• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5
مدیرعامل آب منطقه ای گلستان:

۴۰۰ آب‌بندان در گلستان وجود دارد

  • کد خبر : 4574
  • 16 فروردین 1401 - 15:26
۴۰۰ آب‌بندان در گلستان وجود دارد
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: ۴۰۰ آب‌بندان در گلستان وجود دارد که می‌تواند بخشی از نیاز آبی استان را در فصل‌های گرم برطرف کنند.

سید محسن حسینی در گفتگو با خبرنگار نویاب اظهار کرد: سدهای کوچک مخزنی و آب‌بندان ها سازه‌هایی هستند که در نگاه کلی در فصل‌های پاییز و زمستان، رواناب رودخانه‌ها را جمع‌آوری و در فصل‌های بهار و تابستان در اختیار بخش کشاورزی و آبزی پروری قرار می‌دهند.

وی افزود: استفاده از سدهای کوچک مخزنی و آب‌بندان‌ها علاوه بر تامین آب زراعی، برای پرورش ماهی، آبزیان کف‌زنی، دوزیستان و پرورش در قفس خزندگان کنار آبزی و پرندگان آبزی نیز، امکان دیگری در راستای استفاده توامان و مضاعف از آب است.

حسینی به استفاده از ظرفیت گردشگری آب‌بندان ها تاکیدکرد و گفت: استفاده همزمان از سدهای کوچک مخزنی و آب‌بندان‌ها، تامین آب زراعی و مزارع پرورش ماهی گرمابی برای کاربری ورزشی و گردشگری از جمله قایقرانی، ماهی‌گیری تفریحی، اسکی روی آب و تفرج بصری نیز از راهکارهای دیگر بهره‌وری بهینه از این پتانسیل‌ها به شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان ادامه داد: در حال حاضر حدود ۴۰۰ آب‌بندان در استان وجود دارد که با توجه به دو یا چند قطعه‌ای بودن تعداد زیادی از آنها، می‌توان گفت ۹۰۰ قطعه آب‌بندان در استان وجود دارد.

وی یکی از اصلی‌ترین مشکل توسعه آب‌بندان ها در گلستان را کمبود اعتبار دانست و گفت: در شرکت آب منطقه‌ای علیرغم مطالعه بیش از ۳۰ مورد آب‌بندان، با توجه به کمبود اعتبارات ابلاغی در بخش ساخت آب‌بندان جدید، در چندسال اخیر، برنامه‌ای برای احداث آب‌بندان جدید صورت نگرفته است.

حسینی ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی با توجه به در اختیار داشتن اعتبارات ملی ساخت و مرمت آب‌بندان ها، با اخذ مجوز از شرکت آب منطقه‌ای، تعدادی آب‌بندان در دست ساخت دارد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=4574
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.