• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
7
رئیس جهاد کشاورزی گلستان:

اجرای ۷۱ هزار هکتار سیستم آبیاری پرفشار در گلستان

  • کد خبر : 3679
  • 04 اسفند 1400 - 22:45
اجرای ۷۱ هزار هکتار سیستم آبیاری پرفشار در گلستان
مدیر جهاد کشاورزی گلستان گفت: اجرای سیستم آبیاری پرفشار برای ۷۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی گلستان باعث افزایش ۳۸ تا ۷۰ درصدی در این اراضی شده است.

مختار مهاجر در گفتگو با نویاب، اظهار کرد: امروزه سیستم های نوین آبیاری با توجه به کمبود منابع آبی از دغدغه های اصلی در حوزه کشاورزی محسوب می شود.

رئیس جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه راندمان آبیاری همیشه بخش کشاورزی را زیر سوال می برد، خاطرنشان کرد: به همین منظور اجرای سیستم های نوین آبیاری به صورت پرفشار و کم فشار در این استان اجرایی شده است.

مهاجر افزود: از ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی آبی که در استان وجود دارد با مطالعاتی که انجام شده ۱۸۰ هزار هکتار قابلیت اجرای سیستم های نوین آبیاری کم فشار و پر فشار را دارد.

رئیس جهاد کشاورزی گلستان افزود: تاکنون ۷۱ هزار هکتار سیستم پرفشار و هشت هزار هکتار نیز سیستم آبیاری کم فشار در گلستان اجرا شده است.

وی با بیان اینکه در سیستم آبیاری کم فشار راندمان آبیاری از ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش می یابد، افزود: در سیستم آبیاری پرفشار نیز راندمان آبی ۳۷ تا ۷۰ درصد افزایش دارد.

مهاجر با بیان این نکته که ظرفیت مخازن آبی در سفره های زیرزمینی و آب های سطحی ما بسیار کم است، افزود: در همین راستا ظرف سه سال گذشته موافقت نامه ای بین سازمان جهاد کشاورزی، سازمان مدیریت و استانداران تبادل شد تا مرمت، بازسازی و لایروبی آبندان ها انجام شود.

به گفته رئیس جهاد کشاورزی گلستان، ۵۷۱ آب بندان با مساحتی حدود دو هزار هکتار در گلستان وجود دارد و مطالعات احداث آب بندان در سه هزار هکتار از اراضی استان نیز انجام شده است.

مهاجر با اشاره به اینکه ایجاد آب بندان در دو هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی استان نیز در دست اجرا قرار دارد، یادآور شد: با توجه به هزینه های زیادی که در سدسازی وجود دارد این آبندان ها می توانند ظرفیت بسیار خوبی برای کشاورزی، شیلات و گردشگری در استان ایجاد کند.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=3679
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.