• امروز : پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
1

شیرین‌سازی آب خزر؛ راه عبور گلستان از تشنگی و خشکی

  • کد خبر : 34171
  • 24 اسفند 1402 - 7:46
شیرین‌سازی آب خزر؛ راه عبور گلستان از تشنگی و خشکی
شیرین‌سازی آب دریای خزر در گلستان با اولویت تامین آب آشامیدنی، یکی از پروژه‌های مهم و زیربنایی استان است که به‌دلیل درگیری با تنش آبی همواره مورد توجه قرار گرفته و با جدیت مدیران دولت سیزدهم فقط چند گام با اجرا فاصله دارد.
به گزارش نویاب به نقل از ایرنا، پیگیری پروژه شیرین‌سازی آب خزر در گلستان که از سال ۱۳۹۷ در دستور کار مسوولان استان بود و با روی کار آمدن دولت سیزدهم شتاب گرفت.

حدود ۱۱۰ کیلومتر از افزون بر ۹۰۰ کیلومتر سواحل ایرانی خزر در حوزه گلستان، ظرفیتی بی‌نظیر این خطه شمالی به شمار می‌رود که اجرا و بهره‌برداری پروژه شیرین‌سازی از بخشی از منابع آبی این دریا می‌تواند ظرفیتی بی‌بدیل در تامین آب شرب و حتی صنعت و کشاورزی و کاهش اثرات ناشی از خشکسالی و بیابانی شدن اراضی این استان به ویژه در خطه شمالی آن باشد.

یکی از نشانه‌های توجه دولت به حل مشکل کم‌آبی گلستان، تخصیص ۲۰ هزار میلیارد ریال برای این بخش است که نتیجه آن جلوگیری از بروز بحران بهداشت و قطعی آب در تابستان اخیر بود.

آب آشامیدنی گلستان با جمعیت افزون بر یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از طریق منابع آب زیرزمینی و ۷۰۰ حلقه چاه تامین می‌شود که این چاه‌ها به دلیل مجاورت با زمین‌های کشاورزی و بروز خشکسالی گرفتار افت شدید شده و دیگر جوابگوی نیاز آشامیدنی ساکنان منطقه نیست.

دولت سیزدهم علاوه‌بر تکمیل سدها به دنبال شیرین‌سازی آب دریا و آب‌های نامتعارف به اصطلاح لب‌شور است تا بتواند از این طریق آب موردنیاز بخش شرب، کشاورزی و صنعت گلستان را تامین کند.

بر اساس پیشنهاد کارگروه سازگاری با خشکسالی استان مقرر شد میلیون‌ها متر مکعب از آب دریای خزر برای مصارف شرب، شیرین شده و وزارت نیرو با شیرین‌سازی ۳۲ میلیون متر مکعب از دریا موافقت کرد.

استاندار گلستان در دیدار با سیدمهدی نیازی معاون تولیدی، فنی و زیربنایی سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر توجه ویژه دولت به حل مشکل کم‌آبی ساکنان این استان با اجرای طرح‌های مهم مانند شیرین‌سازی آب دریا گفت: در مدول اول احداث آب شیرین‌کن ۱۵ هزار متر مکعب در ۲۴ ساعت تولید خواهد شد.

علی محمد زنگانه در این دیدار افزود: برای خدمت به مردم و کاهش مشکلات آبی در گلستان که به سرزمین برادری مشهور است با تمام توان ایستاده ایم.

شیرین‌سازی آب خزر؛ راه عبور گلستان از تشنگی و خشکی

وی ادامه داد: اولویت اصلی ما در این مرحله، مردم شهرهای واقع در مسیر انتقال هستند که بیشترین مشکلات را در این حوزه تحمل می‌کنند.

استاندار گلستان با اشاره به دستور رییس جمهور در سفر چند ماه قبل به استان خاطرنشان کرد: با تاکید دکتر رئیسی در خصوص کاهش مشکلات آبی گلستان برای احداث پروژه آب شیرین کن، اقدامات خوبی انجام شده و در دست اقدام است.

حدود سه دهه از طرح موضوع شیرین‌سازی آب دریای خزر می‌گذرد.

در آن زمان دولت مستقر با طرح انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی و حتی اتصال آن به خلیج فارس و دریای عمان به سراغ آن آمد ولی این طرح خیلی زود به فراموشی سپرده شد .

این طرح با محدود شدن به انتقال آب دریای خزر به استان سمنان در دولت دهم به صورت رسمی در دستور کار قرار گرفت و حتی رئیس وقت دولت به همراه تعدادی از وزرای کابینه با آوردن بلدوزر و بیل مکانیکی در ساحل خزر اجرای آن را کلید زدند که در همین حد باقی ماند تا این که دوباره در دولت دوازدهم بار دیگر موضوع به شکل دیگری مطرح شد.

با افزایش تنش‌های آبی و بحران‌های پیش آمده در دولت سیزدهم موضوع شیرین‌سازی آب دریا یکی از راهکارهایی حل معضل فعلی تامین آب شرب استان به‌شمار می‌رود و مورد انتظار مردم گلستان است.

پیشتر کارشناسان هواشناسی، گلستان را جزو چهار استان نخست کشور در بحث کمبود آب و خشکسالی دانسته و معتقدند براساس نقشه‌های ماهواره‌ای پدیده خشکسالی مهمان ۳۰ سال آینده این استان خواهد بود.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=34171
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.