• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
0

اندوه کشاورزان گلستانی از تراژدی خشکسالی | کسی از قیمت خرید تضمینی راضی نیست

  • کد خبر : 20362
  • 20 خرداد 1402 - 15:35
کاهش تولید ناشی از خشکسالی و عدم صرفه نرخ پیشنهادی دولت برای گندم از یک سو و تاخیر دولت در پرداخت همین رقم مصوب از طرف دیگر، کشاورزان را نسبت به ادامه فعالیت در این بخش مستاصل کرده است.

به گزارش نویاب به نقل از بازار چند ماهی است که جدال بر سر قیمت گندم بین کشاورزان و دولت به جایی نرسیده و وزارت جهاد کشاورزی همچنان اصرار به خرید با نرخ کیلویی ۱۵ هزار تومان دارد و با وجود مخالفت تشکل هایی مانند بنیاد ملی گندم کاران هنوز اعتراض کشاورزان نسبت به عدم صرفه اقتصادی به جایی نرسیده است. به باور برخی کارشناسان ناهمخوانی پیش بینی دولت در بودجه برای خرید گندم با آنچه اکنون کشاورزان انتظار دارند شاید یکی از دلایل اصرار دولت به خرید گندم کیلویی ۱۵ هزار تومان است.

مطابق آمارهای موجود دولت ۱۰۳ هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم در بودجه پیش بینی کرده که اگر قرار به خرید گندم به قیمت کیلویی ۱۷ هزار تومان باشد، دولت با کمبود ۵۳ هزار میلیارد تومانی بودجه مواجه خواهد شد موضوعی که بر اساس اظهارات محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در رسانه ها «قابل حل» اعلام شده است. با این حال باز هم تاکنون تغییری در قیمت گندم لحاظ نشده است.

مناقشه‌هایی که بالا گرفت

این مناقشه تا آنجه پیش رفته که رئیس جمهور به موضوع ورود کرده طی نامه ای خواستار پیگیری آنی مساله قیمت خرید تضمینی گندم شده است. هرچند که جلسه شورای قیمت گذاری این نامه تشکیل شد اما باز هم بدون نتیجه پایان یافت.

گذشته از اینکه رقم پیشنهادی دولت برای خرید گندم مورد قبول کشاورزان نیست حالا این روزها زارعان گلستانی با مشکلی به جز نبود صرفه اقتصادی فروش گندم مواجه هستند خشکسالی امسال شرایط کشت دیم گندم را به جایی رسانیده که برخی اراضی عملا چیزی برای برداشت ندارند و آن بخش از زمین ها هم که توسط چاه ها آبیاری شده به دلیل بارندگی های بی موقع و کاهش سطح منابع آبی زیرزمینی میزان برداشت را تقریبا نصف کرده است.

گلستان که در سنوات گذشته رتبه یکم تا سوم تولید گندم با کیفیت را داشت امسال به دلیل خشکسالی احتمال اینکه جزء سه استان اول باشد، بسیار ضعیف است

با وجود این حجم از ناملایمات، کشاورزان دریافتی از آن میزان محصولی که برداشت شده و به دولت با همین قیمت مصوب تحویل دادند هم تاکنون نداشتند. کشاورزان گلستانی که اغلب امرارمعاششان از این طریق است این روزها چشم به دستان دولت دوختند تا با پول گندم ضمن التیام بخشی از مشکلات اقتصادی شان قادر به خرید بذر برای کشت دوباره محصولاتشان باشند.

ضرر کشاورز از فروش گندم

در این رابطه یکی از گندم کار گلستانی گفت: قیمت نهاده های کشاورزی با افزایش نرخ ارز بالا رفت اما دولت حاضر به خرید گندم با رقمی که برای کشاورز به صرفه باشد هنوز نشده است.

حسن جوادی با بیان اینکه خشکسالی امسال سبب شد کشاورزان با کاهش چشمگیری در برداشت محصول مواجه شوند، افزود: اُفت وزن گندم در زمان خرید تضمینی هم دردی دیگر بر آلام گندم کاران اضافه کرده است.

او ضمن یادآوری این مطلب که دولت باید ساز و کاری برای حمایت از کشاورزان در نظر بگیرد، گفت: مهمترین محصول مورد نیاز کشور در گلستان آن هم با کیفیت بالا تامین می شود و با اینحال هرسال شرایط معیشتی کشاورزان گلستانی به واسطه فقدان سیاست های حمایتی درست دولت، سخت تر می شود.

اندوه کشاورزان گلستانی از تراژدی خشکسالی | کسی از قیمت خرید تضمینی راضی نیست

تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران

علی اصغر گلوی یکی دیگر از کشاورزان استان با بیان اینکه به ناچار گندم برای تامین امرار معاش زندگی گندم را به دولت فروخته، گفت: عدم ثبت در سامانه پس از تحویل گندم باعث شده هنوز کشاورزان به پولشان نرسند با وجود گذشت ۲۰ روز از تحویل گندم به مراکز خرید تضمینی اما هنوز هیچ پرداختی به کشاورزان انجام نشده است.

بر اساس اظهارات مسئولان استانی، گلستان که در سنوات گذشته رتبه یکم تا سوم تولید گندم با کیفیت را در سطح کشور کسب کرده بود امسال به دلیل خشکسالی احتمال اینکه جزو سه استان اول در برداشت قرار گیرد، بسیار ضعیف است. برای اطلاع از آخرین آمار میزان خرید تضمینی گندم و پرداختی به کشاورزان به سراغ مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان گلستان رفتیم.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان گلستان گفت: از یک تا ۱۲ خرداد ۳۴۰ هزار تُن گندم از کشاورزان گلستانی خریداری شده و ۳۹۵ میلیارد تومان بهای گندمی است که تا تاریخ ۹ خرداد از کشاورزان دریافت شده است همچنین خرید گندم در مناطق شمالی استان به پایان رسیده و خرید در مناطق میانی و جنوبی استان همچنان ادامه دارد.

محمد باقر منوچهری با بیان اینکه به دلیل بارندگی اخیر برداشت گندم در برخی از مناطق متوقف شده بود اما چند روزی است که مجدد آغاز شده، افزود: با توجه به خشکسالی، با کاهش شدید برداشت گندم، به ویژه در مناطق شمال استان مواجه بودیم تا جاییکه تمامی محصولات بخش هفت استان از بین رفته است.

وضعیت خرید تضمینی

مدیرکل غله استان گلستان با بیان اینکه سال گذشته ۷۶۰ هزار تُن گندم از کشاورزان گلستانی خریداری شد و انتظار می رود امسال ۴۵۰ هزار تُن گندم از زارعان استان خریداری شود، گفت: به کشاورزانی که گندم خود را به مراکز دولتی تحویل دهند برای هر کیلوگرم مبلغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان برای خرید گندم، هزار و ۵۰۰ تومان به عنوان کمک هزینه نهاده و مبلغ دو هزار تومان هزینه حمل و در مجموع ۱۵ هزار تومان پرداخت می شود.

کشاورزانی که گندم را تحویل دهند اطلاعات آنها در سامانه ثبت و به بانک عامل ارسال شده و در نوبت پرداخت قرار می گیرند

منوچهری بیان کرد: بنا بود که سازمان تعاون روستایی متولی خرید گندم باشد اما پنج روز پس از آغاز خرید، این مسئولیت به غله واگذار شد که آماده کردن ساز و کار و استقرار عاملان ذی حساب و صدور ابلاغ برای آنها باعث به وجود آمدن تاخیر در انجام عملیات ثبت در سامانه شد اما اکنون وضعیت ثابت و رو به روال است کشاورزانی که گندم را تحویل دهند اطلاعات آنها در سامانه ثبت و به بانک عامل ارسال شده و در نوبت پرداخت قرار می گیرند.

وی در رابطه با اعمال اُفت محصولات با توجه به میزان رطوبت محصول در زمان خرید، گفت: در سطح کشور ۱۲ درصد و در استان های شمالی تا ۱۴ درصد رطوبت را مجاز به تحویل اعلام کردند که اختلاف این دو یعنی دو درصد از وزن اصلی کم خواهد شد.

با توجه به بروز خشکسالی و کاهش چشمگیر میزان تولید گندم و از طرفی افزایش هزینه های کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی امید است چانه زنی برای اصلاح نرخ تضمینی گندم به نفع کشاورزان تمام شود چرا که در غیر این صورت در سال های آینده زارعان دیگر تمایلی به کشت این محصول استراتژیک نخواهند داشت و دولت برای ایجاد انگیزه کشاوران در این بخش ناچار به هزینه خیلی بیشتر از آنچه امسال گندمکاران انتظار دارند خواهد شد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=20362
  • منبع : بازار
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.