• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
6
چشم اندازه صنعت دامپروری در سال ۱۴۰۱؛

۷۰ درصد واحدها در شهرک های پرواربندی تعطیل شده اند

  • کد خبر : 4291
  • 06 فروردین 1401 - 8:57
۷۰ درصد واحدها در شهرک های پرواربندی تعطیل شده اند
رییس شورای تامین دام کشور معتقد است؛ چشم اندازه تولید و بازار گوشت قرمز در سال پیش رو تیره و تار است چراکه دولت سیزدهم در مدت کوتاه آغاز به کار خود نشان داد، در سیاستگذاری و مدیریت های کلان کشور با مشکلات جدی مواجه است.

به گزارش نویاب به نقل از اقتصاد آنلاین، سال گذشته، سالی پر نوسان در تولید و بازار گوشت قرمز بود. افزایش قیمت به رغم تولید بیش از نیاز حاکی از ادامه مشکل در مدیریت این حوزه در دولت جدید بود.

منصور پوریان، با توجه به آنچه در ماه های اخیر در حوزه تولید و بازار گوشت قرمز اتفاق افتاده است، اظهار کرد: مشکل در سیاستگذاری ها و مدیریت در سطح کلان کشوری در حوزه تولید و بازار گوشت قرمز همچنان پا برجاست و تحولی در دولت جدید دیده نمی شود.

وی ادامه داد: در دولت جدید نیز شاهد آن هستیم که ثباتی در تصمیم گیری وجود ندارد و دولت بدون توجه به بخش تولید به دنبال راهکارهای برای رفع مشکلات بازار در کوتاه مدت است.

پوریان تصریح کرد: بلاتکلیفی در تامین و تخصیص ارز نهاده ها و توقف خرید حمایتی و تصمیمات یکشبه موضوعاتی بود که بخش دامپروری را در سال گذشته تحت تاثیر قرار داد.

وی اصلی ترین نگرانی برای بخش دامپروی کشور را توقف توسعه دانست و گفت: مدت هاست توسعه در بخش صنعت دامپروری به ویژه بخش پرواربندی متوقف شده است و این توقف می‌تواند نتایج منفی برای آینده تامین گوشت قرمز کشور داشته باشد.

پوریان خاطر نشان کرد: در زنجیره تولید و عرضه گوشت قرمز، حلقه پرواربندی نقش مهمی دارد چرا که دام لاغر تولیدی روستایی و عشایر را خریداری کرده ‌به وزن مناسب برای عرضه به بازار مصرف می رساند.

به گفته وی؛ اگر توسعه این حلقه متوقف باقی بماند به زودی اثر خود را سایر حلقه ها با تهدید اشتغال و درآمد روستائیان و عشایر نشان خواهد داد.

پوریان با تاکید بر اینکه در حال حاضر صنعت دامپروری کشور تنها در تلاش برای حفظ خود است، اظهار کرد: در حالی که بقای هر صنعت در توسعه است و حفظ شرایط موجود و باقی ماندن در آن آسیب زا بوده و به تدریج‌ موجب تضعیف تولید شده و نابودی را به همراه می آورد.

وی خبر داد که ، مجموع شهرک های پرواربندی کشور تنها با ۳۰ درصد ظرفیت مشغول به کار هستند و ۷۰ درصد ظرفیت آن ها، واحدهای تعطیل شده یا تغییر کاربردی داده شده هستند.

پوریان میزان نیاز سالانه کشور به گوشت قرمز را یک میلیون تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن عنوان کرد که در صورت سرمایه گذاری و راه اندازی ظرفیت های تعطیل شده واحدهای پرواربندی، امکان تامین تمامی آن در کشور وجود دارد.

وی مدعی شد: اگر توسعه در بخش پرواربندی کشور و استفاده از حداکثر ظرفیت های شهرک های پرواربندی صورت گیرد کشور قادر به تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن گوشت قرمز است.

پوریان شرایط در حوزه های دیگر بخش کشاورزی را نیز نگران کننده توصیف کرد.

رئیس شورای تامین دام کشور با بیان اینکه بی توجهی به تولید یکی از دلایل منفی شدن تولید ناخالص کشاورزی در سال گذشته بوده است، افزود: ظرفیت اقتصادی بخش کشاورزی کشور به ویژه در حوزه دامپروری قابل توجه است و این بخش علاوه بر اثر قابل توجه بر اقتصاد سهم بزرگی هم در اشتغال دارد که سیاستگذاری های اشتباه برای آن مشکلات زیادی ایجاد کرده است.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=4291
  • منبع : اقتصاد آنلاین
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.