• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
9
نمایشگاه پارک شهر مجوز ندارد؛

یغمای فرهنگ و هنر در پیاده رو/ شهرفروشی در گرگان پایانی ندارد

  • کد خبر : 3990
  • 16 اسفند 1400 - 11:06
یغمای فرهنگ و هنر در پیاده رو/ شهرفروشی در گرگان پایانی ندارد
گرگان- در آستانه عید نوروز، مدیران شهری گرگان با اجاره بخشی از پیاده رو پارک شهر به نمایشگاه صنایع دستی و سوغات موافقت کرده و این امر انتقاد سایر اصناف را در پی داشته است.

به گزارش نویاب، همه ساله در آستانه فرارسیدن نوروز با هدف تأمین بخشی از نیازمندی‌های مردم، نمایشگاه‌های مختلف عرضه و فروش کالا در سطح شهرها برپا می‌شود.

در همین راستا در کنار برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مایحتاج شب عید، غرفه‌های سوغات و صنایع دستی هم برپا بوده و باید مجوزات اخذ و تمهیدات لازم هم در نظر گرفته شود.

یکی از مهم‌ترین نکات در برگزاری این نمایشگاه‌ها استفاده از ظرفیت و توان تولیدکنندگان بومی بوده تا بتوانند درآمد خوبی از بازار شب عید کسب کنند.

هم اکنون در پیاده رو شرقی پارک شهر گرگان هم نمایشگاهی تحت عنوان نمایشگاه صنایع دستی و سوغات راه اندازی شده و تا ۲۰ اسفندماه تداوم دارد.

نکته مهم در برگزاری نمایشگاه وجود اجناسی است که تولید آن در داخل خود استان هم ممکن بوده و این مسأله سبب شده تا بسیاری از فروشندگان و اصناف داخلی نسبت به این مسأله گِله داشته باشند.

در نمایشگاه گرگان، فروشندگانی از استان‌های اصفهان، شیراز، خراسانات، گیلان و غیره حضور داشته و به عرضه محصولات خود می‌پردازند.

فارغ از اینکه این نمایشگاه کاربری خود را از دست داده و به یک فروشگاه اقلام خاص تبدیل شده، جانمایی آن هم خود مسأله بزرگی است. نمایشگاه در هسته مرکزی شهر و محیطی پرتردد و پرترافیک برپا شده و عبور و مرور را برای مردم سخت کرده است.

صحبت با متولیان هم نشان می‌دهد که این نمایشگاه تاکنون نتوانسته مجوز لازم را اخذ کند.

یغمای فرهنگ و هنر در پیاده رو/ شهرفروشی در گرگان پایانی ندارد

شاید مدیران متولی بخواهند با هدف حمایت و رونق اقتصاد شهری از برپایی نمایشگاه‌ها حمایت کنند اما واقعیت آن است که اگر قرار است در هسته مرکزی شهر مجوزی برای نمایشگاه‌ها صادر شود در وهله نخست باید حتماً در حیطه نمایشگاهی فعالیت داشته و باید در آن محصولات تولیدکنندگان و هنرمندان آن شهر عرضه شود.

برای آنکه یک نمایشگاه برپا شود باید مجوزاتی را از مرکز بهداشت، میراث فرهنگی، شهرداری، صمت و غیره دریافت کند که این نمایشگاه تاکنون موفق به این کار نشده است.

فرصت سوزی

طبق گفته اصناف، فروش کالا در نمایشگاهی که حتی مجوزات لازم را کسب نکرده و اصالت و کیفیت کالاها محرز نشده، سبب می‌شود که بازار فروشندگان داخلی کساد شود؛ افرادی که منتظر فروش شب عید بوده ولی هم اکنون رقبای زیادی همچون دستفروشان و غرفه داران نمایشگاهی را مقابل خود می‌بینند.

با وجود اینکه تولیدکننده و فروشنده داخل استان نیازمند مکانی برای فروش محصولات خود است حیف است که آن را در اختیار دیگر استان‌ها قرار دهیم

یکی از غرفه داران داخلی که خود منتقد حضور افرادی از دیگر استان‌ها بود به خبرنگار نویاب گفت: نمایشگاه برای صنعت گران که بومی منطقه هستند فرصت مناسبی برای عرضه محصولات است اما با ورود دیگر رقبا از استان‌های دیگر نوعی فرصت سوزی می‌شود.

وی که خود را معرفی نکرد، افزود: حیف است که با وجود اینکه نیروی انسانی خود استان محتاج غرفه است این مکان را در اختیار سایر استان‌ها قرار دهیم.

وی که سابقه حضور در چندین دوره نمایشگاه اقوام را داشت، گفت: این افراد می‌توانند در نمایشگاه اقوام حضور بیایند اما این مکان محل عرضه محصول شب عید بوده و چشم اصناف به همین بازار است.

یغمای فرهنگ و هنر در پیاده رو/ شهرفروشی در گرگان پایانی ندارد

دستفروشان و نمایشگاه‌ها رقیب اصناف

یک از فروشندگان گرگانی هم در این خصوص به خبرنگار نویاب گفت: بسیاری از فروشندگان منتظر فروش پایان سال هستند و برخی تمام سود سالانه خود را از فروش اسفندماه به دست می‌آورند اما در ماه‌های پایانی سال شاهد این هستیم که کوچه و خیابان در غرق دستفروشان قرار گرفته و این نمایشگاه‌ها هم سبب می‌شود تا فروشندگان متضرر شوند.

علی ایمانی بیان کرد: ما برای فروش محصولات و کسب مجوز باید به بهداشت، صمت، تعزیرات، اصناف و غیره جواب می‌دهیم اما چگونه جلوی کار این افراد گرفته نمی‌شود.

وی اضافه کرد: می‌توان این افراد را در بازارچه‌های دائمی در نقاط مختلف شهر ساماندهی کرد و باید هر چیزی شکل خود را حفظ کند.

معرفی به مراجع قضائی

مسئول بهداشت محیط گلستان هم به خبرنگار مهر گفت: در خصوص مجوز نمایشگاه‌ها در ستاد کرونا مصوبه‌ای نداریم اما در اوج پیک دو هفته این مراکز تعطیل بودند.

سید محسن علوی نیا بیان کرد: اگر در این نمایشگاه‌ها اجناس به صورت باز و فله‌ای فروخته شوند کار غیرقانونی بوده و باید به مراجع قضائی معرفی شوند.

حسین علی ناصری، مسئول بهداشت محیط گرگان هم به خبرنگار نویاب گفت که مجری نمایشگاه برای دریافت مجوز درخواست داده ولی هنوز مجوز صادر نشده است و به دلیل اینکه این نمایشگاه برپا شده این فرد به مراجع قضائی معرفی خواهد شد.

یغمای فرهنگ و هنر در پیاده رو/ شهرفروشی در گرگان پایانی ندارد

نمایشگاه تا ساعات دیگر برچیده می‌شود

برای اطلاع از چگونگی فرایند اخذ مجوز از شهرداری موفق به صحبت با شهردار این شهر نشدیم اما روابط عمومی شهرداری گرگان به خبرنگار نویاب گفت که این نمایشگاه مجوز داشته و در صورت عدم مجوز تا ساعاتی دیگر برچیده خواهد شد که تاکنون چنین عملی رخ نداده است.

فرایند اخذ مجوز کامل نشده است

برای اطلاع از جزئیات نمایشگاه به سراغ متولی اصلی رفتیم، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: فرایند اخذ مجوز نمایشگاه هنوز کامل نشده و ما آن را به فرمانداری اعلام کردیم نه از این لحاظ که صنایع دستی مورد تأیید ما نباشد بلکه باید فرایند آن از جمله بهداشت را طی می‌کرد که به شکل شفاهی این عمل اتفاق افتاده و به دلیل سفر رئیس جمهور روند مجوز مکتوب، طولانی شد.

یغمای فرهنگ و هنر در پیاده رو/ شهرفروشی در گرگان پایانی ندارد

رحمان فرمانی افزود: در دو سال گذشته به دلیل شرایط کرونا امکان برپایی نمایشگاه وجود نداشت و هنرمندان در عمل نتوانستند درآمد خوبی داشته باشند لذا نگاه ما در این زمینه، حمایتی است.

وی ادامه داد در نمایشگاه دو مسأله محور بوده نخست صنایع دستی و دوم سوغات که از ملزومات سفر است و ما هیچ فرایندی برای این موضوع نداریم.

فرمانی اضافه کرد: نگاه ما توسعه سوغات نیست بلکه توسعه صنایع دستی است اما چون سوغات را بخشی از سفر می‌دانیم و براساس ضوابط وزارتخانه مرجی نمایشگاه می‌تواند درصدی را فضا را به بخش سوغات اختصاص دهد.

وی توضیح داد: به دلیل اینکه نمایشگاه برای مجری توجیه اقتصادی داشته باشد این عمل اتفاق می‌افتد چون از هنرمندان صنایع دستی پول زیادی اخذ نمی‌شود، در نتیجه وجود سوغات می‌تواند به نفع هنرمندان صنایع دستی باشد.

فرمانی گفت: صنایع دستی موجود در نمایشگاه بیشتر از خود استان بوده و در بخش سوغات از سایر شهرهای حضور دارند.

به گزارش خبرنگار نویاب، برای برپایی هر نمایشگاهی علاوه بر اخذ مجوز باید نگاه حمایتی از تولیدکننده داخل استان وجود داشته تا این افراد متضرر نشوند.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=3990
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.