• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
5
نویاب گزارش می دهد؛

ایمنی سست مسیرهای آهنی گلستان/ ضرورت بهسازی گذرگاه های ناایمن

  • کد خبر : 4547
  • 15 فروردین 1401 - 13:05
ایمنی سست مسیرهای آهنی گلستان/ ضرورت بهسازی گذرگاه های ناایمن
با افزایش استفاده مردم از راه آهن و همچنین عبور ریل از داخل شهرهای گلستان، ایمن سازی بیشتر این محورها ضرورت داشته و باید زیرساخت های سخت افزاری استاندارد ایجاد شود.

اعظم محبی- نویاب: مسیرهای ریلی به سبب صرفه بالای اقتصادی، ایمنی مسافر و حفظ محیط زیست جایگاه مطلوبی در ترانزیت کالا و یا حمل و نقل مسافر داشته و همین پارامترها سبب شده تا استقبال مردم به عنوان خدمت گیرنده افزایش یابد و مسئولان در پی توسعه خطوط ریلی باشند.

در گلستان هم مقوله راه آهن و توسعه مسیرهای ریلی به یکی از سرفصل‌های مطالبات مردم تبدیل شده و در سال‌های گذشته اقدامات متعددی برای توسعه این صنعت از جمله دو خطه کردن مسیر ریلی گرگان- سبزدشت و یا راه آهن گرگان- اینچه برون اجرایی شده و برخی پروژه‌ها مانند راه آهن گرگان- مشهد یا گرگان- شاهرود هم در دستور کار مدیران قرار دارد.

با همه این اقدامات توسعه‌ای، چنین برمی آید که اقدامات حفاظتی و امنیتی راه‌آهن تناسبی با توسعه کمی این صنعت نداشته و حوادث ریلی اخیر در استان موید این مطلب است.

کشته شدن دو مسافر تهرانی در نوروز امسال در محدوده نوکنده- بندرگز و یا حوادث دیگری همچون تصادف خودرو با قطار در بندرترکمن و یا کشته شدن احشام در برخورد با قطار از جمله مواردی بوده که تکرار آن نگران کننده است.

هرچند برخی مشکلات زیرساختی و قدیمی مانند عبور ریل راه آهن از داخل شهرها و مناطق روستایی زمینه افزایش حوادث و سوانح را موجب می‌شود اما باید بپذیریم مدیریت سنتی و دستی ترافیک مسیرهای ریلی در افزایش این سوانح بی تأثیر نیستند.

یقیناً تلاش برای به روزرسانی تجهیزات و امکانات خطوط ریلی و یا کیوسک‌های راهبند از جمله موضوعاتی است که می‌تواند زمینه کاهش این حوادث را فراهم کند.

ایمنی سست مسیرهای آهنی گلستان/بهسازی گذرگاه های ناایمن ضرورت دارد

حادثه اخیر راه آهن گلستان که نهم فروردین اتفاق افتاد، دو گردشگر حین عبور از ریل با قطار برخورد کرده و کشته شدند. وحید حاج سعیدی، فعال رسانه‌ای و طنزپرداز گلستان در خصوص این حادثه نوشت: در ولایت ما مدیران حمل و نقل ریلی استان اعتقادی به نصب راهبند در محل تقاطع جاده و ریل ندارند و راننده باید حواسش را جمع کند که قطار، ماشین و سرنشینانش را مچاله نکند.

شهرداری بندرترکمن توانایی مالی احداث تقاطع را ندارد

شهرستان بندرترکمن از جمله شهرستان‌های استان است که ریل از داخل شهر عبور کرده لذا ضرورت دارد ایمنی در این محدوده‌ها افزایش یاید. لذا در این خصوص با فرماندار بندرترکمن گفتگو کردیم، عبدالغفور غراوی به خبرنگار نویاب گفت: خط راه آهن از داخل شهر بندرترکمن عبور کرده و آن را به دو بخش تقسیم می‌کند.

از داخل شهر بندرترکمن ریل قطار عبور کرده و این مسأله مشکلاتی را برای مردم ایجاد می‌کندوی افزود: هم اکنون در خیابان استقلال و آزادی راهبند داریم که علائم هشدار دهنده نصب شده و این حادثه تلنگری است تا ایمنی را بیش از گذشته رعایت و از متدهای جدید روز دنیا استفاده کنیم.

غراوی بیان کرد: عبور راه آهن از داخل شهر مشکل بزرگی است که با توجه به اینکه اینکه راه آهن، سراسری است، خروج آن از شهر کار سختی بوده و اعتبار زیادی می‌خواهد.

وی گفت: می‌توان تقاطع غیرهمسطح یا معبر همسطح با ایجاد راهبند در این نقاط ایجاد کرد که در سفر رئیس‌جمهور هم مطرح شد.

ایمنی سست مسیرهای آهنی گلستان/بهسازی گذرگاه های ناایمن ضرورت دارد

غراوی ادامه داد: خط ریلی واقع در خیابان آزادی که خیابان اصلی بوده، شهر را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند و خیابان جمهوری هم به دلیل وجود ریل مسدود است.

وی اضافه کرد: در خیابان جمهوری می‌توان به موازات خیابان اصلی، اتصال ایجاد کرد که این کار با ایجاد برخی زیرساخت‌ها ممکن است.

غراوی گفت: شهرستان بندرترکمن از لحاظ اعتباری بسیار ضعیف بوده و شهرداری توانایی ایجاد این زیرساخت‌ها را ندارد لذا باید نگاه استانی و کشوری به آن شود.

وی توضیح داد: به دلیل بالا بودن آب‌های سطحی ایجاد زیرگذر ممکن نیست و می‌توان روگذر احداث کرد که چند سال قبل مقرر شده بود بخشی از هزینه‌ها را شهرداری پرداخت کند که با توجه به بضاعت شهرداری عملاً این کار ممکن نبود ولی می‌تواند در آزاد سازی مسیر مشارکت کند.

غراوی تاکید کرد: به دنبال اخذ مجوز برای راهبند همسطح یا تقاطع غیرهمسطح بوده که ترافیک را کنترل کنیم زیرا در ایام نوروز و حتی در ایام عادی ترافیک در این منطقه بالا است.

طبق گفته وی این درخواست در سفر رئیس جمهور مطرح شد و هم اکنون در حال پیگیری آن هستیم.

وجود ۹ گذرگاه بدون مستحفظ

مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۲ هم در خصوص ایمنی راه آهن و وقوع این حادثه به خبرنگار نویاب گفت: گذرگاه‌ها به دو دسته راهبند (مستحفظ) و بدون راهبند تقسیم بندی می‌شوند.

ایمنی سست مسیرهای آهنی گلستان/بهسازی گذرگاه های ناایمن ضرورت دارد

محسن اعتماد با بیان اینکه براساس میزان تردد و ترافیک، گذرگاه دسته بندی می‌شود، افزود: در راهبند مأمور مستقر بوده و هنگام عبور قطار، مسیر را مسدود می‌کند.

وی اعلام کرد: در گلستان ۱۵ گذرگاه با راهبند و ۹ گذرگاه بدون مستحفظ داریم که در این گذرگاه‌ها علائم هشداردهنده در فواصل ۳۰۰، ۲۰۰ و ۱۰۰ کیلومتری نصب می‌شود.

اعتماد گفت: علاوه بر علائم هشداردهنده راه آهن، اداره کل حمل و نقل جاده‌ای هم تابلوهای محدودیت سرعت و علائم هشدار دهنده نصب کرده است.

وی با بیان اینکه براساس نیازسنجی و متناسب با حجم ترافیک، راهبند ایجاد می‌شود، افزود: البته گذرگاه‌های غیرمجاز هم توسط مردم در طول مسیر ایجاد شده که بسیار خطرناک است و ما در نشست با دهیاری‌ها، مردم بومی و در مدارس اعلام می‌کنیم که از این مسیرها عبور نکنند.

اعتماد گفت: برای ایجاد یک راهبند فارغ از استخدام مأمور، ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار لازم است که این رقم با تعرفه سال ۱۴۰۰ محاسبه شده است.

به گفته وی گذرگاه‌های بدون مستحفظ در مسیر گرگان- سبزدشت، بندرترکمن و بندرگز واقع شده‌اند و تغییر آن به راهبند دشوار است.

نصب علائم هشدار در محل حادثه

اعتماد متذکر شد: مسأله مهم این است که قطار با خودرو و اتوبوس تفاوت دارد و خط ترمز آن طولانی است و اگر راهبر، ترمز را بکشد حدود ۵۰۰ الی هزار متر جلوتر قطار متوقف خواهد شد.

وی گفت: بعد از وقوع این حادثه به دلیل اینکه چند روز از نوروز باقی مانده بود بنرهای هشداردهنده در ۹ گذرگاه فاقد مستحفظ نصب کردیم که البته مأمور هم در زمان تردد قطار در آن نقطه مستقر می‌شود.

اعتماد تاکید کرد: براساس استانداردها نصب تابلو و سرعت گیرها کافی بود و این اقدامات در راستای ایمنی بیشتر انجام شده است.

وی با اشاره به حجم بالای تردد در نوروز، افزود: وقتی گذرگاه مجاز وجود دارد مردم باید به علائم هشداردهنده توجه کرده و از این مسیرها عبور کنند.

اعتماد در مورد حادثه هم گفت: این گذرگاه دید خوبی داشته و تا فاصله دور را می‌توان مشاهده کرد و قطار بدون کوچک‌ترین مانعی قابل رؤیت بوده و این حادثه در اثر بی توجهی اتفاق افتاده است.

به گزارش خبرگزاری نویاب، با توجه به تلاش مدیران استانی برای توسعه صنعت ریلی منظور کردن مقوله امنیت و ایمنی برای بهره گیران از خدمات راه‌آهن و یا سایر افراد جامعه از خطرات احتمالی بسیار ضروری است و هرگونه سرمایه‌گذاری در بخش راه آهن استان باید با پیش‌بینی اقدامات ایمن‌سازی اجرایی شود تا جان شهروندان و مسافران در امان بماند.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=4547
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.