• امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
3
معاون مدیریت آب و خاک جهاد کشاورزی گلستان عنوان کرد؛

استقبال کشاورزان گلستانی از اجرای سیستم نوین آبیاری/ اعتبارات کافی نیست

  • کد خبر : 25900
  • 03 آبان 1402 - 9:30
استقبال کشاورزان گلستانی از اجرای سیستم نوین آبیاری/ اعتبارات کافی نیست
جباری، معاون مدیریت آب و خاک جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به استقبال کشاورزان گلستانی از اجرای سیستم نوین آبیاری در خصوص شرایط استفاده از کمک بلاعوض دولت در اجرای این طرح توضیح داد.

به گزارش خبرنگار نویاب به نقل از ایسنا، محمد جباری با اشاره به اینکه ۲۷۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی آبی استان گلستان، قابلیت اجرای سامانه نوین آبیاری را دارد، اظهار کرد: از سال ۱۳۶۹ تا امروز بیش از ۷۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان گلستان به سیستم آبی تحت فشار و کم فشار تجهیز شده است.

وی با توضیح اینکه هرساله در قالب اعتبارات کمک‌های فنی اعتباری، کمک‌های بلاعوض دولت در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود، افزود: با توجه به نوع محصول، شرایط خاک کشاورزی، شکل هندسی زمین، توپوگرافی منطقه و میزان آب، نوع سیستم آبیاری با هماهنگی خود کشاورز توسط مشاور ذیصلاح جهاد کشاورزی انتخاب می‌شود.

معاون مدیریت آب و خاک جهاد کشاورزی گلستان سیستم‌های آبیاری کلاسیک، سیستم آبیاری بارانی و سیستم آبیاری قطره‌ای را از جمله روش‌های اجرایی آبیاری نوین در اراضی کشارزی گلستان برشمرد و افزود: سیستم آبیاری قطره‌ای بیشتر برای محصولات زراعی ردیفی و باغات نظیر انواع باغ میوه، کشت پنبه، ذرت، توت فرنگی و انواع صیفی جات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جباری با اشاره به اینکه طرح آبیاری کم فشار نیز از محل اعتبارات سامانه نوین آبیاری تأمین شده و با توجه به هزینه اجرایی طرح، دولت با همکاری سازمان برنامه و بودجه یک مبلغ متناسب ابلاغی تعیین می‌کند، گفت: کمک بلاعوض دولت بر حسب انتخاب نوع سیستم آبیاری با هم تفاوت دارد.

کمک بلاعوض ۵۴ میلیون تومانی دولت برای اجرای سیستم نوین آبیاری

وی بالاترین هزینه سیستم آبیاری را متعلق به سیستم آبیاری قطره‌ای دانست و تصریح کرد: بر اساس معیارهای ابلاغی سال ۱۴۰۱ برای هر هکتار اجرای سیستم آبیاری قطره‌ای دولت ۵۴۰ میلیون ریال یارانه در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد و مابقی هزینه‌های اجرای طرح را باید خود کشاورز بپردازد.

معاون مدیریت آب و خاک جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه هنوز مبالغ متناسب ابلاغی کمک‌های بلاعوض دولتی برای تجهیز سیستم آبیاری در سال ۱۴۰۲ اعلام نشده است، گفت: هزینه تجهیز اراضی در سطوح کوچک کشاورزی بیشتر است و هرچه سطوح کشاورزی بزرگتر باشد، به همان نسبت هزینه تجهیز سیستم آبیاری نیز کاهش خواهد یافت.

جباری ادامه داد: طبق قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی اگر کشاورزان اراضی خود را در قالب تعاونی تجمیع کرده و سند تجمیعی با مدیریت واحد بگیرند، دولت ۱۰۰ درصد هزینه اجرای سیستم آبیاری را به صورت بلاعوض در اختیار کشاورزان قرار خواهد داد.

وی شرکت تعاونی تولیدی «شادی مهر» در شهرستان «آق‌قلا» را یک نمونه از اراضی تجمیعی با مدیریت واحد در استان گلستان برشمرد و گفت: کشاورزان در این اراضی سهامدار محسوب شده و برحسب مقداری زمینی که در اختیار تعاونی قرار می‌دهند، سود حاصل از کشت محصولات را دریافت می‌کنند.

صرفه جویی ۵۰ درصدی مصرف آب با اجرای سیستم آبیاری نوین

این مقام مسئول با اشاره به خشکسالی‌های اخیر، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی استفاده از سیستم آبیاری نوین در اراضی کشارزی را یک ضرورت مهم دانست و اضافه کرد: اعتبارات دولتی در سال گذشته برای تجهیز هزار هکتار از اراضی کشاورزی گلستان در نظر گرفته شد، در صورتی که پتانسیل تجهیز سالانه ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به سیستم نوین آبیاری وجود دارد.

معاون مدیریت آب و خاک جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به استقبال بالای کشاورزان استان گلستان از سیستم‌های آبیاری نوین گفت: کشاورزان به این آگاهی رسیده‌اند که باید آب را صرفه‌جویی کنند و در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار هکتار متقاضی استفاده از سیستم آبیاری نوین هستند، اما اعتبارات ما در استان کافی نیست.

جباری کاهش حداقل ۵۰ درصدی مصرف آب، جلوگیری از تنش‌های خشکی، افزایش کیفیت و شادابی محصول و افزایش عملکرد محصول را از مزایای آبیاری نوین کشاورزی دانست و افزود: کشاورز به وسیله سیستمی که در اختیار دارد، میزان نفوذپذیری آب در اراضی کشاورزی را تعیین کرده و مانع هدر رفت آب می‌شود.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=25900
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.