به گزارش خبرنگار نویاب، رمضان بهرامی در حاشیه نشست b2b که با مشارکت اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان در نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: معرفی خدمات و کالا به روش نوین یکی از اتفاقات جدیدی است که در اتاق ایران و ترکمنستان رخ داده و همچنین حضور در نمایشگاه ها و بهره مندی از ظرفیت تجاری یکی دیگر از این اتفاقات نو محسوب می شود.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان افزود: نمایشگاه اکسپو تاثیر زیادی بر مراودات تجاری ایران با سایر کشور های جهان دارد.
وی با اشاره به ارتقای صادرات کالا به کشور ترکمنستان، بیان کرد: برای افزایش میزان صادرات کالا به این کشور باید ابتدا به معرفی توانمندی های خراسان رضوی بپردازیم.
بهرامی ادامه داد: هدف از حضور هیات تجاری کشور ترکمنستان در نمایشگاه صادرات کالا به کشور های آسیای میانه و افغانستان این است که با واحدهای تولیدی توانمند در ایران آشنا شده و زمینه مراوده تجاری ایجاد شود.
وی با اشاره به اینکه رسانه ها در معرفی توانمندی های تولید در ایران نقش موثری دارند، گفت: اصحاب رسانه باید بیش از پیش به معرفی ظرفیت های اقتصادی استان های کشور بپردازند.
به گفته رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان، مبادلات تجاری یکی از مهمترین مولفه های افزایش صادرات محسوب می شود.
بهرامی با اشاره به اینکه موادغذایی بیشترین کالای صادراتی به ترکمنستان است، تصریح کرد: صنایع فلزی، صنایع ساختمانی و صنایع سنگ از دیگر کالای صادر شده به این کشور است.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان یادآورشد: متاسفانه موانع پیش روی سرمایه گذار داخلی رغبت را برای حضور سرمایه گذار خارجی در ایران گرفته است.
به گفته وی، برای حضور سرمایه گذار خارجی و مشترک دو کشور نیاز است که بستر های لازم توسط دولت فراهم شود.
بهرامی اضافه کرد: دولت جدید در تلاش است که دیپلماسی اقتصادی بین ایران و سایر کشور ها را بهبود ببخشد.
به گفته رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان، در سال گذشته مراودات تجاری ایران با کشور ترکمنستان ۴۸۰ میلیون دلار بوده که از این میزان ۴۴۰ میلیون دلار آن در زمینه صادرات کالا بوده است.
وی ادامه داد: با توجه به فعالیت های اخیر در اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان در سال جاری، قطعا شاهد رشد صادراتی خواهیم بود.