• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1
رئیس مجمع صادرکنندگان دام کشور:

صف های طولانی خرید گوشت قرمز نتیجه زنجیره معیوب در عرضه است

  • کد خبر : 34399
  • 28 اسفند 1402 - 9:11
صف های طولانی خرید گوشت قرمز نتیجه زنجیره معیوب در عرضه است
پوریان، رئیس مجمع صادر کنندگان دام کشور با بیان اینکه صف های طولانی گوشت قرمز دولتی نتیجه زنجیره و عملکرد معیوب در عرضه است گفت: قیمت غیرمنطقی تولید داخل موجب شده مردم به گوشت قرمز داخلی پشت کنند.
به گزارش نویاب به نقل از بازار، در آستانه سال نو اصولا شاهد صف های طولانی خرید محصولی همچون گوشت قرمز هستیم آن هم به این دلیل که تفاوت قیمت گوشت وارداتی و به اصطلاح تنظیم بازاری با گوشت قرمز داخلی بسیار زیاد شده است. لذا تقاضا برای خرید این گوشت های وارداتی نیز رو به افزایش است. با این وجود به نظر می رسد برخلاف آنچه از سوی مسئولان گفته می شود شرایط به نحوی مدیریت نشده که خریداران در وضعیت بهتری به این محصول غذایی دسترسی داشته باشند.

منصور پوریان رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام کشور در این خصوص می گوید: این صف های طولانی خرید گوشت قرمز دولتی نتیجه یک عملکرد و یک زنجیره معیوب در عرضه است. با زیاد کردن عرضه کننده های این گوشت نیاز به این صفوف نیست همانطور که در برخی استان های میزان عرضه کننده های زیاد موجب شده شاهد صف ها نباشیم.

به دلیل قیمت غیر منطقی مردم به گوشت تولید داخل پشت کردند

رئیس مجمع ملی صادر کنندگان دام زنده کشور با تاکید بر اینکه برای عرضه گوشت های دولتی در این ایام باید میزان عرضه کنندگان را زیاد کرد، گفت: مساله اینجا است که گوشت قرمز به وفور وجود دارد و فقط مشکل در عرضه است.

رئیس مجمع صادر کنندگان دام زنده کشور: این حجم از گوشت در بازار سبب شده شاهد باشیم بیشتر گرایش مصرف به سمت این گوشت های وارداتی رفته است که این اتفاق هم خوب است و هم بد؛ یک حُسن این اتفاق این است که دست مردم گوشت با قیمت مناسب می رسد اما نکته بد این است که در دراز مدت نمی توانیم به واردات تکیه کنیم چون موجب ضرر و زیان به تولید می شود

وی ادامه داد: صف هایی که برای گوشت قرمز دولتی شکل گرفته نشان از رغبت و اعتماد به گوشت های وارداتی هم از لحاظ قیمت وهم کیفیت می دهد و به نوعی پشت کردن به تولیدات داخلی آن هم به دلیل قیمت بالای گوشت قرمز داخلی است. در واقع نگرانی حوزه دامداری و دامپروری کشور این است که حوزه گوشت داخلی نتوانست تقاضای بازار را جذب کند و دلیل آن هم قیمت های غیر منطقی و غیر واقعی بود که ما بارها تذکر دادیم که قیمت باید منطقی باشد نه تا به این حد بالا.

این مقام صنفی ادامه داد: این حجم از گوشت در بازار سبب شده شاهد باشیم بیشتر گرایش مصرف به سمت این گوشت های وارداتی رفته است که این اتفاق هم خوب است و هم بد؛ یک حُسن این اتفاق این است که دست مردم گوشت با قیمت مناسب می رسد اما نکته بد این است که در دراز مدت نمی توانیم به واردات تکیه کنیم چون موجب ضرر و زیان به تولید می شود.

به دلیل بالا بودن قیمت دام زنده امکان صادرات مهیا نیست

پوریان خاطر نشان کرد: از سوی دیگر حتی اگر شرایط صادرات فراهم باشد به دلیل قیمت بالا امکان صادرات نیست و تنها راه بازار داخلی است که با این قیمت ها بازار رغبتی به سمت جذب دام های ما ندارد. در این صورت دامدار شرایط سختی در فروش دام خود خواهد داشت مگر اینکه قیمت به سطحی برسد که قابلیت بازاری داشته باشد و مصرف کنندگان بتوانند خرید کنند.

این فعال صنعت دام کشور همچنین در پاسخ به این سوال که با این تفاسیر آیا الان پروار بندی و تولید دام به صرفه است گفت: بله شاید دامپروری بخشی باشد که به نسبت بسیاری از بخش های دیگر درآمدزا تر باشد چون تولید سودآور شده و بسیاری هزینه های گزاف کرده اند و دام در دامپروری پروار می کنند تا بتوانند در سال آینده با قیمت های خوبی بفروشند.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=34399
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.