معاون ساخت و توسعه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل ادامه داد: باید الزام پرداخت عوارضی فرهنگ سازی شود چراکه عواید و مزیتهای توسعه شبکه آزادراهی به خود مردم برمیگردد.
وی با اشاره به عدم تمایل سرمایهگذاران برای ساخت آزادراه در کشور گفت: تا زمانی که شرایط ثبات در اقتصاد حاکم نباشد، سرمایهگذاران رغبتی به سرمایهگذاری در پروژههایی مانند ساخت آزادراه ندارد و تمایل به ورود بازارهای موازی مانند سکه، طلا و دلار دارد و ترجیح میدهد زمین و ملک خریداری کند تا در بخش آزادراهی کشور سرمایه گذاری کند و تا زمانی که این بازارها راکد نشوند سرمایه گذار به سمت توسعه آزادراه نمیآید.
کدخدازاده تاکید کرد: اولین موضوعی که برای افزایش سرمایهگذاری در کشور اهمیت دارد، تثبیت قیمتها و اقتصاد و مهار تورم است و اگر سود سرمایهگذاری در بازارهای طلا و دلار کاهش و سود سرمایه گذاری در بخشهای مولد و اثر گذار در رشد اقتصادی افزایش پیدا کند، تمایل برای ورود به این بخشها بیشتر میشود.
وی با اشاره به اهمیت موضوع برگشت سرمایه در موعد مقرر برای سرمایهگذاران افزود: در بحث سرمایه گذاری در آزادراهها موضوع مهم، برگشت سرمایه است. در چند سال گذشته علی رغم افزایش نرخ تورم، نرخ عوارضی آزادراههای کشور تغییری نکرد و از نرخ تورم عقب ماند.
کدخدازاده گفت: پس از ۳ سال ثبات نرخ عوارضی درحالیکه هر سال حداقل ۳۰ درصد بر نرخ تورم اضافه شده بود، در نهایت نرخ عوارضی ۲۵ درصد افزایش پیدا کرد و ادامه این روند باعث کاهش سرمایهگذاری در بخش ساخت آزادراهی میشود.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل درباره احتمال افزایش نرخ عوارضی آزادراههای خصوصی ادامه داد: قطعا تا پایان سال نرخ عوارضی آزادراههای مشارکتی و خصوصی افزایش پیدا نمیکند و میزان افزایش نرخ در سال ۱۴۰۴ مورد بررسی قرار میگیرد.
انتهای پیام/