• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
1
بگیر و ببند در گرگان؛

دستگیری ثمره روزمرگی شورای گرگان/اعتماد مردم بافساد بر باد می رود

  • کد خبر : 16167
  • 23 بهمن 1401 - 9:30
دستگیری ثمره روزمرگی شورای گرگان/اعتماد مردم بافساد بر باد می رود
دستگیری تعدادی از مدیران شهری و عضو شورای شهر گرگان به دلیل تخلفات مالی ناشی از ضعف نظارت‌های درون سازمانی و البته روزمرگی پارلمان شهری، اعتماد شهروندان را خدشه دار کرده است.

به گزارش نویاب به نقل از مهر، اواسط هفته گذشته خبری از سوی دادستان عمومی و انقلاب گرگان مبنی بر دستگیری گروهی از کارکنان شهرداری گرگان و یک عضو شورای شهر منتشر شد، خبری که می‌توان گفت که برای اهالی شهر تکراری شده و گوش گرگانی‌ها به آن عادت کرده است.

شهریور ماه امسال هم شهردار گرگان به دلیل ارتکاب تخلفات مالی توسط نهادهای امنیتی بازداشت شد.

سال ۱۳۹۸ هم نهادهای نظارتی و قضائی تعدادی از کارکنان شهرداری گرگان را دستگیر کردند و در سال‌های قبل تر هم چنین مواردی ثبت شده است.

هر چند تکرار این دستگیری‌ها بیانگر هوشیاری دستگاه‌های نظارتی بر عملکرد شورای شهر و شهرداری گرگان است اما از سوی دیگر بیانگر آن است که تا پاک شدن این مجموعه‌ها از لوث پرسنل خطاکار راه زیادی در پیش است.

مقوله فساد چالشی فراگیر و تهدیدی جدی برای همه نهادهای خصوصی و دولتی و شبه دولتی است و در این بین اعضای شورا و کارکنان شهرداری‌ها همانند سایر نهادها از احتمال ارتکاب تخلفاتی مانند اخاذی، تساهل، انتشار اخبار و تصمیمات محرمانه، زد و بند، اختلاس و رشوه مبرا نیستند.

براساس اظهارات دادستان مرکز گلستان تیم متخلفی که اخیراً در شهرداری گرگان دستگیر شدند به اتهام خود از قبیل تخلف در کمیسیون ماده ۱۰۰ و عوارض، مانند رفع قلع و قمع بناهای غیرمجاز، تخفیف عوارض، تخلفات ساخت و ساز و تخفیف جریمه در کمیسیون مربوطه اعتراف کردند.

دستگیری ثمره روزمرگی شورای گرگان/اعتماد مردم بافساد بر باد می رود

به عقیده کارشناسان، دلایل بروز چنین رخدادی به بررسی همه جانبه علت‌ها و توجیهات احتمالی افراد دستگیر شده نیاز دارد، اما باید پذیرفت که مجموعه شهرداری گرگان به سبب گستردگی وظایف و خدمات و برخورداری از حدود سه هزار پرسنل حقوق بگیر و ده‌ها حساب بانکی و مالی و البته بودجه سالانه ۲۰ هزار میلیارد ریالی بیش از هر نهاد دیگری آبستن وقوع چنین فسادهایی است که متولیان باید قبل از وقوع برای آن چاره اندیشی می‌کردند.

چنین حوادثی ته دل مردم را خالی می‌کند

تکرار چنین حوادثی ته دل مردم را خالی می‌کند، آیا به راستی در مجموعه شهرداری گرگان و شورای شهر انضباط مالی برقرار است؟ آیا مجموعه‌های نظارتی درون سازمانی این نهادها بر عملکرد پرسنل خود احاطه دارند یا خیر؟

مدیریت شهری و اعضای شورای شهر باید پاسخگوی اتفاقات پیش آمده باشنداینکه فردی از اعضای شورای اسلامی شهر گرگان که در سال نخست فعالیت خود از اعضای کمیسیون «نظارت و بازرسی و پاسخگویی به شکایات» بوده، مرتکب تخلف می‌شود بیانگر آن است مجموعه اعضای شورای شهر هم در انتخابات داخلی خود، چندان دقت نظری ندارند.

شاید در فسادهای اخیر چند صد میلیون تا چند میلیارد به منابع درآمدی شهرداری خسارت وارد شده باشد اما این اعتماد شهروندان به مجموعه مدیریت شهری گرگان است که قربانی اصلی این وقایع شده است. اعتمادی که شاید با چند ده میلیارد تومان هم قابل جبران نباشد.

محمد شیخ ویسی یکی از اهالی انجیراب به گفت: مدیریت و اعضای شورای شهر گرگان باید پاسخگو اتفاقات پیش آمده باشد، هر چند یک نفر از مجموعه شورای شهر دستگیر است و تاکنون مبحث دیگری در خصوص دستگیری سایران مطرح نیست اما رئیس و دیگر اعضای باید برای چنین موضوعی به مردم پاسخگو باشند.

دستگیری ثمره روزمرگی شورای گرگان/اعتماد مردم بافساد بر باد می رود

وی افزود: چرا با وجود آنکه دو عضو شورای شهر گرگان تحصیلات و تجربیات وابسته به حوزه مسکن و شهرسازی دارند، به عنوان نماینده شورا به کمیسیون ماده ۱۰۰ معرفی نمی‌شود و فردی با تحصیلات غیرمرتبط به این کمیسیون معرفی شده، این قصور شامل همه اعضای شورای شهر است.

شیخ ویسی گفت: مردم گرگان، حتی مردم ساکن در محلات کم برخوردار شهر همه سختی‌ها مانند ترافیک، وضعیت بغرنج آسفالت خیابان‌ها، کمبود فضای سبز و کمبود ناوگان عمومی را تحمل می‌کنند ولی در برابر دستبرد به بیت المال نمی‌توانند سکوت کنند.

وی ادامه داد: هر چند دستگیری این افراد در ایام دهه فجر و جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی کام مردم را تلخ کرد اما از سوی دیگری سبب دلگرمی مردم شد و شهروندان متقاعد شدند که نهادهای نظارتی و امنیتی در برخورد با فساد لحظه‌ای درنگ نمی‌کنند، حتی اگر بخواهد این اعمال قانون و دستگیری در دهه فجر اتفاق بیفتد.

کیش گذرانی به امور جاری شهر ترجیح داده می‌شود

فاطمه جهانتیغ، یکی از شهروندان گرگانی اظهار کرد: وقتی اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری در سخت‌ترین ماه سال حضور در کیش و کیش گذرانی را به پیگیری امور مردم ترجیح می‌دهند، باید چنین حوادثی را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: در حالی که براساس اظهار نظر مدیران شهرداری فقط نیمی از درآمدهای پیش بینی شده شهر محقق شده، چرا باید تعداد زیادی از مدیران شهری و اعضای شورای شهر، عازم کیش شوند.

جهانتیغ گفت: شهر گرگان چالش‌های بسیاری دارد و در چند سال اخیر فقط وعده و قول به مردم داده شد، از تعویق چندباره در افتتاح شهربازی و سورتمه، بی سرانجامی پروژه‌های چند ۱۰۰ میلیاردی گردشگری، ابهام در سرنوشت تله کابین و ده‌ها مورد بی سرانجام دیگر، تنها دستاورد شهر از تیم جدید شورا است.

ولنگاری مالی در مدیریت شهری

سمانه علاالدین یکی دیگر از شهروندان گرگانی گفت: موضوع ولنگاری مالی در مجموعه مدیریت شهری گرگان امری جدیدی نیست و ریشه در گذشته‌های دور دارد.

دستگیری ثمره روزمرگی شورای گرگان/اعتماد مردم بافساد بر باد می رود

وی که تحصیلات مدیریت شهری هم دارد، گفت: هرچند شهردار جدید گرگان به تازگی بر اریکه مدیریت شهری تکیه زده اما باید هوشیار باشد که چنین رخدادهایی در مجموعه شهرداری گرگان محتمل است و ضرورت دارد برای آن چاره اندیشی شود.

علاالدین گفت: هنگامی مباحث مربوط به تفریغ بودجه سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری چند سال خاک می‌خورد و بررسی آنها با اما و اگرهای متعددی انجام می‌شود، وقوع تخلفات مالی محتمل‌تر می‌شود.

وی گفت: مسائلی که اخیراً یا سال‌های گذشته در شهرداری گرگان رخ داده و منجر به دستگیری متخلفان در شورای شهر و شهرداری شده است فقط نمونه‌ای از این فسادها است که برخی از آنها کشف می‌شوند.

فساد پنهان چند برابر فساد گروهی است

علاالدین افزود: بر اساس اظهارات مدیران شهرداری گرگان، این نهاد بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال محکومیت مالی دارد، اگر بر فرض نیمی از این محکومیت‌ها در راستای استرداد حق شهروندان ذی نفع در شکایات یا پیمانکاران رخ داده باشد، بخشی از آنها ناشی از درز اخبار و اطلاعات، تبانی، قصور و تقصیر در نظارت و تساهل در اجرای امور محوله رخ می‌دهد که نیاز مند رسیدگی و پیگیری است.

وی گفت: چنین فسادهای بی سر و صدا و مخفی هم باید توسط نهادهای متولی پیگیری شود.

آیا همانند دستگیری شهردار معزول، اعضای شورا باز هم روزه سکوت گرفته‌اند؟

برای پیگیری ماجرا با تعدادی از اعضای شورای شهر تماس گرفته شد که بیش از نیمی از آنها تمایلی به مصاحبه نداشتند.

یکی از شهرداران اسبق نواحی گرگان که نخواست نامش در این گزارش قید شود به گفت: تکرار و بروز چنین مباحثی در مجموعه شهرداری دلایل بسیاری دارد که باید به صورت تخصصی توسط کارشناسان ریشه یابی شود اما برای جلوگیری از تکرار چنین کارهایی باید دست به کار شویم تا با چنین حوادثی اعتماد شهروندان خدشه دار نشود.

وی گفت: میدان دادن به مدیران جوان، الکترونیکی کردن فعالیت‌ها، کاهش ارتباط کارکنان و ارباب رجوع، تقویت حراست شهرداری و همچنین تأمین معیشتی پرسنل و بهبود پرداختی‌ها به ویژه برای افراد با مشاغل حساس از جمله اقدامات است که باید برای مقابله با فساد احتمالی در دستور کار قرار بگیرد.

دستگیری ثمره روزمرگی شورای گرگان/اعتماد مردم بافساد بر باد می رود

این نیروی بازنشسته شهرداری گرگان ادامه داد: شفاف سازی اطلاعات و ارائه اطلاعات مناقصه‌ها و مزایده‌ها در بستر وب برای دسترسی همگانی به آن، تداوم استقرار مسئولان نظارتی سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات، نظارت اعضای شورای شهر از جمله روش‌های دیگر مقابله با فساد در شهرداری است.

وی گفت: در یکی دو دهه اخیر مدیریت بخش‌های مختلف شهرداری گرگان بین تعدادی از افراد محدود جابجا شده است که باید با اعتماد به نیروهای جوان به فکر تربیت مدیران آینده دار و پاکدست باشیم.

بازداشتی‌ها روانه زندان شدند

دادستان عمومی و انقلاب مرکز گلستان، در خصوص پرونده مربوط به دستگیری اخیر در شهرداری و شورای شهر گرگان، بیان کرد: در این پرونده یک عضو شورای شهر و چهار نفر از پرسنل شهرداری متهم هستند که از مجموع آنها چهار نفر دستگیر و نفر پنجم متواری است.

محمود اسپانلو بیان کرد: براساس تحقیقات و بازجویی‌های انجام شده از متهمان، همه آنها به اتهام خود از قبیل تخلف در کمیسیون ماده ۱۰۰ و عوارض، مانند رفع قلع و قمع بناهای غیرمجاز، تخفیف عوارض، تخلفات ساخت و ساز و تخفیف جریمه در کمیسیون مربوطه اعتراف کردند.

دادستان گرگان گفت: همه متهمان این پرونده پس از بازداشت، با قرار موقت روانه زندان شدند.

اسپانلو تاکید کرد: با توجه بر قرار داشتن پرونده در مرحله تحقیقات، بیان موارد دیگر از قبیل میزان مبلغ تخلف این پرونده و ارتباط داشتن فرد یا افراد دیگری از مجموعه شهرداری و شورای شهر در صورت کشف ابعاد جدید پرونده، اطلاع‌رسانی خواهد شد..

به گزارش خبرنگار مهر، هر چند موضوع تخلف اخیر در مجموعه مدیریت شهری گرگان در مراجع قضائی در دست بررسی و پیگیری است اما یکی از دلایل وقوع چنین رخدادهایی شیوع روزمرگی در شورای اسلامی شهر گرگان است، موضوعی که به اذعان آگاهان مدیریت شهری به یکی از پاشنه‌های آشیل این دوره از مدیریت شهری تبدیل شده است.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=16167
  • نویسنده : اعظم محبی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.