• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8
کارشناس حوزه مسکن مطرح کرد؛

چسبندگی قیمت عامل گرانی مِلک| مَسکن مانند بازارهای موازی ریزش قیمت ندارد

  • کد خبر : 3257
  • 17 بهمن 1400 - 15:22
چسبندگی قیمت عامل گرانی مِلک| مَسکن مانند بازارهای موازی ریزش قیمت ندارد
کارشناس مسکن و مدیرعامل استارتاپ هومنگر گفت: بارها شاهد کاهش قیمت دلار در کشور هستیم اما چسبندگی قیمت مسکن سبب می شود نه تنها کاهشی اتفاق نیفتد بلکه انتظار افزایش قیمت هم وجود دارد.

داود دامرودی در گفتگو با خبرنگار نویاب اظهارکرد: قیمت مسکن منطبق با شیب تورم است، به عنوان مثال در سال ۱۳۸۰ قیمت آپارتمان در منطقه سروش جنگل گرگان متری یک میلیون تومان بوده و در آن زمان قیمت دلار هم هزار تومان بود.

این کارشناس حوزه مسکن افزود: هم اکنون اگر متوسط قیمت سروش جنگل متری ۳۰ میلیون تومان است، قیمت دلار هم به ۳۰ هزار تومان افزایش یافته؛ یعنی همان شیبی که دلار را ۳۰ برابر کرده قیمت مسکن هم بر اساس همان میزان افزایش یافته است.

وی بیان کرد: هر کسی دارایی خود را بر اساس میزان تورم نرخ دهی و جامعه بر اساس یک مسیر سیال حرکت می کند.

دامرودی توضیح داد: طبق تورمی که موجود است، افزایش قیمت اتفاق می‌افتد و نمی‌توان بر اساس یک نرخ دستوری و با ایزوله کردن بخواهیم آن را کنترل کنیم.

مدیرعامل استارتاپ هومنگر گفت: متاسفانه در کشور با مقوله‌ای به نام تورم انتظاری روبه‌رو هستیم که در دیگر نقاط جهان ممکن است وجود نداشته باشد.

وی اضافه کرد: تورم انتظاری یعنی این که، در حوزه ای مانند مسکن چون در سنوات گذشته افزایش قیمت اتفاق افتاده در حالت رکود تورمی که به علت افزایش قیمت ها، خرید و فروشی اتفاق نمی‌افتد، یا به دلیل رکود اخباری که مردم منتظر یکسری اخبار برای تصمیم گیری خرید و فروش هستند، انتظار افزایش قیمت به صورت پلکانی وجود دارد.

دامرودی ادامه داد: امروز اگر فردی یک واحدی ساخته و قیمت تمام شده ای برای آن وجود دارد تورم انتظاری می گوید که در ماه آینده نسبت به ماه قبل قیمت آن افزایش یافته باشد.

این کارشناس حوزه مسکن گفت: بارها اتفاق افتاده که طی این زمان کاهش ۲۰ درصدی دلار روی داده اما چسبندگی قیمت در حوزه مسکن آنقدر زیاد است که قیمت آن به سقفی که داشته چسبیده و حتی انتظار افزایش قیمت هم وجود دارد.

وی بیان کرد: مسلما در بلندمدت زمانی که انبوه‌سازان به نقدینگی نیاز پیدا کنند تعدیل قیمت خواهیم داشت اما کاهش آنچنانی قیمت وجود ندارد و آن ریزش قیمت که در بورس، طلا و سایر بازارهای موازی مسکن تجربه کردیم در مسکن نداریم.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=3257
  • نویسنده : اعظم محبی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.