• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8

سند تحول بانک‌های قرض‌الحسنه تدوین می‌شود/ اعتبارسنجی جایگزین اسناد ضمانتی

  • کد خبر : 4224
  • 25 اسفند 1400 - 15:12
سند تحول بانک‌های قرض‌الحسنه تدوین می‌شود/ اعتبارسنجی جایگزین اسناد ضمانتی
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: سند تحول بانک‌های قرض‌الحسنه تحت نظر وزارت اقتصاد با رویکرد تقویت بانکداری قرض‌الحسنه در کشور در حال تدوین است.

به گزارش نویاب به نقل از روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، سعید شمسی‌نژاد، در برنامه «میز اقتصاد» اخبار نیمروزی شبکه یک صداوسیما با موضوع تسهیلات قرض‌الحسنه در این برنامه با اشاره به مصوبه اخیر بانک مرکزی در خصوص افزایش سقف پرداخت و دوره بازپرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه، اظهارکرد: باید توجه داشت که بانک‌های هدف مصوبه اخیر بانک مرکزی، صرفاً بانک‌های تخصصی حوزه قرض‌الحسنه هستند و این مصوبه شامل تسهیلات قرض‌الحسنه بانک‌های تجاری نمی‌شود.

وی با بیان اینکه مصوبه اخیر بنا به درخواست بانک‌های قرض‌الحسنه و بر اساس سند تحول بانکداری قرض‌الحسنه وزارت اقتصاد است، اضافه کرد: تا پیش از ابلاغ مصوبه اخیر، سقف تسهیلات قرض‌الحسنه ضروری ۵۰۰ میلیون ریال و تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال یک میلیارد ریال بود که بنا به این مصوبه، سقف وام قرض‌الحسنه ضروری به ۲ میلیارد ریال و سقف وام قرض‌الحسنه اشتغال به ۵ میلیارد ریال افزایش یافته است.

ارائه سالانه ۴ میلیون تسهیلات توسط ۲ بانک حوزه قرض‌الحسنه

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران ادامه داد: در حال حاضر ۲ بانک تخصصی در حوزه قرض‌الحسنه در کشور مشغول به خدمت‌رسانی هستند و پوشش بسیار خوبی را در این حوزه دارند و سالانه حدود ۴ میلیون تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت می‌کنند که نشان از گستردگی جامعه هدف این ۲ بانک دارد.

وی با تأکید بر اینکه تجربه ثبت کرده، افزایش سقف تسهیلات قرض‌الحسنه سبب رشد منابع در بانک‌های قرض‌الحسنه می‌شود، افزود: این رشد منابع به افزایش توان بانک‌های قرض‌الحسنه در ارائه تسهیلات به مردم منجر می‌شود؛ همان‌طور که در سال‌های اخیر شاهد رشد حدود ۷۰ درصدی منابع این بانک‌ها بودیم که این مهم بالاتر از میانگین رشد منابع بانکی بوده است.

شمسی‌نژاد اضافه کرد: افزایش سقف ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه به مشتریان حقوقی تا ۵ میلیارد ریال، می‌تواند برای تأمین سرمایه و نقدینگی شرکت‌های کوچک و دانش‌بنیان بسیار راه‌گشا باشد.

وی با اعلام اینکه سند تحولی بانک‌های قرض‌الحسنه تحت نظر وزارت اقصاد در حال تدوین است و مصوبات اخیر بانک مرکزی در حوزه بانکداری قرض‌الحسنه نیز بر همین اساس است، این سند را در راستای تقویت بانکداری قرض‌الحسنه در کشور ارزیابی کرد و گفت: امیدوارم همین امر سبب رشد بیش از پیش منابع قرض‌الحسنه در کشور شود و شاهد آثار مثبت آن باشیم.

کمترین انحراف در عملکرد بانک‌های قرض‌الحسنه

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با بیان اینکه عملکرد بانک‌های قرض‌الحسنه بر اساس آمارهای اعلامی بانک مرکزی نشان‌دهنده کمترین انحراف است، گفت: این بانک‌ها بیشترین تسهیلات را پرداخت می‌کنند و حتی نرخ معوقات این ۲ بانک زیر یک درصد است.

شمسی‌نژاد ادامه داد: در حال حاضر نزدیک به ۵۰ درصد از ۳هزار میلیارد تومان منابع قرض‌الحسنه شبکه بانکی کشور، در اختیار دو بانک تخصصی حوزه قرض‌الحسنه است که پس از کسر ذخیره قانونی، بیش از ۹۵ درصد این منابع در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه به مردم پرداخت می‌شود.

وی در خصوص عملکرد مطلوب بانک‌های قرض‌الحسنه نسبت به سایر بانک‌ها نیز گفت: بانک‌های قرض‌الحسنه علی‌رغم عدم دریافت سود از مشتریان خود، سودآور هستند و تا کنون هیچ اضافه‌برداشتی از بانک مرکزی نداشته‌اند.
شمسی‌نژاد با اعلام اینکه در حال حاضر حدود ۶هزار صندوق قرض‌الحسنه در سطح کشور مشغول فعالیتند، بیان کرد: می‌توان با تجمیع منابع صندوق‌های قرض‌الحسنه کشور در بانک‌های قرض‌الحسنه، هم‌افزایی بسیار خوبی را ایجاد کرد که نتیجه آن افزایش میزان تسهیلات قرض‌الحسنه اعطایی به مردم خواهد بود. البته این موضوع در سند تحول بانکداری قرض‌الحسنه نیز دیده شده است.

اعتبارسنجی جایگزین اسناد ضمانتی می‌شود

وی با بیان اینکه در دولت جدید نگاه ویژه‌ای به بانکداری قرض‌الحسنه وجود دارد، افزود: در سند تحول بانکداری قرض‌الحسنه، یکی از اقدامات مد نظر که در حال حاضر نیز به اجرا درآمده، رویکرد جایگزینی اسناد ضمانتی با اعتبارسنجی است و حتی پس از انجام اعتبارسنجی و دریافت اسناد مورد نیاز، رویه دریافت اسناد، همانند سفته، به صورت الکترونیکی است و امیدواریم وثایق بیشتری را در بستر الکترونیک داشته باشیم؛ همچون اتصال به سازمان بورس تا امکان وثیقه‌گیری سهام مردم برای دریافت تسهیلات فراهم شود و از بروکراسی اداری برای دریافت تسهیلات به مقدار قابل توجهی کاسته شود. به امید خدا این موضوعات نیز در اوایل سال آینده به بلوغ کامل خود می‌رسد.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران اطمینان داد: با توجه به افزاش سقف تسهیلات قرض‌الحسنه، سعی می‌کنیم با ایجاد رویه اعتبارسنجی و همچنین راه‌اندازی دریافت اسناد ضمانتی الکترونیک، مسئله ضمانت تسهیلات اعطایی به مردم را رفع کنیم.

وی در پایان با بیان اینکه ظرفیت تسهیلات اعطایی بانک‌های قرض‌الحسنه بر اساس منابع آن‌هاست، افزود: حدود ۹۰ درصد منابع جذب شده توسط بانک‌های قرض‌الحسنه می‌تواند در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه به مردم ارائه شود و با توجه به ممنوعیت انجام فعالیت‌های سرمایه‌گذاری توسط این بانک‌ها، همه منابع صرفاً به سمت ارائه تسهیلات به مردم می‌رود.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=4224
  • منبع : روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.