• امروز : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
1
در گفتگو با نویاب مطرح شد؛

تشکیل اتاق های مشترک قوی با حضور فعالان اقتصادی/ دولت با بخش خصوصی رقابت نداشته باشد

  • کد خبر : 16944
  • 17 اسفند 1401 - 1:02
تشکیل اتاق های مشترک قوی با حضور فعالان اقتصادی/ دولت با بخش خصوصی رقابت نداشته باشد
حمید سلیمانی مدیرعامل پگاه جهان نما گلستان گفت: «تعیین قیمت» و رقابتی که خود دولت با بخش خصوصی دارد، قطعاً مخرب است، چون آن امتیازات و سوبسیدهایی که دارد بخش خصوصی ندارد.

نویاب؛ سرویس بازرگانی: اتاق بازرگانی، قلب تپنده اقتصاد و محلی برای چانه زنی صاحبان صنایع و تجار با نهادهای حکومتی محسوب می شود.

در این نهاد که محفل فعالان بخش خصوصی است، تصمیمات بزرگ گرفته شده که می توان در اقتصاد و توسعه کشور اثرگذار باشد.

تحقق این موضوع در گرو این است که دولت فقط در ریل گذاری اقتصادی حضور یافته و رقیب بخش خصوصی نباشد، برای بررسی این موضوع، با «حمید سلیمانی»، مدیرعامل پگاه جهان نما و عضو اتاق بازرگانی گرگان گفتگو کردیم که در ادامه خواهد آمد.

* شرایط اقتصادی کشور با بحران های زیاد روبرو بوده و تورم افسارگسیخته صدمات زیادی را به لایه های مختلف وارد کرده است. آیا دولت با واگذاری امور اصلی اقتصاد به بخش خصوصی و ریل گذاری به جای تصدی گری می تواند موفق باشد؟

دولت ها در اقتصاد نقش مهمی دارند و ما اگر از تجربیات کشورهای بلوک شرق در خصوص اقتصاد دولتی استفاده کنیم، قاعدتاً موفق نبودیم، هرجایی که دولت در بحث اقتصاد و بازرگانی ورود کند، قطعاً نواقصی ایجاد می شود.

دولت باید از بخش خصوصی حمایت کرده و کارهای اقتصادی را به بخش خصوصی بسپارد و فقط بر آن نظارت کند.

متأسفانه الان شاهد این هستیم که اقتصاد دستوری بوده و اقتصاد دستوری هم جواب نخواهد داد. «تعیین قیمت» و رقابتی که خود دولت با بخش خصوصی دارد، قطعاً مخرب است، چون آن امتیازات و سوبسیدهایی که دارد بخش خصوصی ندارد.

به طور مثال، زمانی که ارز ترجیحی برداشته شد، انتظار بر این بود که دولت سوبسیدهایی به تولیدکننده داده تا آن ها بتوانند سرپا باشد ولی این سوبسیدها داده نشد اما به بخش دولتی در زمینه های مختلف از جمله واردات، یارانه هایی داده می شود و آن ها از ارز ترجیحی استفاده کردند.

به طور مختصر آن که، ورود دولت در بخش خصوصی مخرب است و اگر دولت آن را به بخش خصوصی واگذار کند و نظارت و حمایت کند قطعاً هم بار خود را سبک می کند و هم بخش خصوصی با ارتباطات و تجربیاتی که دارد بهتر می تواند مسیر را به پیش ببرد.

*در این بین نقش نهادهای مدنی بخش خصوصی همچون اتاق بازرگانی در حمایت از دولت و کمک به رفع مشکلات اقتصادی چیست؟

طبق اساسنامه، اتاق بازرگانی هماهنگ کننده بخش خصوصی با سه قوه مجریه است و اتاق بازرگانی در اقتصاد از ابتدا نقش تعیین کننده ای هم در داخل و هم در خارج از کشور دارد.

اتاق می تواند، بخش خصوصی را با کشورهای مختلف پیوند داده و اگر قوی عمل کند، اتاق های بازرگانی مشترک مانند اتاق بازرگانی ایران، قراقستان و آذربایجان تشکیل می شود.

اگر در اتاق رایزنی قوی انجام و روزمه قوی ارائه شود، می تواند صادرات را بهبود ببخشد.

به عنوان مثال یکی از مشکلاتی که هم اکنون ما با ترکمنستان داریم، مسائل سیاسی است اما اتاق بازرگانی می تواند در این زمینه نقش موثری داشته باشد تا هم ارتباط سیاسی و هم اقتصادی را نزدیک تر کند.

اتاق بازرگانی به دلیل لینک دادن بخش های مختلف و انتقال دانش، تخصص و با وجود کارگروه های مختلف، جایگاه ویژه در اقتصاد ما دارد.

در شرایطی که اتاق بازرگانی برنامه مدون و استراتژی داشته و دائم رایزنی داشته باشد، تولیدکنندگان از اتاق بازرگانی منتفع خواهند شد.

یکی از ضعف های کشور ما این است که با بازار بیرون ارتباط نداریم، و نقش آفرینی اتاق بازرگانی می تواند در این زمینه بسیار پررنگ باشد.

*توصیه شما به اعضای اتاق بازرگانی برای شکل گیری یک تشکل قوی چیست؟

اتاق بازرگانی در مباحث تخصصی به عنوان مثال مالیات، دارایی و غیره افرادی داشته که می توانند از بخش خصوصی حمایت کنند.

این متخصصان می توانند در بسیاری از قسمت ها این حمایت را داشته باشند؛ واردات و چالش های این بخش، تسهیل کردن فعالیت های اقتصادی و غیره از جمله این قسمت ها است.

با توجه به شرایط کشور، چالش هایی برای واردکننده، صادرت کننده و تولید کنندگان وجود دارد و اتاق می تواند در این جا اثرگذار باشد، به گونه ای که ما در اتاق گرگان بارها و بارها شاهد این بوده ایم که این موارد توسط متخصصان برطرف شده و کار صادرکننده تسهیل شده است.

قطعاً انتظار ما این است که فعالان اقتصادی و اتاق بازرگانی جلسات دائم و تبادل افکار و تجربه و تخصص داشته باشند و این نقش پررنگی علی الخصوص برای استان ما که از لحاظ رتبه جایگاهی در کشور ندارد، خواهد داشت و امیدواریم که همدلی و همکاری و پشتکار به ما کمک کند و این نقش را اتاق می تواند اجرا کند.

گفتنی است دهمین دوره انتخابات هیات نمایندگان اتاق بازرگانی هم زمان با سراسر کشور در گرگان هم برگزار خواهد شد.

آخرین اخبار دهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی گرگان را از اینجا دنبال کنید.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=16944
  • نویسنده : اعظم محبی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.