• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان تاکید کرد؛

اپیدمی «فیتوفترا» در کمین سیب زمینی کاران گلستانی | کشاورزان دیر بجنبند مزارع نابود می شود

  • کد خبر : 34697
  • 09 فروردین 1403 - 17:34
اپیدمی «فیتوفترا» در کمین سیب زمینی کاران گلستانی | کشاورزان دیر بجنبند مزارع نابود می شود
حق نما، مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه اپیدمی «فیتوفترا» در مزارع سیب زمینی گلستان دور از انتظار نیست، گفت: چنانچه بیماری کنترل نشود ظرف مدت ۱۰ روز مزرعه را از بین می برد.

به گزارش نویاب به نقل از بازار، کیانوش حق نما اظهار کرد: اولین گزارش بیماری «فیتوفترا» روز هشت فروردین در سطح پنج هکتار از مزارع سیب زمینی روستای «مرزنکلاته» گرگان اعلام شده است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان افزود: طبق یک دوره آماری ۱۳ ساله همیشه این بیماری از دو تا ۲۰ اردیبهشت در مزارع بروز می کرد و سال گذشته در تاریخ ۲۹ فروردین ماه شاهد نخستین گزارش از این بیماری در سطح اراضی کشاورزی بودیم.

وی شرایط آب و هوایی استان را دلیل بروز زودهنگام این بیماری در مزارع سیب زمینی دانست و گفت: چنانچه فیتوفترا کنترل نشود خسارات سنگینی را به مزارع وارد خواهد کرد.

وی ادامه داد: عدم رعایت تناوب توسط کشاورزان و استفاده از بذور بی کیفیت سبب استقرار این بیماری در استان شده و اپیدمی شدن آن دور از انتظار نیست.

وی با بیان اینکه چنانچه بیماری کنترل نشود ظرف مدت ۱۰ روز مزرعه را از بین می برد، بیان کرد: متاسفانه کشاورزان سیب زمینی کار همان رقمی را که در سال های گذشته درگیر بیماری شده بود را کشت کردند و برخی از آنان در زمین های آلوده این کشت را انجام دادند.

کشت ارقام بی شناسنامه سیب زمینی توسط کشاورزان

حق نما گفت: کشاورزان به انواع ارقام سیب زمینی واقف بودند اما با این علم مجدد رقم های حساس و فاقد شناسنامه را کاشتند.

وی دلیل استقبال کشاورزان از ارقام بی شناسنامه را زودرس بودن آنها عنوان کرد.

حق نما تصریح کرد: امسال شرایط آب و هوایی نسبت به سال گذشته کاملا متفاوت است و ذهنیت کشت و سم پاشی های تقویمی کیفیت محصول را پایین می آورد و کشاورزان را متضرر می کند.

وی به سیب زمینی کاران توصیه کرد هر چه سریع تر اقدام به کنترل بیماری کنند و افزود: ۱۶ نمونه سم برای کنترل این بیماری در استان معرفی و پیشنهاد شده است و زارعان مبارزه را با توجه به شناسنامه سموم انجام دهند.

وی تاکید کرد: سم پاشی بر اساس هر زمین انجام شود و زمین هایی که درگیر بیماری نیستند باید از سموم پیش گیرانه استفاده کنند و زمین هایی که آلودگی در آنها بروز کرده نیازمند استفاده از سموم سیستمیک است.

کود سفید شدت بیماری را افزایش می دهد

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان بیان کرد: استفاده از آبیاری بارانی سبب افزایش و انتقال بیماری می شود و از کشاورزان خواهش می کنیم مدیریت آبیاری را نیز مد نظر قرار دهند.

وی گفت: کود های سفید شدت بیماری را افزایش داده و کودهای حاوی کلسیم و پتاسیم از شدت بیماری می کاهد.

وی با بیان اینکه این بیماری بین سیب زمینی و گوجه فرنگی مشترک است، گفت: اطلاع رسانی به کشاورزان از طریق انجمن سیب زمینی کاران و ارسال دستور العمل ترویجی به شهرستان ها و همچنین از طریق صدا وسیما انجام می شود.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=34697
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.