• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4
معاون باغبانی جهاد کشاورزی گلستان:

باغداران گلستانی نهال شناسه دار تهیه کنند

  • کد خبر : 4183
  • 23 اسفند 1400 - 17:08
باغداران گلستانی نهال شناسه دار تهیه کنند
فراهانی، معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان به خرید نهال از نهالستان دارای مجوز تاکید کرد و گفت: استفاده از نهال فاقد مجوز تضمینی در باروری و استفاده بهینه از آن را به باغدار نمی‌دهد.

نوید رضا فراهانی در گفتگو به خبرنگار نویاب ضمن اشاره به فصل نهال کاری، اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از افراد در قالب فروشنده نهال در مجاور محورهای استان اقدام به فروش نهال می‌کنند که بسیاری از این نهال‌ها فاقد مجوز و نظارت دستگاه‌های تخصصی است.

وی ادامه داد: باغدار در صورت خرید این نهال‌های فاقد مجوز ریسک بزرگی برای سرمایه گذاری بر نهال‌ها می‌کند زیرا بسیاری از این گونه‌ها پس از چند سال مراقبت رشد کافی نداشته و به باروری نمی‌رسند.

فراهانی علت عدم باروری بسیاری از این نهال‌های فاقد مجوز را اشکال در گونه یا عدم سازگار با منطقه اعلام کرد و گفت: برخی دیگر از این گونه‌ها به دلیل اشکالات گیاه شناسی، آفات و بیماری به باروری نمی‌رسند.

وی به استفاده از نهال‌های دارای شناسه و کد تاکید کرد و افزود: در استان ۲۱ نهالستان تحت نظارت سازمان جهاد کشاورزی استان و موسسه بذر و نهال کشور فعالیت می‌کنند.

معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان از سرکشی کمیته فنی نهال استان در طول سال از نهالستان‌های دارای مجوز خبر داد و اظهار کرد: در صورت رعایت استانداردها در این نهالستان‌ها، برای نهال‌ها برچسب مخصوص صادر می‌شود.

به گفته او، در نهال‌های شناسه دار پایه نهال، پیوندک، مکان نهالستان، زمانی تولید، سموم مورد استفاده و نوع تغذیه نهال‌ها مشخص است به همین خاطر باغدار می‌تواند با اطمینان خاطر نهال را از این مکان‌های دارای مجوز تهیه کند.

وی با بیان این نکته که نهال‌های شناسه دار در ۹۰ درصد موارد بارور می‌شوند، افزود: در صورتی که نهال پس از چند سال مراقبت به باروری نرسید، موارد بررسی می‌شود؛ اگر اشکال از نهال باشد خسارت آنها به باغدار توسط نهالستان دار پرداخت می‌شود.

فراهانی در خاتمه تعداد نهالستان فاقد مجوز استان را حدود ۸۰ نهالستان اعلام کرد و گفت: به تمامی مالکان نهالستان‌های فاقد مجوز، برگه اخطار داده شده و تلاش می‌شود تا این افراد در کوتاه‌ترین زمان به سمت اخذ مجوز بروند.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=4183
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.