• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1
یک دکترای اقتصاد مطرح کرد؛

هزینه افزایش درآمد دولت از جیب مردم / جراحی اقتصادی از ابتدا غیرممکن بود

  • کد خبر : 15441
  • 01 بهمن 1401 - 13:56
هزینه افزایش درآمد دولت از جیب مردم / جراحی اقتصادی از ابتدا غیرممکن بود
دکترای اقتصاد با بیان اینکه جراحی اقتصادی از ابتدا غیر ممکن بود، گفت: افزایش هفت برابری قیمت دلار موجب رشد هفت برابری درآمد دولت شد که این رقم به نوعی از جیب مردم پرداخت می شود.

به گزارش نویاب به نقل از بازار علیرضا عبداللهی اظهار کرد: در جراحی اقتصادی که دولت نتیجه آن را بهبود شرایط اقتصادی کشور عنوان می کرد، شاهد رشد هفت برابری ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی هستیم که درآمد دولت هم از محل فروش دلار به همین میزان افزایش پیدا کرده و بدون تردید هزینه این افزایش از جیب مردم پرداخت می شود.

این اقتصاددان افزود: کالاهای اساسی که در گذشته با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی وارد می شد، امروز با ارز ۴۱ هزار تومانی وارد کشور می شود و فشار اقتصادی حاصل از این شرایط دامن گیر مردم شده است.

وی گفت: در جراحی اقتصادی قرار بر این بود که رانت از بین برود اما در حال حاضر شاهد فراگیری رانت هستیم، به نحوی که با اختلاف موجود در قیمت دلار، به سادگی شرایط رانت خواری در صادرات و واردات فراهم است.

عبداللهی با بیان اینکه این جراحی از ابتدا غیر ممکن بود، گفت: برای مدیریت شرایط فعلی راهی به جز فشار اقتصادی به مردم و کاهش رانت، پیش روی دولت نیست.

وی اضافه کرد: برای کاهش رانت نیاز به نظارت بیشتر است اما متاسفانه در کشور ما نظارت سالم انجام نمی شود و در واقع باید بر پروسه نظارت، مجددا نظارت وجود داشته باشد.

این دکترای اقتصاد در مورد پرداخت یارانه به مردم، تصریح کرد: با توجه به شرایط فعلی، قطعا یارانه پرداختی به مردم فشار اقتصادی را از آنان کمتر می کند و هر چه هدفمندتر پرداخت شود موثرتر خواهد بود.

وی گفت: در ابتدا قرار بود کارت ها یا کوپن هایی در اختیار مردم قرار داده شود تا پروتئین یا مواد غذایی مورد نیاز خود را تهیه کنند اما این اتفاق رخ نداد که در صورت انجام این اقدام، باز هم شاهد رانت در این طرح بودیم و اجرای موفق آن غیر ممکن بود.

وی با بیان اینکه در هر حال دست هایی برای رانت وجود دارد، تاکید کرد: برای خروج از اوضاع فعلی کشور باید شرایطی فراهم شود تا آنهایی که به دنبال منفعت هستند از راه صحیح به منفعت برسند اما در اوضاع فعلی بستر تخلف کاملا فراهم است.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=15441
  • منبع : بازار
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.