• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1

گلستان فاقد کمترین زیرساخت‌ های گردشگری | کمبود پارکینگ و سرویس بهداشتی مشکل مسافران نوروزی در گلستان

  • کد خبر : 34226
  • 26 اسفند 1402 - 8:12
گلستان فاقد کمترین زیرساخت‌ های گردشگری | کمبود پارکینگ و سرویس بهداشتی مشکل مسافران نوروزی در گلستان
سالانه گردشگران زیادی از سراسر کشور به استان گلستان سفر می‌کنند و عمده این سفرها با توجه به تعطیلی ایام و شرایط آب و هوایی این استان در نوروز و تابستان انجام می‌شود که کمبود پارکینگ و سرویس بهداشتی در استان برای مسافران مشکل ایجاد می‌کند.
به گزارش نویاب به نقل از ایلنا، مسئولان استانی هر چند آمار دقیقی از تعداد مسافران ورودی به استان در طول سال ارائه نمی‌دهند اما طبق برآوردهای شان سالانه حدود ۲۰ میلیون مسافر از جاده‌های گلستان تردد می‌کنند.

در کنار جذابیت های گردشگری تاریخی، طبیعی و تفریحی استان گلستان از دامنه‌های سرسبز البرز، ساحل خلیج گرگان و دریای خزر گرفته تا ترکمن صحرای زیبا با دشت‌های وسیع و آلاچیق‌های ترکمن، یکی از دلایلی اصلی تردد این حجم از مسافر در مسیر مشهدالرضا علیه السلام است.

تا چند سال قبل که گلستان به شدت در زیرساخت های گردشگری با کمبود مواجه بود، از این استان فقط به عنوان معبر گردشگری یاد می شد نه مقصد و این استان با وجود کارهایی که صورت گرفته هنوز هم در زیرساخت های ابتدایی مورد نیاز گردشگری با ضعف های زیادی رو به رو است و امکانات و خدمات موجود پاسخگوی نیازهای مسافران نیست و مسئولان از هم اکنون باید اقدماتی برای رفع این مشکلات در نظر بگیرند.

استان گلستان قابلیت های گردشگری مانند تنوع اقلیمی و برخورداری از جلگه، دشت، کوهستان، دریا، پارک ملی گلستان، جزیره آشوراده، تالاب های بین المللی، آبشارها، پارک های جنگلی و … دارا است.

سالانه گردشگران زیادی در عید نوروزی از سراسر کشور به استان گلستان سفر می کنند و هنوز در استان امکانات و خدمات موجود برای مسافران  پاسخگوی نیازهای مردم نیست و  هرساله برخی مسافران با مشکلات زیادی برای اقامت و سفر به این استان روبرو هستند.

گرانی قیمت‌ها، عدم زیرساخت های مناسب جاده‌ ای، رعایت نکردن بهداشت در مراکز پذیرایی، کمبود مراکز اقامت و راهنما و … از جمله مشکلاتی است که مسافران عید نوروز به استان با آن مواجه می‌شوند.

متاسفانه وضعیت سرویس بهداشتی تفرجگا‌ه های منطقه چندان مطلوب نیست؛ زمان زیادی به تعطیلات عید نوروز باقی نمانده است و مسئولان استان باید برای رفع مشکلات  همت بیشتری کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گفت: در اولین جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر ویژه نوروز ۱۴۰۳ بیش از ۳۵ مصوبه مرتبط با شرح وظایف کمیته‌های چهارده‌گانه ستاد داشتیم که به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ و پیگیری شد.

محمد جواد ساوری افزود: زیباسازی  شهرها و جلوگیری از عملیات عمرانی از ۱۵ اسفندماه، تعیین کشیک‌های صنوف ارائه‌ دهنده خدمات به هم‌وطنان از جمله بانک‌ها، نانوایی‌ها، داروخانه‌ها و…، تأمین سوخت لازم در جایگاه‌های عرضه سوخت و مراکز خدمات‌رسانی عمومی، استقرار کیوسک راهنمای مسافران در مبادی ورودی شهرها، تشدید نظارت بر مراکز و صنوف اراده دهنده خدمات به هم‌وطنان ازجمله مصوبات جلسه ستاد است.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان گلستان خاطرنشان کرد: با توجه به ابلاغ ستاد هماهنگی خدمات سفر کشور درباره سفرهای پایان سال و نوروز ۱۴۰۳ که امسال مصادف با ایام ماه مبارک رمضان است، مصوبه شورای فرهنگ عمومی منشور فعالیت ستاد اجرایی خدمات سفر استان است.

وی افزود: این مصوبه از سوی وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی به وزرای مربوطه و استان‌ها ابلاغ شده است. نحوه عملکرد در چارچوب مشخص و با رعایت حرمت ماه مبارک رمضان و رفاه حال مسافران و گردشگران تعیین شده است.

ساوری تأکید کرد: با توجه‌ به تقارن ماه مبارک رمضان و تعطیلات نوروز، پذیرایی از مهمانان با افطار ساده در مراکز بین‌راهی، بقاع متبرکه و … اجرایی خواهد شد و اجرای برنامه‌های فرهنگی و آیین‌ها و رسوم مذهبی این ماه از برنامه‌های دستگاه‌های فرهنگی عضو ستاد برای تعطیلات پایان سال و نوروز ۱۴۰۳ است.

وی بیان کرد: ستاد اجرایی خدمات سفر در تلاش است تا با برنامه‌ریزی برنامه مذهبی و محفل انس با قرآن، نوروزگاه و جشنواره‌های روستایی با حفظ و رعایت شئون ماه مبارک رمضان و با همکاری اداره‌کل امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان، اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط فضایی مناسب را متناسب با این ایام در استان برای هم‌وطنان فراهم سازد.

وی گفت: دستگاه‌های مربوطه به‌منظور رفاه حال مسافران و راهنمایی بهتر هم‌وطنان چادرها و کمپ‌های خدمات‌رسانی ازجمله امداد و نجات، راهنمایی مسافران، نیروی انتظامی و … در طول مسیرهای استان و ورودی شهرها بر پا خواهند کرد.

وی تصریح کرد: یکی از وظایف اصلی دستگاه‌های اجرایی ستاد خدمات سفر در ایام پیک سفرها تشدید بازدیدهای نظارتی و اکیپ‌های سلامت از بخش های مختلف ارائه‌ دهنده کالا و خدمات به مسافران و گردشگران از جمله مساجد، سالن‌های ورزشی، مدارس، جایگاه عرضه سوخت، رستوران‌ها، هتل‌ها و تفرجگاه‌ها، اماکن بهداشتی و… است که این امر با یاری دستگاه‌های مرتبط ستاد اجرایی خواهد شد.

قائم‌ مقام ستاد اجرایی خدمات سفر استان گلستان اظهار کرد: ستاد اجرایی خدمات سفر استان گلستان برای میزبانی شایسته از مسافران و گردشگران و ارائه خدمات به بهترین نحو آمادگی کامل دارد و امیدواریم بیشترین سطح رضایت‌مندی هم‌وطنان را در ایام طرح سفرهای نوروزی داشته باشیم.

سید مهدی مهیایی یادآور شد: برابر ابلاغ ستاد هماهنگی خدمات سفر کشور طرح نوروز ۱۴۰۳ از ۲۴ اسفندماه سال جاری آغاز و تا ۱۵ فروردین‌ ماه ۱۴۰۳ تداوم خواهد داشت.

وی تصریح کرد: یکی از مباحث مهم و اولویت ستاد اجرایی خدمات سفر استان در سفرهای پایان سال و نوروز ۱۴۰۳ بحث کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای است که امیدواریم با همکاری دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد شاهد کمترین مخاطرات در حوادث جاده‌ای درون‌شهری و برون‌شهری باشیم.

وی گفت: با هماهنگی همه دستگاه‌های اجرایی و همراهی هم‌وطنان شاهد نوروزی پرنشاط و ایمن همراه با خاطرات خوش مسافران از استان گلستان را در پیش داشته باشیم.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=34226
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.