• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3
در بررسی چالش های صنعت دامداری کشور مطرح شد

مافیا اجازه صادرات دام نمی دهد| ممنوعیت صادرات با هدف سرکوب قیمتها

  • کد خبر : 4945
  • 29 فروردین 1401 - 9:19
مافیا اجازه صادرات دام نمی دهد| ممنوعیت صادرات با هدف سرکوب قیمتها
درحالیکه دامداری های کشور با مازاد تولید و ممنوعیت صادرات دام زنده مواجه هستند، کارشناسان معتقدند این ممنوعیت صادرات با هدف سرکوب قیمتها در بازار داخل صورت می گیرد و توقف تولید داخل تنها نتیجه آن است.

گروه کشاورزی- نویابفعالان صنعت دامداری و دامپروری کشور طی ماه های گذشته با مشکلات بسیاری مواجه هستند و علیرغم اینکه قیمت گوشت در بازار روندی صعودی داشته است دامداران اما این افزایش قیمت ها را در تولید احساس نمی کنند. به طوری که دامداران معتقدند علیرغم اینکه هزینه های تولید بالا رفته اما قیمت دام زنده چندان افزایش قیمت نداشته است. به طوری که به گفته منصور پوریان، رئیس شورای تأمین کنندگان دام کشور پیش از پایان سال گذشته قیمت هر کیلوگرم دام زنده گوسفندی ۶۲ هزار تومان بود و هم اکنون به ۷۰ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که قیمت گوشت در بازار در صورتی که به درستی و با سود منطقی به مصرف کنندگان عرضه شود باید حدود ۱۵۵ هزار تومان باشد.

اقتصاد زوری، دستوری و تحکمی به جایی نمی رسد. با این وجود باز هم آقایان نمی پذیرند که اقتصاد باید تابع عرضه و تقاضا باشد

قیمت گوشت برای دامدار افزایش نداشته اما در بازار قیمت گوشت روندی افزایشی دارد| اقتصادی دستوری نیست؛ عرضه و تقاضا باید بر بازار حاکم شود
احمد مقدسی رئیس انجمن صنف گاوداران ایران نیز در این خصوص به نویاب می گوید: متاسفانه نمی توانیم فاصله بین قیمت تولید و مصرف را کنترل کنیم و در حالی که الان قیمت گوشت یک ریال برای دامدار افزایش نیافته اما برای مصرف کننده دائما در حال افزایش قیمت است.

بر اساس این گزارش یکی از راهکارهایی که می تواند دامداران را از وضعیتی که در آن گیر افتاده اند برهاند و به نوعی باعث شود که از تولید داخل حمایتی صورت بگیرد، صادر کردن مازاد تولید به بازارهای صادراتی به خصوص بازار کشورهای همسایه است، اما در حال حاضر دامداران کشور با ممنوعیت صادراتی نیز مواجه هستند. مقدسی در این خصوص می گوید: متاسفانه صادرات در شرایطی ممنوع شده که می تواند نقش پررنگی در کاهش مشکلات دامدارها داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که انگیزه نهفته در پشت این نوع ممنوعیت های صادراتی چیست، تاکید می کند: مساله اساسی این است که اقتصاد زوری، دستوری و تحکمی به جایی نمی رسد. با این وجود سال ها است در این خصوص آزمون و خطا می کنند و باز هم آقایان نمی پذیرند که اقتصاد باید تابع عرضه و تقاضا باشد.

مقدسی همچنین می گوید: در واقع اگر بخواهیم این قائده عرضه و تقاضا را به هم بزنند به طور کل قائده بازار به هم می ریزد و شرایط بدتر می شود.

ممنوعیت صادرات به نوعی سرکوب قیمت برای تولید کننده است و نتیجه این ممنوعیت ها توقف تولید و نیاز به واردات کالا با قیمت هایی گزاف تر از قیمت داخل است

صادرات سوپاپ اطمینان تولید داخل است؛ ممنوع اش نکنید| با هدف سرکوب قیمت ها صادرات را ممنوع کرده اند
رئیس انجمن صنف گاوداران ایران در پاسخ به این سوال که آشکارترین ثمرات آزاد سازی صادرات در این بخش چه خواهد بود، می گوید: صادرات سوپاپ اطمینان تولید داخل است و لذا نباید صادرات را هیچ زمانی ممنوع کرد.

وی افزود: مساله ای که به آن توجه نمی شود این است که پیدا کردن بازارهای صادراتی بسیار سخت است اما از آن سخت تر حفظ آن بازار است. در شرایطی که صادرات کمک کننده به تولید داخل است.

مقدسی در ادامه با بیان اینکه ما در واردات بسیار قهار هستیم اما در صادرات باید هفت خوان را پشت سر بگذاریم، می افزاید: ما هنوز خود را باور نداریم که نیاز ۸۵ میلیون نفر جمعیت کشور را تامین کرده ایم و تبدیل به یک کشور صادر کننده شده ایم. لذا اجازه صادرات نمی دهند به دلیل اینکه عرضه زیاد شده و می خواهند سرکوب قیمت کنند.

وی با تاکید بر اینکه ممنوعیت صادرات به نوعی سرکوب قیمت برای تولید کننده است و مافیا اجازه صادرات نمی دهد، می افزاید: نتیجه این ممنوعیت ها این است که تولید برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد و تولید را متوقف می کند. به این ترتیب باید سال بعد مجبور می شوند با قیمتی گزاف تر محصول مورد نیاز را از خارج وارد کنند.

پیشنهاد ما به دولت این است که اگر واقعا قصد حمایت از تولید داخل را دارند اجازه صادرات دام زنده را بدهند

وضعیت تحویل نهاده دولتی به دامداری ها کماکان در هاله ای از ابهام است| بهترین راهکار دولت برای حمایت از دامداران کشور صدور مجوز صادرات دام زنده است
مقدسی همچنین در خصوص تامین نهاده دولتی دامداران می گوید: در حال حاضر در این مورد که آیا ارز دولتی و نهاده دولتی به دامداری ها تخصیص داده می شود یا خیر هیچ اطمینانی وجود ندارد.

وی ادامه می دهد: از سوی دیگر سهمیه نهاده فروردین را هنور به ما تحویل نداده اند و از سوی دیگر بخشی از سهمیه بهمن و اسفند ماه را نیز هنوز به ما تحویل نداده اند.

مقدسی خاطر نشان می کند: وقتی نهاده نباشد با توجه به زایش های بهاره در دامداری ها قطعا مشکلات دامداران بیشتر می شود. البته در حال حاضر نیز با همین تعداد دام مشکل تامین نهاده داریم و خشکسالی نیز طی دو سال پیاپی بر مشکلات ما افزوده است.

گفتنی است یکی از اصلی ترین ایراداتی که فعالان این حوزه بر عملکرد دولت وارد می دانند بحث واردات گوشت است آن هم در زمانی که تولید مازاد است و انجام واردات می تواند گرهی بر مشکلات دامداران بزند.

پوریان رئیس شورای تأمین کنندگان دام کشور نیز با انتقاد از واردات گوشت در چنین مقاطعی به بازار می گوید: همانطور که می دانید در روزهای پایانی سال گذشته به اصطلاح برای کنترل قیمتها واردات ۱۰ هزار تن گوشت را شاهد بودیم!

وی می افزاید: در واقع واردات گوشت در راستای کاهش قیمت ها در بازار داخل بود اما بر اساس آنچه شاهد بودیم هیچ گونه کاهش قیمتی اتفاق نیفتاد.

پوریان تصریح می کند: به نظر بنده اگر برای کنترل قیمت ها در بازار نیاز بازار را از تولیدات داخل تامین کنند از یک طرف قیمت تمام شده برای دامداران کمتر می شود و از سوی دیگر جلوی ضرر و زیان بیشتر دامداران نیز گرفته می شود.

وی در پایان تاکید می کند: پیشنهاد ما به دولت این است که اگر واقعا قصد حمایت از تولید داخل را دارند اجازه صادرات دام زنده را بدهند.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=4945
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.