• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8
نویاب گزارش می‌دهد؛

جولان دلالان در بازار تخم مرغ| گلستانی‌ها به ثبات قیمت بی اعتماد شدند

  • کد خبر : 3118
  • 07 بهمن 1400 - 16:00
جولان دلالان در بازار تخم مرغ| گلستانی‌ها به ثبات قیمت بی اعتماد شدند
نوسان قیمت، کاهش عرضه و افزایش نرخ تخم مرغ ظرف ماه‌های گذشته، مولفه‌هایی است که گلستانی‌ها را نسبت به ثبات قیمت بازار این محصول در استان بی اعتماد کرده است.

الهام رئوفی فر- نویابنوسانات قیمت مرغ در دو سال اخیر بستر را برای برخی افراد فرصت طلب فراهم کرده تا در صورت افزایش تقاضا، عرضه این کالا را در بازار محدود کنند که حاصل آن گرانی قیمت گوشت مرغ خواهد بود. با این حال دولت در ماه‌های اخیر با قیمت گذاری دستوری و تصویب نرخی مصوب برای مرغ و تخم مرغ تلاش کرده تا به نوعی قیمت‌ها را در بازار کنترل کند. اما ظاهراً باز هم عده‌ای این سیاست را برنمی تابند و تخم مرغ را بیش از رقم مصوب در بازار گلستان عرضه می‌کنند.

عادله متکی یکی از شهروندان گرگان در گفتگو با خبرنگار بازار از گرانی مرغ در ماه‌های اخیر انتقاد می‌کند و درباره افزایش قیمت تخم مرغ می‌گوید: در اخبار شنیدم که قیمت مصوب تخم مرغ ۲۱ هزار تومان است اما باز هم بعضی از فروشگاه‌های پروتئینی و به ویژه سوپرمارکت‌ها تخم مرغ را به قیمت ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان می‌فروشند اینکه به رغم تعیین قیمتی مصوب، کنترل یا نظارتی بر بازار وجود ندارد، اصلاً خوب نیست.

ناباوری در ثبات قیمت
یکی از فروشندگان مرغ و تخم مرغ از فروش این محصول به قیمت ۲۱ هزار تومان به مشتریان خبر می‌دهد و می‌گوید: خوشبختانه چند روزی است که بازار تخم مرغ آرام شده و ما آن را به قیمت مصوب به فروش می‌رسانیم.

نظام‌الدین خواجه در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این نکته که آرامش بازار تخم مرغ احتمالاً کوتاه مدت خواهد بود، می‌افزاید: در چند سال اخیر این روند تبدیل به روال شده و پس از کاهش عرضه و افزایش قیمت مرغ یا تخم مرغ، قیمت‌های این کالا تا مدتی دارای ثبات است دولت باید چاره‌ای برای این شرایط بیاندیشد، متاسفانه خرید مردم به واسطه افزایش چشمگیر قیمت‌ها بسیار محدود شده است و ادامه این روند نگران کننده خواهد بود.

آرامش بازار تخم مرغ احتمالاً کوتاه مدت خواهد بود

به اعتقاد برخی فعالان اقتصادی زمزمه‌های حذف ارز دولتی در ماه‌های اخیر نه تنها چاره ساز نبوده بلکه بازار را نسبت به قبل ملتهب‌تر کرده است تا جایی که چندی پیش رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در واکنش به گرانی غیرقانونی تخم مرغ گفته است: «برای جلوگیری از ایجاد شک و شبهه و اثر روانی منفی در بازار لازم است که دولت به طور رسمی تکلیف مرغداران را مشخص و حذف یارانه ۴۲۰۰ از اول دی ماه را تکذیب کند.» کاهش توان خرید پروتئین در مصرف کنندگان موضوعی است که این صنف را نگران کرده است.

دهک های کم درآمد قادر به خرید نیستند
در همین راستا رئیس اتحادیه مرغ و ماهی‌فروشان گرگان خواستار تداوم تخصیص ارز دولتی به مرغ و تخم مرغ شد و گفت: در شرایط فعلی بسیاری از دهک‌های کم درآمد قادر به خرید این کالا نیستند از سوی دیگر بازار تخم مرغ استان در انحصار دلالان است و به رغم مصوب ستاد تنظیم بازار، تخم مرغ با قیمتی بیش از رقم مصوب عرضه می‌شود.

رمضان احمدی در گفتگو با خبرنگار بازار رقم مصوب قیمت تخم مرغ در ستاد تنظیم بازار را ۲۱ هزار تومان اعلام می‌کند و می‌افزاید: اما متاسفانه این محصول در بازار ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان به فروش می‌رسد. تخم مرغ در دست افرادی فاقد صلاحیت توزیع می‌شود چند ماه پیش به دلیل گرانی قیمت تخم مرغ و کاهش عرضه این کالا، توزیع تخم مرغ از اتحادیه مرغ فروشان گرگان گرفته شد.

وی با بیان اینکه واگذاری توزیع این محصول به افراد ناکارآمد باعث شده تا تخم مرغ از ثبات قیمت برخوردار نباشد و براساس قیمت مصوب به فروش نرسد در این مدت نامه نگاری‌های زیادی با سازمان صمت و فرمانداری گرگان داشتیم که تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است، افزود: درگذشته سهمیه تخم‌مرغ گرگان روزانه ۲۰ تن بود در حالی که اکنون حتی پنج تن تخم مرغ هم در گرگان توزیع نمی‌شود و بخش عمده این تخم مرغ‌ها از استان خارج می‌شود

جهاد تکذیب می کند
هرچند رئیس اتحادیه مرغ و ماهی‌فروشان گرگان بازار تخم مرغ استان را در انحصار دلالان می‌داند اما جانشین رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان ضمن رد این موضوع می‌گوید: یک مقطع زمانی افزایش قیمت در بخش تخم مرغ داشتیم، اما اینکه توزیع تخم مرغ به عوامل دلال و واسطه واگذار شده را نمی‌پذیرم.

واگذاری توزیع این محصول به افراد ناکارآمد باعث شده تا تخم مرغ از ثبات قیمت برخوردار نباشد

سعید حسنپور در گفتگو با خبرنگار بازار قیمت مصوب تخم مرغ در بازار را ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام می‌کند و می‌گوید: با گران فروش‌ها برخورد خواهیم کرد همچنین باید گفت از بهمن ماه توزیع روزانه ۶۵ تن تخم مرغ در برنامه کارمان قرار گرفته که از این تعداد ۵۵ تن برای مصرف خانوار و ۱۰ تن صنوفی مانند قنادی و شیرینی‌پزی ها در نظر گرفته شده است. تخم مرغ در یک زمانی تا کیلویی ۲۸ هزار تومان در استان رسید، اما در حال حاضر شرایط عادی را تجربه می‌کنیم.

وی قیمت مصوب تخم مرغ در ماه‌های گذشته را ۲۱ هزار تومان اعلام می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر بر اساس شورای قیمت گذاری، تخم مرغ به قیمت ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان باید به دست مصرف کننده می‌رسد شاید در بازار لوکس قیمت تخم مرغ افزایشی باشد اما در این شرایط هم به محض گزارش مردمی مبنی بر گران فروشی، به آن رسیدگی خواهد شد.

پیش بینی بازار متعادل
جانشین رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اعلام این مطلب که پیش بینی می‌شود تا پایان سال بازار متعادل و پایداری در استان داشته باشیم، اضافه می‌کند: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده گرانی در هر نقطه‌ای از استان با سامانه ۱۲۴ تماس بگیرند تا همکاران ما در کوتاه‌ترین زمان رسیدگی کنند.

با توجه به نابسامانی زیادی که ظرف دو سال گذشته در حوزه قیمت‌های مرغ و تخم مرغ بوده انتظار می‌رود سیاست‌های جدید دولت مبنی بر کنترل قیمت‌ها کاهش التهاب بازار عملیاتی شود چراکه ادامه این روند فروشندگان و مصرف کنندگان را نسبت به ثبات قیمت‌ها در بازار بی اعتماد می‌کند.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=3118
  • نویسنده : الهام رئوفی فر
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.