننده وعده برند را داده، در نزد وی انتظار خوب را ایجاد کند. مزایا و فواید برندسازی بسیار فراوان است برای نمونه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اهمیت برند
منحصر به فرد شدن در میان رقبا، اجتناب از سرمایه گذاری های نابجای شرکت مورد نظر، کاهش فعالیت های بی هدف، افزایش سودآوری و جذب مشتریان وفادار و همچنین عواملی مانند هویت برند، تصویر برند، شخصیت برند، پلتفرم برند، ارزش پیشنهادی برند در خرید هنر از ساتیبز و شرکت های مشابه بسیار حائز اهمیت است همچنین در مقوله مهم برند سازی اصالت اثر و هنرمند، مطرح بودن هنرمند، خاص بودن آثار، جعلی نبودن آثار، رضایت خاطر شخصی، آگاهی از ارزش، برداشت قیمت- کیفیت، اثر اجتماعی، مسائل اخلاقی، هنجار ذهنی، ریسک درک شده، تأثیر وجهه برند، وفاداری به برند و ریسک گریزی بر نگرش به محصولات جعلی نیز دارای اهمیت است.

برند و برندینگ عبارت است از هویت بخشی و معرفی یک کالا به مخاطبان و مصرف کنندگان، عبارتی که تضمین کننده اعتماد مصرف کننده و نمادی از کیفیت، انحصار و خاص بودن یک محصول است که آن را به نامی ماندگار در اذهان بدل می کند.

برند و برندینگ عبارت است از هویت بخشی و معرفی یک کالا به مخاطبان و مصرف کنندگان

در واقع برندینگ دانشی است که با برتری دادن به یک برند باعث افزایش اعتبار و شهرت آن در بازار شده و مستقیما منجر به بهبود احساس مخاطبان نسبت به آن و افزایش فروش می شود. از این رو، برندینگ فرآیند ایجاد، حفظ و ارتقاء جایگاه واقعی، ذهنی و عاطفی یک برند در بازار است و در نهایت در اذهان مصرف کنندگان موجب تمایز تولیدات می شود

برای مخاطب و هنرمند حراجی ساتیبز و دیگر حراجی ها، از جهت اندیشه های مبتکرانه و خلاقیت و کارآفرینی، بسط و پیشرفت پیوسته و کنشهای خلاق و سودمند، امور و تعاملات اجتماعی و فرهنگی، تعاملات و فعالیتهای فراگیر و وسیع در خرید اثر هنری در بازار اقتصاد هنر مهم هستند.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=5538
  • نویسنده : سمانه شهری نژاد
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.