• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
4
شرط مجلس برای پذیرش توزیع کارتی نان؛

سازوکار دولت برای توزیع نان با کارت چیست؟

  • کد خبر : 4776
  • 22 فروردین 1401 - 16:57
سازوکار دولت برای توزیع نان با کارت چیست؟
دولت توزیع نان با استقاده از کارت یارانه را راهکاری برای بهره مندی اقشار کم درآمد از یارانه، با حذف ارز ترجیحی آرد و نان در نظر است. اما نمایندگان اعلام کرده‌اند؛ به شرطی با حذف ارز ترجیحی از آرد و نان و سایر کالاهای اساسی موافق هستند که سازوکاری مناسب برای اجرای آن در نظر گرفته باشد.

به گزارش نویاب به نقل از اقتصاد آنلاین، طبق آخرین گزارش رسمی وزارت تعاون، کار و رفاه که درباره خط فقر در ایران منتشر شد، در سال ۹۹، خط فقر سرانه هر فرد معادل یک‌‌میلیون و ۲۵۴ هزار تومان بوده است. این گزارش مهم‌ترین عامل افزایش خط فقر در سال ۹۹ را، تورم بالا در دو بخش خوراکی‌ها و مسکن عنوان می کند، به این معنی که، در سال ۹۹ افراد کم درآمدی که بخش مهم درآمد آنها صرف خوراک و مسکن شده تورم بیشتری را تجربه کرده‌اند.

با توجه به اینکه نرخ تورم در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ افزایش داشته و از ۳۶.۴ درصد به بیش از ۴۰ درصد رسیده است، بدون شک آمار فقرا در سال ۱۴۰۰ رشد بیشتری داشته است. همانگونه حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در آبان سال ۱۴۰۰ اعلام کرد:  برآورد می شود در سال گذشته، حدود نیمی از مردم کشور یعنی ۴۰ میلیون نفر از جمعیت کشور به دلیل فقر نیاز به کمک فوری و آنی دارند. 

در این شرایط دولت اعلام کرده است تصمیم دارد تخصیص ارز ترجیحی را از بسیاری از کالاهای اساسی حذف کند که از جمله آن ها آرد و نان است. اما مجلس تاکید کرده است، به شرطی موافق حذف تخصیص ارز ترجیحی از برخی کالاهای اساسی موافق است که دولت راهکاری را برای به حداقل رساندن آسیب به اقشار کم درآمد در نظر بگیرد.

 پیشنهاد دولت در این ارتباط توزیع کالاهای اساسی با کارت یارانه است. طبق گفته مسئولان؛ در قدم اول به زودی توزیع نان کارتی در برخی استان های کشور آغاز می شود.

البته دولت هنوز سازکار آن را به روشنی مشخص نکرده است، تنها سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است: نه قرار است کارت نان صادر شود نه نان کوپنی در دستور کار است، بلکه مصرف کننده نهایی با همان کارتی که یارانه می گیرد، نان یارانه ای هم می خرد. 

سید کریم حسینی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، با تاکید بر اینکه مجلس فقط به شرط تعیین ساز و کار مناسب برای کاهش فشار بر اقشار کم درآمد با حذف ارز ترجیحی از کالای اساسی موافقت کرده است، افزود: تا وقتی ساز و کار مناسب از سوی دولت ارائه نشود، نمایندگان مردم اجازه اجرای آن را نخواهند داد.

وی تصریح کرد: درباره کالاهای اساسی مانند نان که نقش مهمی در سبد غذایی اقشار کم درآمد دارد، سختگیری مجلس بیشتر است.

حسینی با بیان اینکه تا امروز هیچ سازوکار مشخصی از سوی دولت به مجلس اعلام نشده است، گفت: در این ارتباط وزرات اقتصاد و دارایی و وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئول ارائه سازو کار هستند.

وی یادآور شد: قرار بر این بود در ابتدای سال ۱۴۰۱ سازوکارها آماده و ارائه شود اما تا امروز خبری از سازوکار روشن نیست.

به نظر می‌رسد؛ تا اینجای کار تنها سازوکار پیشنهادی از سوی دولت این باشد که مردم با قیمت پایین نان خود را از نانوایی‌ها تهیه کرده و کارت می‌کشند و یارانه نان بر حسب میزان فروش مستقیم به نانوایان پرداخت می‌شود. در این طرح نانوایی‌ها، دیگر آرد یارانه‌ای دریافت نمی‌کنند بلکه، بر مبنای فروش نان، یارانه به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

 گفتنی است، در بودجه سال جاری، ۴ هزار میلیارد تومان به یارانه نان تخصیص داده شده است. با در نظر گرفتن نیاز ۴۰ میلیون نفر به پرداخت یارانه و حذف جمعیتی که بالای خط فقر مطلق هستند، به هر نفر ماهانه ۱۰۰ هزار تومان یارانه نان تعلق می‌گیرد. طبق آخرین مصوب نرخ نان که در تیرماه سال ۱۴۰۰ اعلام شد، با این مبلغ هر فرد می تواند حداکثر ماهانه ۲۰۰ عدد نان لواش با قیمت مصوب هر عدد  ۵۰۰ تومان یا ۵۵ عدد نان بربری با قیمت مصوب یکم هزار و ۸۰۰ تومان یا ۳۳ عدد نان سنگک با قیمت مصوب ۳ هزار تومان خریداری کند.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=4776
  • منبع : اقتصاد آنلاین
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.