• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
11

صنعتی سازی راهی برای موفقیت طرح جهش تولید مسکن

  • کد خبر : 3415
  • 23 بهمن 1400 - 11:46
صنعتی سازی راهی برای موفقیت طرح جهش تولید مسکن
کارشناس حوزه مسکن با بیان این که صنعتی سازی راهی برای موفقیت طرح جهش تولید مسکن است، گفت: باید از تجربیات مسکن مهر درس بگیریم.

داود دامرودی در گفتگو با نویاب اظهارکرد: اراضی زیادی از دستگاه های اجرایی و دستگاه‌های حاکمیتی برای طرح جهش تولید مسکن اختصاص یافته و اگر بسیج عمومی برای اجرای این طرح اجرا شود، طرح موفقی خواهد بود.

کارشناس حوزه مسکن با بیان این که این طرح حالت مُسکن را داشته و نمی‌تواند در بلندمدت مفید باشد، افزود: طرح جهش تولید مسکن می‌تواند در بازه کوتاه مدت تاثیر گذاشته و جلوی افزایش شیب قیمت مسکن را گرفته و قیمت اجاره را کنترل کند.

وی بیان کرد: در حال حاضر بسیاری از افراد نمی‌توانند اعدادی که برای اجاره بها رواج پیدا کرده است را بپردازند زیرا اجاره بهار و رهن یک خانه هم درصدی از قیمت خانه ارزیابی می‌شود و آن ها به تناسب افزایش قیمت مسکن، افزایش می یابد.

دامرودی در خصوص راهکار هم گفت: در طرح نهضت ملی مسکن، طراحی ها نباید به شکل سنتی باشد و باید از روش‌های نوین و جدیدتر و یا همان مسکن صنعتی، استفاده شود.

این کارشناس حوزه مسکن بیان کرد: باید به جای اسکلت بتن از اسکلت فلزی و مصالح پیش ساخته استفاده شده تا سرعت اجرا را بالاتر ببرد زیرا در کشوری هستیم که درگیر تورم روزانه بوده هر اندازه که بتوانیم سرعت را افزایش دهیم، موفق خواهیم بود.

پروسه ساخت مسکن مهر طولانی شد

وی عنوان کرد: یکی از دلایل شکست مسکن مهر همین مسأله بود، چون پروسه زمان‌بر شد و ما ثبات قیمتی در بازه بلندمدت نداشتیم و به دلیل افزایش قیمت ها پیمانکاران ضرر کردند و پروژه ها را نیمه کاره رها کردند.

دامرودی افزود: اگر بتوانیم به سمت مسکن صنعتی حرکت کرده و در بازه کوتاهی این تعداد واحد را آماده کنیم و از ثبات قیمت حداکثر بهره را ببریم، در این صورت مسکن به اتمام خواهد رسید.

این کارشناس حوزه مسکن تأکید کرد: لذا باید از تجربه شکستی که در مسکن مهر وجود آمده بود استفاده کرده و جلوی آن اتفاق را بگیریم.

وی با بیان این که برای جبران تورم یکی از بهترین کارهایی که دولت می تواند انجام دهد، افزایش زیرساخت ها است، اضافه کرد: یعنی در حال حاضر که دولت می‌خواهد با طرح جهش تولید مسکن جلوی افزایش قیمت ها را بگیرد و انرژی، مصالح، سرمایه فراوان و وقت صرف این امر می شود لذا به جای این سرمایه‌گذاری هنگفت، این سرمایه‌گذاری را به دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌هایی بسپرد که زیرساختی هستند و می توانند شهرک های بیشتر ایجاد کنند.

دامرودی توضیح داد: با توجه به بودجه هایی که به دستگاه های آب و فاضلاب، برق، مخابرات، راه و شهرداری ها و غیره داده می شود آن ها می توانند شهرک ها و بافت های بیشتری اضافه کنند که می توان در آنجا تولید مسکن را انجام داد.

این کارشناس حوزه مسکن گفت: باید تغییر کاربری های منطقی و کارشناسانه انجام شده و از زمین های بایر و تحت عنوان زمین‌های منابع ملی، استفاده شود، زیرا این اراضی قرار است در آینده به شهرها اضافه شوند در نتیجه می توان قبل از این که این اراضی به صورت ساخت و سازهای خلاف اضافه شوند، تغییر کاربری داده شده و به شهر اضافه شوند.

وی تصریح کرد: باید زمین های متعددی به شهر اضافه شده تا سازندگان گزینه های بیشتری برای انتخاب داشته باشند در این صورت فضای رقابتی و کمبود زمینِ مناسب و تورم، کاهش می‌یابد و قیمت مسکن تعدیل می شود.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=3415
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.