• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
7
عضو هیئت مدیره انجمن پیمانکاران گلستان عنوان کرد؛

آبخیزداری راهبردی برای مهار فرسایش خاک و بهبود منابع آب گلستان

  • کد خبر : 3757
  • 08 اسفند 1400 - 16:08
آبخیزداری راهبردی برای مهار فرسایش خاک و بهبود منابع آب گلستان
زیارتی، عضو هیئت مدیره انجمن پیمانکاران گلستان و مجری پروژه های آبخیرداری با بیان این که سفره های زیرزمینی با توسعه آبخیزداری تقویت می شود، گفت: آبخیزداری مسیری برای جلوگیری از فرسایش خاک است.

مجید زیارتی در گفتگو با خبرنگار نویاب اظهار کرد: با توجه به مشکلات کم آبی و نوع خاک استان، اجرای پروژه های آبخیزداری ضروری است.

عضو هیئت مدیره انجمن پیمانکاران گلستان با اشاره به برخی از پروژه های آبخیزداری در کردکوی، شاهکوه، دهنه محمدآباد علی آبادکتول، بندرگز، وطنا و غیره گفت: پروژه های آبخیزداری در برخی از مناطق نیازمند بازنگری است.

زیارتی عنوان کرد: در شرق گلستان به دلیل وجود خاک های لسی، اجرای پروژه های آبخیزداری اولویت دارد چون با بارش های رگباری و شدید حجم زیادی از رسوبات وارد سدها شده و آن ها را پر می‌کند.

مجری طرح های آبخیزداری و لایروبی گفت: در برخی از مناطق دیگر مانند خلیج گرگان، نوکنده، شاهکوه، چهارباغ و غیره هم نیاز به اجرای پروژه‌ها آبخیزداری است که مشکل تامین اعتبار وجود دارد.

وی بیان کرد: از جمله مزایای این طرح، کنترل سیل و رسوب جلوگیری از کف کنی رودخانه‌ و حفظ دیواره و تقویت سفره آب‌های زیرزمینی است.

عضو هیئت مدیره انجمن پیمانکاران گلستان گفت: به عنوان مثال در دهنه محمد آباد یک سیل اتفاق افتاد که دبی آب و حجم ورودی چند برابر شد و بررسی‌ها نشان داد که این سازه ها توانسته جلوی این سیلاب ها را گرفته و به تقویت سفره‌های زیرزمینی کمک کند.

زیارتی عنوان کرد: همچنین با ایجاد این سازه ها مصالح آواری کنترل شده و از لایروبی در پایین‌دست هم جلوگیری می شود.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=3757
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.