• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
6
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان:

فقط دلالان از فروش برنج سود می‌برند

  • کد خبر : 3352
  • 20 بهمن 1400 - 12:23
فقط دلالان از فروش برنج سود می‌برند
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه فقط دلالان از فروش برنج سود می‌برند، گفت: هر سال بیشترین تولید از استان خارج شده و توسط دلالان به استان‌های دیگر ارسال می شود.

محمدرضا عباسی در گفتگو با خبرنگار نویاب اظهار کرد: تولید شلتوک استان در سال جاری حدود ۳۳۹ تن بود که این میزان تولید در حدود ۶۷ هزار هکتار کشت شده است.

او ادامه داد: بیش از ۵۳ هزار هکتار شالی در اراضی غیر نسق و بالغ بر ۱۴ هزار هکتار در اراضی نسق کشت شده است.

وی با بیان این نکته که تولید کل شلتوک استان ۳۳۸ هزار و ۶۷۵ تن بوده، افزود: از این میزان شامل ۲۷۵ هزار و ۷۹۸ تن شامل ارقام پر محصول که عمدتاً فجر، شیرودی و ندا است.

به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان، بیشترین سطح کشت امسال مربوط به شهرستان‌های علی آباد و گرگان بوده است.

وی با بیان این نکته که قیمت فروش شالی در زمان تولید به صورت میانگین برای ارقام پر محصول بین ۱۴ تا ۱۶ هزار تومان بوده، افزود: برای ارقام کیفی این محصول بین ۱۸ تا ۲۰ تومان به فروش رسید.

عباسی کاهش میزان تولید، افزایش هزینه‌ها و سود بالای دلالان شالی را از دلایل افزایش قیمت برنج اعلام کرد و گفت: در استان‌های تولید کننده خشکسالی به شالی کاران خسارت وارد کرد و بر این اساس تولید برنج حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد کاهش یافت.

وی در توضیح افزایش هزینه‌های تولید، گفت: هزینه نهاده‌ها، دستمزد کارگر، هزینه برداشت و فرآوری امسال در مقایسه با سال‌های گذشته به شدت افزایش یافت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان افزایش قیمت ارز را یکی دیگر از عوامل گرانی برنج دانست و اضافه کرد: افزایش قیمت ارز بر گرانی قیمت برنج خارجی تاثیر گذاشت.

عباسی ضمن اشاره به سود بالای دلالان از خرید شالی، اضافه کرد: همه ساله بیشترین تولید از استان خارج شده و توسط دلالان به استان‌های دیگر ارسال می‌شود.

وی با بیان این نکته که دلالان شالی عمدتاً از شرایط بازار و تولید مطلع بود و سود زیادی از این بخش می‌برند، افزود: نیاز است که دولت با خرید تضمینی در زمان تولید محصول بازار را کنترل کند تا تعادلی پایدار در قیمت‌ها باقی بماند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان کشت فرا سرزمینی را از راهکارهای مقابله با کاهش تولید داخلی دانست و گفت: با توجه به معضل کمبود منابع آبی و خطرات خشکسالی حاکم بر کشور، کشت فرازمینی می‌تواند در این بخش کمک کننده باشد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=3352
  • نویسنده : الهام رئوفی فر
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.