• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3

گلستان از  داشتن صنایع بزرگ محروم است | هنوز مسیر سرمایه گذاری در استان فراهم نیست

  • کد خبر : 32032
  • 21 بهمن 1402 - 9:02
گلستان از  داشتن صنایع بزرگ محروم است | هنوز مسیر سرمایه گذاری در استان فراهم نیست
اقتصاد گلستان به طور مستقیم به کشاورزی وابسته است و از داشتن صنایع بزرگ صنعتی به دلایلی مانند عدم پیگیری، قوانین و یا ترک فعل ها محروم شده است. افرادی که می‌خواهند در استان سرمایه گذاری کنند بارها اعلام کردند باید امنیت سرمایه گذاری داشته باشند.

به گزارش نویاب به نقل از ایلنا، سالانه بیش از ۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می شود و گلستان صنایع بزرگ ندارد و اغلب صنایع استان کوچک هستند. توسعه سرمایه‎گذاری در استان در بخش‎های مختلف شکل نگرفته است و سرمایه گذارانی که وارد استان می‌شوند اکثر دچار مشکلات اداری هستند که وقت آنها را کاغذ بازی ها می‌گیرد.

جاذبه‌های گردشگری بسیاری در گلستان وجود دارد ولی استان فقط محل گذری برای زائرین حرم علی بن موسی‌الرضا (ع) است و هنوز به مقصد گردشگری تبدیل نشده است. دولت با برنامه ریزی منسجم می‌تواند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش گردشگری را تغییر دهد.

گلستان فاقد صنعت بزرگ است و مسئولین طی سالهای اخیر نتوانستند سرمایه‌گذاران متعددی وارد استان کنند. استان در بخش کشاورزی نیز آب‌وهوا و خاک مرغوب دارد ولی هنوز تاکنون نتوانسته‌اند بهره‌وری‌ محصولات را افزایش دهند.

کشورمان تحت تحریم های کشوری غربی قرار دارد و در این شرایط باید نوع سرمایه گذاری ها تغییر کند و به صورت جدی انجام بگیرد. باید زیر ساخت سرمایه گذاری توسط دولت شکل بگیرد و بخش خصوصی هم  بتواند وارد میدان شود.

استان گلستان در مسیر کریدور شمال به جنوب قرار گرفته و دارای منطقه آزاد اینچه برون و به کشورهای آسیا میانه دسترسی کامل دارد. در این شرایط گلستان می تواند نقش مهمی در سرمایه گذاری و افزایش صادرات داشته باشد.

یک فعال اقتصادی اظهار کرد: گلستان جاذبه‌های زیادی دارد و یک منطقه استراتژیک در کشور محسوب می‌شود که اگر اقدمات زیربنایی انجام شود قطعا باعث رشد و شکوفایی این استان خواهد شد.

محمد حسین علی اصغری ادامه داد: طی این سالها سرمایه‌گذاران متعددی از داخل و بیرون آمادگی خود را برای سرمایه گذاری اعلام کرده‌اند، ولی مسئولین نتوانسته‌اند آنها را جذب کنند و هنوز شرایط برای توسعه استان مطلوب نیست. کشاورزی، صنعت و خدمات استان به جای اینکه در مسیر هم‌پوشانی فعالیت‎ کنند، بصورت جزیره‎ای حرکت کرده‌اند.

وی افزود: با وجود این حجم سرمایه دست نخورده مادی و معنوی در گلستان متاسفانه هنوز نرخ بیکاری بالا است. در استان، واحدهای صنعتی داریم که نیمه فعال یا غیرفعال هستند و گلستان همچنان استانی محروم باقی مانده است.

علی اصغری بیان کرد: تنش آبی، کمبود برق در تابستان، عدم توسعه صنایع تکمیلی و تبدیلی، عدم تکمیل زیر ساخت های منطقه آزاد اینچه برون، نداشتن صنایع مادر و… باعث محرومیت بیشتر این استان شده است.

وی گفت: اختصاص تسهیلات بانکی کم بهره به فعالان‌ اقتصادی از نیازهای جدی این بخش است. طی دو سال اخیر رئیس جمهور دو بار به گلستان سفر کرده و مردم، کشاورزان و تولیدکنندگان انتظار دارند که شاهد اتفاقات خوبی در استان باشند.

علی اصغری خاطرنشان کرد: امروزه تولیدکنندگان با مشکلات جدی مانند بروکراسی‌های اداری، بهره‌های بانکی بالای ۲۳ درصد و قوانین سخت گیرانه روبه‌رو هستند و نمایندگان مجلس در این شرایط باید به کمک تولیدکنندگان بیایند. گلستان، استانی غنی و با ظرفیت و توانمندی‌های بسیار است که حیف است شاهد درصدهای بالای بیکاری، افزایش طلاق، سرقت و … در این استان باشیم.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی گلستان هم در این باره اظهار کرد: گلستان یک‌ منطقه استراتژیک در کشور است و ظرفیت کشاورزی، گردشگری و صنعتی خوبی دارد. نمایندگان استان در مجلس هم در نقشه راه سرمایه گذاری و ایجاد زیر ساخت های سرمایه گذاری در گلستان کمک کنند.

روح الله صلبی ادامه داد: ما در حوزه‌ی سرمایه‌گذاری خارجی از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰، ۸۵/۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در استان داشتیم که در سال ۱۴۰۱ فقط مبلغ ۵۳/۹  میلیون دلار و در سال ۱۴۰۲ نیز به مبلغ ۴/۴ میلیون دلار مجوز در حوزه گلخانه‌ای صادر شده است که پنج پرونده‌ی دیگر از سرمایه‌گذاران کشورهای چین، ترکمنستان، آلمان، اسپانیا و انگلیس در دستور کار قرار دارد که مجموعا ۸۳/۱۷ میلیون دلار خواهد بود.

وی افزود: در حوزه‌ی تسهیلات تبصره ۱۸ که دبیرخانه آن به وزارت امور اقتصادی و دارایی و به طبع آن اداره کل امور اقتصاد دارایی استان گلستان محول شده است، در قانون بودجه ۱۴۰۰ سهم استان گلستان از این حوزه مبلغ ۱۰۱۵ میلیون تومان بوده که استان گلستان ۲۸ درصد بیشتر نسبت به اعتبارات مصوب جذب داشته است.

روح اله صلبی گفت: بانک‌های استان گلستان هم در پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ تا به این لحظه ۸۶ میلیارد تومان پرداختی داشته و ۸۶ میلیارد هم مصوبه‌ی پرداختی دارند که منتظرند افرادی که مصوبه گرفته‌اند تضامین لازم را آورده تا به افراد پرداخت شود و مابقی هم در مرحله‌ی تکمیل پرونده هستند.

صلبی بیان کرد: قانون صراحتا مشخص کرده درگاه ملی مجوزها منبع صدور هر نوع پروانه‌ای است و افرادی که در منزل صنایع دستی کوچک تولید می کنند در آینده نزدیک به واسطه این درگاه می‌توانند دارای شناسه کسب کار شده و محصولات خود را به فروش برسانند.

صلبی گفت: برای استان گلستان تا به این لحظه تعداد ۵۲۵۶۵  درخواست در سامانه‌ی درگاه ملی مجوزها ثبت شده که از این تعداد ۳۰۸۱۷  مجوز صادر شده و ۱۴۷۴۵ مجوز رد درخواست شده که اکثر آنها به دلایل مشابهی همچون پایان زمان بارگذاری مدارک و یا مطابقت نداشتن مدارک بارگزاری شده با موضوع مورد تقاضا بوده است و ۲۵۵۲ درخواست هم از طرف متثقاضیان انصراف داده شده است و ۴۰۵۸ فقره درخواست هم در دست بررسی است.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=32032
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.