• امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
0

گلستان به پایانه‌ صادراتی فرش نیاز دارد | هنوز بسیاری از بافندگان فرش استان بیمه نیستند

  • کد خبر : 33679
  • 16 اسفند 1402 - 16:13
گلستان به پایانه‌ صادراتی فرش نیاز دارد | هنوز بسیاری از بافندگان فرش استان بیمه نیستند
استان گلستان مهد تولید فرش‌های دستباف است که قدمت چند هزار ساله دارد و امروزه بیشتر واحدهای فعال در صنعت فرش گلستان در شهرهای گنبدکاووس، بندرترکمن، آق­ قلا و کلاله قرار دارد که بسیاری از فرش بافان استان تحت پوشش بیمه نیستند و با مشکلات زیادی مواجه‌اند.

به گزارش نویاب به نقل از ایلنا، گلستان یکی از مناطقی است که از آن به عنوان مهد تولید فرش‌های دستباف که قدمت چند هزار ساله دارد، یاد می‌شود. فرش دستباف ترکمن از قدیمی‌ترین نمونه های قالی دست باف ایران است که دارای مشخصات خاص و ویژه‌ای است. با این حال متاسفانه امروزه تولیدکنندگان فرش دستباف ترکمن با مشکلات متعددی مواجه هستند.

تولیدکنندگان فرش ترکمن مشکلاتی مانند پایین بودن صرفه اقتصادی، نبود مدیریت صحیح، گران و کمبود مواد اولیه با کیفیت، عدم بازاریابی داخلی و خارجی و … آنها را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

فرش دستباف از گذشته منبع کسب درآمد تعداد زیادی از بافندگان استان است. اما تولیدکنندگان فرش دستباف ترکمن برای صادرات هم با مشکلات زیادی مانند تحریم ها، پرداخت هزینه های بالا گمرک و … مواجه هستند و تولیدکنندگان بارها اعلام کردند که مسئولان زمینه صادرات را برای آنها فراهم کنند.

هنوز بسیاری از  بافندگان فرش گلستانی بیمه نیستند و افرادی از حق بیمه فرش بافان به دلیل پایین بودن حق بیمه قالیبافی سوء استفاده زیادی می‌کنند. این در حالی است که بافندگان فرش پس از سال‌ها بافندگی دچار عوارض آرتروز گردن، کمر و مشکلات جسمی جدی می‌شوند اما بیمه ندارند.

اغلب بافندگان واقعی فرش در استان از حق بیمه خود محروم هستند و لازم است برای حمایت از این هنر مسئولان و دستگاه های نظارت ورود جدی داشته باشند. امروزه بیشتر واحدهای فعال در صنعت فرش گلستان در شهرهای گنبدکاووس، ترکمن، آق­ قلا و کلاله قرار دارد.

یک بافنده فرش در گفت وگو با ایلنا گفت: افرادی که در صنعت فرش دستباف مشغول به کار هستند  مشکلاتی مانند دستمزد پایین، نبود امنیت شغلی، موانع صادارتی  و …  دارند. امروزه بافندگان و دست اندرکاران این صنعت بزرگ و مهم با مشکلات ریز و درشتی زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

کارگاه‌های قالی بافی  در گلستان دیگر رونق گذشته را ندارند

مریم اسدی ادامه داد: حرفه فرش‌بافی یکی ظرفیت‌های اشتغال‌زایی در گذشته بود ولی متاسفانه دولت دیگر اهمیتی به وضعیت بافندگان نمی دهد و این هنر در حال فراموشی است‌ و کارگاه‌های قالی بافی  در گلستان دیگر رونق گذشته را ندارند.

وی اضافه کرد: از مسئولان می‌خواهیم که مشکلات صنعت فرش بررسی و آسیب‌شناسی  مسائل آن را مشخص کنند تا در راستای رفع آنها گامی برداشته شود.

وی گفت: افزایش اجاره کارگاه ها، افزایش قیمت مواد اولیه، مشکل بیمه قالیبافان، دستمزد پایین و … از مشکلات قالی بافان است. امروزه کارفرمایان هم از وضعیت موجود ناراضی اند و دیگر مثل سابق توان اشتغالزایی را ندارند.

وام با سودهای کلان مشکلی را حل نمی‌کند

وی ادامه داد: وام با سودهای کلان مشکلی را حل نمی‌کند و هیچ تولید کننده‌ای  توان بازپرداخت این میزان سود را ندارد. متاسفانه در این شرایط بیشتر هنرمندان قالیباف به شغل دوم روی آورده اند و  دیگر این شغل نمی تواند کفاف معیشت آنها را بدهد.

مدیرکل صنعت، معدن وتجارت گلستان در هم در این باره به ایلنا اظهار کرد: هم اکنون در زمینه فرش دستباف بیش از ۹ هزار نفر در استان تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند. در سالجاری بیش از ۲۰۰ مورد بازرسی از بافندگان جدیدی که از طریق تولیدکنندگان معرفی شده‌اند صورت گرفته که تعداد ۱۵۱ نفر مورد تأیید اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان قرار گرفته‌اند و کار قرارداد بیمه آنها انجام شده است.

درویش علی حسن زاده ادامه داد: اداره کل صمت استان به همراه سازمان تامین اجتماعی گلستان طرح شناسایی بافندگان فرش را انجام داده‌اند و  تاکنون بیش از ۳ هزار بازرسی از قالیبافان بیمه شده صورت گرفته و موارد غیرفعال شناسایی شده‌اند.

وی بیان کرد: فرش‌های ترکمن بیشتر به کشورهای آلمان، فرانسه، آفریقای جنوبی، مکزیک، لبنان، اندونزی و کشورهای غربی صادر می‌شود. همچنین فرش‌ترکمن استان به صورت چمدانی به کشورهای دیگر صادر می‌‌شود.

بیش از ۳۰ هزار مترمربع فرش دستباف در استان تولید شده است

وی افزود: بیش از  ۳۰ هزار متر مربع فرش دستباف در استان تولید شده است در حالی که در سال گذشته بافندگان فرش در استان حدود ۵۲ هزار متر مربع فرش دستباف تولید کرده بودند.

حسن زاده یادآور شد: اداره کل صمت گلستان برای حمایت از بافندگان فرش، از طریق برگزاری دوره های آموزشی، پرداخت تسهیلات و تامین مواد اولیه با کیفیت برای تولید، حمایت های لازم را انجام می‌دهد. این سازمان پیگیر رفع موانع و مشکلات تولیدکنندگان فرش دستباف بوده است و حمایت های ویژه‌ای از فعالان این حوزه را در برنامه داریم.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=33679
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.