• امروز : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
0

قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان خرید تضمینی گندم به نفع کشاورز نیست | گندم گلستان با کیفیت ترین گندم در سطح کشور است

  • کد خبر : 34819
  • 14 فروردین 1403 - 13:15
قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان خرید تضمینی گندم به نفع کشاورز نیست | گندم گلستان با کیفیت ترین گندم در سطح کشور است
دولت قیمت خرید تضمیمی گندم برای سالجاری ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته است ولی برخی کارشناسان کشاورزی و کشاورزان معتقد هستند که قیمت خرید گندم باید ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان باشد تا برای کشاورز به صرفه باشد.

به گزارش نویاب به نقل از ایلنا، گندم کالایی استراتژیک و راهبردی است و هر سال برای تعیین قیمت خرید تضمینی گندم چالش های به وجود می آید. گلستان رتبه دوم تولید گندم را در کشور دارد.

دولت و تشکل‌های بخش کشاورزی سال‌هاست که وعده‌ خودکفایی را مطرح می‌کنند اما تاکنون محقق نشده است. مسئولان باید به جای شعار دادن برنامه مشخصی برای حمایتی از زنجیره ارزش گندم، از زمان تولید تا تبدیل آن به آرد داشته باشند.

هرساله هزینه حمل‌ونقل، هزینه برداشت و هزینه‌های نگهداری و … افزایش چشمگیری دارد و کشاورزان معتقد هستند که ۱۷ هزار و۵۰۰ تومان قیمت خرید جوابگوی هزینه‌های تولید آنها نیست.

گندمکاران گلستانی در سال گذشته با مشکلات زیادی از جمله عدم پرداخت به موقع مطالبات مواجه شده بودند. این موضوعات اثر جبران ناپذیری بر میزان تولید گندم و شرایط کار و زندگی کشاورزان گندمکار داشته است.

کشاورزی در استان به صورت سنتی است و هر مشکلی که به وجود آید بر درآمد و معیشت کشاورزان اثر گذار خواهد بود. سال گذشته حدود یک میلیون تن گندم توسط کشاورزان گلستانی تولید شد.

یک گندمکار گلستانی گفت: قیمت خرید تضیمنی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان گندم اصلا به نفع کشاورز نیست. با توجه به تورم و افزایش هزینه‌های تولید قیمت تعیین شده برای گندم باید حدود ۲۰ هزار تومان باشد.

رضا نودهی ادامه داد: نرخ ابلاغی خرید تضمینی گندم انتظار بخش کشاورزی را برآورده نمی‌کند وتعیین نرخ برای یک سال، اجحاف در حق کشاورز و گندم کاران است.

وی گفت: متاسفانه وعده‌ها در مورد تعیین قیمت گندم اکثر کشاورزان را خسته کرده است و پیش بینی می شود که کشاورزان استان در سال های آینده کشت گندم را کاهش دهند.

وی یادآور شد: قیمت های حمل ونقل و کارگر افزایش پیدا کرده و ما چطور می توانیم با این شرایط هزینه ها را بپردازیم. دولت اگر می خواهد قیمت خرید مشخص کند باید تمام هزینه های کشاورز را در نظر بگیرد.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نیز اظهار کرد: ما از همان ابتدا در مجلس قیمت خرید تضمینی گندم را ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان پیشنهاد دادیم ولی دولت قیمت را ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان مصوب کرد و از همان ابتدا با این قیمت مخالف بودیم.

رحمت الله نوروزی ادامه داد: نرخ تورم و هزینه های کاشت، داشت و برداشت افزایش چشمگیری داشته است و باید مسئولان امنیت غذایی را در نظر بگیرند. ما در مجلس حتما پیگیر افزایش قیمت خرید تضمینی گندم خواهیم بود و امیدواریم با دستور رئیس جمهور و شورای قیمت گذاری این مشکل هر چه سریع‌تر حل شود.

نماینده علی آباد کتول خاطرنشان کرد: گندم گلستان با توجه به مواد مغذی که در آن وجود دارد رتبه اول کشور را از نظر کیفیت دارد و دولت باید زمینه‌های خود کفایی گندم را در کشور فراهم کند. با این وضعیت فعلی کشاورزان برای سال آینده کشت گندم را کاهش می‌دهند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=34819
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.