• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
9
در گفتگو با نویاب مطرح شد؛

روند صعودی قیمت شکر | کام مردم در شب عید تلخ شد

  • کد خبر : 3966
  • 15 اسفند 1400 - 9:20
روند صعودی قیمت شکر | کام مردم در شب عید تلخ شد
شکر یکی از کالاهای پرمصرف ایرانی‌هاست که با برداشتن ارز دولتی و حذف معافیت مالیاتی از آن، قیمتش افزایش یافت؛ روندی که نتیجه‌ای جز گرانی قیمت شیرینی و بسیاری از محصولات شب عید نداشت.

مریم بزی؛ نویاب: هنوز مدت زیادی از حذف ارز دولتی برای واردات شکر نگذشته بود که خبر حذف معافیت مالیاتی شکر به افزایش قیمت این محصول دامن زد.

شکر که جز یکی از کالاهای پرمصرف کشور است از ابتدای سال با قیمت هر کیلو شکر صنف و صنعت ۶,۶۵۰ تومان به فروش می‌رسید که این رقم در تیرماه به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان، در شهریورماه به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان و در بهمن‌ماه به ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت.

افزایش ماهانه قیمت شکر در حالی اتفاق می‌افتد که به گفته دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی «اگر شکر گران به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد، این موضوع ناشی از کمبود نیست، بلکه گران فروشی رخ می‌دهد»

اما نیاز به این محصول در ایام پایانی سال و ماه مبارک رمضان بیش از همیشه احساس می‌شود که به نظر می‌رسد مسئولان متولی این بخش برای کنترل قیمت‌ها و کاهش التهاب بازار باید چاره‌ای بیاندیشند. «احمد قلعه نویی» رئیس انجمن صنفی خواروبار و لبنیات گلستان در این باره می‌گوید: با توجه به افزایش روزانه قیمت‌ها، کار نظارت قدری سخت است.

به گفته او، به رغم حضور بسیج در کنار سایر نیروهای بازرس باز هم نمی‌توان کنترلی بر قیمت‌ها داشت. قلعه نویی معتقد است اجرای طرح قیمت تولید بر کالا مشکلات بر نظارت را دوچندان کرده، زیرا این طرح مشکلاتی برای فروشنده و هم خریدار ایجاد کرده است. او در این مصاحبه به تفصیل برایمان از مشکلات این صنف توضیح می‌دهد.

آخرین قیمت قند در اسفند ۹۹ حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان بود امااین قیمت از فروردین سال جاری روندی افزایشی پیدا کرده تاجاییکه در حال حاضر با قیمت ۲۱ هزار تومان به مردم عرضه می‌شود

*علت گرانی قند و شکر در سال‌های اخیر چیست؟

قند و شکر از جمله محصولاتی بود که بنا بر سیاست‌های دولت از سال گذشته مشمول ارز دولتی نشد و قیمت این محصول به صورت پلکانی بالا رفت، به طوری که از سال گذشته تا کنون حدود ۹۰ درصد قیمت این محصولات افزایش پیدا کرده و متاسفانه قیمت این محصول روزانه در حال افزایش است.

*با توجه به نزدیک شدن به ایام عید و ماه مبارک رمضان افزایش قیمت شکر بر روی سایر کالاها تاثیرگذار است؟

بهرحال به دلیل نزدیک شدن به ایام عید و ماه مبارک رمضان تقاضا برای این دو محصول بیشتر می‌شود و تنها به قنادی‌ها منتهی نمی‌شود، بلکه بر سایر محصولات وابسته به شکر نیز تاثیر دارد.

*در حال حاضر قیمت این محصولات چقدر است؟

در ابتدای ماه شکر به قیمت ۱۶ هزار و ۴۰۰ تومان به عمده فروشی‌ها و شرکت‌های پخش عرضه می‌شد، ولی متاسفانه بعد از یک هفته دوباره گران شد و به قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسید و این در حالی است که عمده فروشی‌ها تا چهار درصد و خرده فروشی‌ها نیز تا ۱۲ درصد قیمت را افزایش داده و این محصول با قیمتی حدود ۲۱ هزار تومان به دست مردم می‌رسد.

همچنین آخرین قیمت قند در اسفند ماه سال ۹۹ حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان بود، که این قیمت از فرودین سال ۱۴۰۰ روندی افزایشی پیدا کرده تاجاییکه در حال حاضر با قیمت ۲۱ هزار تومان به مردم عرضه می‌شود.

روند صعودی قیمت شکر | کام مردم در شب عید تلخ شد

* شکر با قیمت تنظیم بازار در اختیار مردم قرار می‌گیرد؟

شکر تنظیم بازار با قیمت ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان در حال حاضر در اختیار فروشگاه‌های زنجیره‌ای قرار داده شده که آنها نیز با قیمتی حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان به مردم عرضه می‌کنند، مسئولیت این کار نیز بر عهده سازمان جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت است.

* نظارت بر توزیع شکر تنظیم بازار چگونه است؟

شکر تنظیم بازار باید به گونه‌ای توزیع شود تا به دست اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه برسد، ولی متاسفانه این کار بر عهده فروشگاه‌های زنجیره‌ای گذاشته شده است و عملاً این موضوع باعث شده تا ۷۰ درصد از مردم عادی نتوانند این محصول را خریداری کنند، به دلیل اینکه بسیاری از این افراد معمولاً برای خرید به سوپرمارکت‌ها می‌روند و تا حدودی می‌توان بر سوپرمارکت‌ها نظارت داشت.

نظارت برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای بسیار سخت است و متاسفانه در بازدیدهایی که انجام می‌شود، دریافتیم که بیش از مقدار درصد معین، سود بر قیمت کالاها محاسبه می‌کنند، به عنوان مثال محصولی را که این فروشگاه‌ها باید ۲۵ هزار تومان به خریدار عرضه کنند، قیمت را ۳۰ هزار تومان تعیین کرده و دوباره با پنج درصد تخفیف می‌فروشند.

نیاز است تا نظارت‌ها در این حوزه بیشتر شود که البته با توجه به افزایش روزانه قیمت‌ها، کار نظارت قدری سخت است. واقعاً باید نظارت گسترده‌ای را بر این کار باشد اما به رغم حضور بسیج در کنار نیروهای دیگر باز هم متاسفانه نمی‌توان کنترلی بر قیمت‌ها داشت.

با توجه به افزایش روزانه قیمت‌ها، کار نظارت قدری سخت است، به رغم حضور بسیج در کنار نیروهای دیگر باز هم متاسفانه نمی‌توان کنترلی بر قیمت‌ها داشت

*نظرتان درباره طرح درج قیمت تولید بر کالا چیست؟

یکی از مشکلاتی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم درج قیمت تولید بر کالا است که باعث ایجاد مشکلاتی هم برای فروشنده و هم خریدار شده است و در کنار این مشکلات متاسفانه کار نظارت را خیلی سخت کرده است.

در حال حاضر با توجه به قیمت کارخانه باید بین ۲۰ تا ۲۵ درصد قیمت محصول افزایش پیدا کند که البته برخی افراد از این موضوع سوء استفاده می‌کنند.

*برنامه‌ای برای کاهش قیمت‌ها در ایام نوروز و ماه رمضان دارید؟

بر اساس جلساتی که با سازمان صمت و جهاد کشاورزی استان داشتیم، برای شب عید و ماه مبارک رمضان برخی محصولات ضروری مردم از پانزدهم اسفند ماه با قیمتی پایین‌تر در اختیار فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها قرار گیرد.

در کنار این موارد دولت باید فکری به حال قیمت‌ها با توجه نزدیک شدن به این ایام کند چراکه در جلسه‌ای که با صنف قنادی‌ها داشتیم، گلایه داشتند که روغنی که به آنها عرضه شده برای کار شیرینی‌پزی اصلاً مناسب نیست و مجبور هستند تا با قیمت آزاد، روغن را خریداری کنند، بهرحال این موضوعات روی قیمت‌ها تاثیرگذار است و این فشار بیشتری را به مردم از نظر اقتصادی وارد می‌کند.

همچنین در حوزه آجیل شب عید نظارت بر روی محصولات بسته بندی وجود دارد، اما بر آجیل فله به دلیل تنوع زیاد نمی‌توان نظارت جدی داشت. با این حال امیدواریم تا با توجه به نزدیک شدن به ایام عید و همچنین ماه مبارک رمضان مسئولان بتوانند کاری کنند تا سفره مردم از این کوچک‌تر نشود.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=3966
  • نویسنده : مریم بزی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.