• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
8
معاون جهاد کشاورزی گلستان:

چغندرقند در شمال گلستان کشت شود

  • کد خبر : 3233
  • 16 بهمن 1400 - 12:36
چغندرقند در شمال گلستان کشت شود
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان خواستار کشت چغندرقند در مناطق شمالی استان شد و گفت: چغندرقند جزو گیاهان نمک دوست است.

محمدرضا عباسی در گفتگو با خبرنگار نویاب اظهار کرد: کشت پائیزه چغندرقند نه تنها آسیبی برای خاک و آب منطقه ندارد بلکه باعث شخم بیولوژیک خاک می‌شود.

وی ضمن تاکید بر اشتغال و درآمدزایی چغندرقند، افزود: چغندرقند گیاهی است که تقریباً شخم بیولوژیک انجام می‌دهد زیرا ریشه ۴۰ سانتیمتری آن می‌تواند سخت لایه‌های خاک را بشکند.

وی با بیان این نکته که چغندرقند جزو گیاهان وجینی هست، افزود: این گیاه می‌تواند علف‌های هرز را کنترل کند و در طول سال حدود ۲۰ تن کود سبز به خاک بازگرداند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان تنها راه اصلاح خاک مناطق شور استان را کشت چغندرقند دانست و اضافه کرد: چغندرقند جزو گیاهان نمک دوست است بر این اساس نواحی شمالی استان این پتانسیل وجود دارد تا چغندرقند در آنها کشت شود.

عباسی با تاکید بر این نکته که کشت چغندرقند فصل پاییز بسیار به صرفه است، افزود: چغندرقند درگذشته در شهرستان آزادشهر کشت می‌شد و کارخانه هم در آنجا احداث شده بود که به واسطه خشکسالی کشت این محصول در استان کاهش یافت درحالی که طبق تحقیقات انجام شده کشت پاییزه چغندرقند نه تنها کم بر است بلکه به رونق اشتغال و اقتصاد استان هم کمک خواهد کرد.

به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان، ظرفیت استان برای کشت چغندرقند حداکثر ۱۰ هزار هکتار است اما در حال حاضر حدود سه هزار هکتار آن چغندرقند کشت می‌شود.

وی در خاتمه از تولید سالانه ۵۰ تن تولید این محصول در استان خبر داد و اضافه کرد: به همین خاطر قرار است صنایع تبدیلی در این منطقه ایجاد شود تا ضمن بهره‌مندی از خود محصول باقیمانده آن هم به مصرف خوراک دام برسد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=3233
  • نویسنده : الهام رئوفی فر
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.